Geplaatst: 25 september25 Sep Bij gevoegd De richt waarden van de verschillende mest stoffenHoeveel van Koemestkorrels zou ik nodig hebben om 1 ton koeien stalmest te vervangen door koemest korrels 25 september25 Sep aangepast door citroen bestand ontbrak
Geplaatst: 25 september25 Sep Tussen 1/4 en 1/3 van het gewicht aan koeien stalmest. Ongeveer. Als je naar de waarden kijkt. Tussen de 250 en 300 kilo koemestkorrels dus. Mag ik vragen wat je er mee gaat doen, met zo’n hoeveelheid?
Geplaatst: 25 september25 Sep Auteur Een moestuintje van 120m² bemesten , vroeger bemeste ik jaarlijks met 1 ton koeien staalmest = 25 kruiwagens , ik betaal nu € 30 voor 1 ton koeien stalmest =+/- 25 kruiwagens
Geplaatst: 25 september25 Sep Die 30 euro voor de stalmest is een stuk goedkoper dan korrels denk ik zo 😃. Grappig dat 1 ton stalmest “maar” 25 kruiwagens is. Bij 1000 kg mest denk ik meteen aan zoiets:Maar dat valt dus reuze mee 😃.
Geplaatst: 25 september25 Sep Dat zou bij 1/4 op 250kg per 120m2 komen of +/- 2kg/m2, de aangeraden hoeveelheden zijn toch een heel stuk lager. strooitabel-komeco-koemestkorrels-1.pdf
Geplaatst: 25 september25 Sep @redzebra Dat komt dan toch omdat je de samenstelling (concentratie) van de korrels niet uit @citroen ’s oorspronkelijke gegevens kunt halen? Het gaat dan toch om de concentratie per korrel bij vergelijkbare grootheden? Of maak ik nu een hele domme denkfout?Nu is de ene mestkorrel de andere niet. Misschien zijn de komeco- korrels wel dubbelgeconcentreerd? Of is er een bepaalde standaard voor de samenstelling van korrels? Ik heb geen idee namelijk. 25 september25 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 25 september25 Sep @Dahli dat klopt, dus je moet al eerst lezen welke concentratie de gebruikte korrels hebben. Het voorbeeldje van de Komeco : 2-3-4 of 20gr Stikstof, 30 gr Fosfaat en 40 gr Kalium per kg. Pokon bv 2.8-2.3-2.5.De waarden bij rundveedrijfmest zijn een gemiddelde 0.5-0.2-0.7, rundstalmest 0.5-0.3-0.45 maar kan ook wat verschillen afhankelijk waar je ze haalt Stalmest - WikipediaDus bv als je stikstof gelijk wil houden dan was factor 1/4 vrij correct, edit: maar naar aangeraden hoeveelheden veel te veel. 25 september25 Sep aangepast door redzebra
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.