Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kan ik mijn jonge walnotenboom nu nog snoeien en hoe?

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb een jonge walnotenboom die ik in maart naar zijn definitieve plek wilde verplanten. Mijn idee was om hem dan meteen te snoeien, maar ik lees nu dat snoeien beter in de zomer gebeurt.

Mijn vraag is dus: snoei ik hem nu nog, of is het daar eigenlijk al te laat voor? Ik kom heel tegenstrijdige adviezen tegen, en dit jaar is wat bijzonder omdat bomen al vroeg in herfststand lijken te gaan. Dat maakt me nog meer aan het twijfelen...

De stam heeft momenteel twee scheuten. Klopt het dat ik er best eentje weghaal, zodat de andere kan doorgroeien als hoofdstam?

Alvast bedankt voor jullie tips!

walnotenboomfoto.jpg

Geplaatst:

Ik zou de walnotenboom nu niet snoeien. Als dit een zaailing of normaal geënte walnotenboom is zou ik die zijtak er in het voorjaar of zomer afknippen. Als dit een dwerg walnotenboom/struik is zou je hem kunnen laten zitten voor meer walnoten.

Geplaatst:

Ik snoei walnoten helemaal niet. Daar houden ze niet

Geplaatst:

Ik zou voorlopig niet snoeien en ook niet in maart. Ik zie niet direct in waarom je deze boom zou snoeien, kan volgens mij mooi uitgroeien. Je kunt altijd later er nog een tak uitsnoeien moest ie toch niet mooi groeien.

In verschillende boeken staat dat walnoten niet graag gesnoeid worden en als je het toch zou doen, doe het dan in de zomer in droog weer.

Geplaatst:
  • Auteur

Moet ik niet eerst zorgen dat hij groeit met 1 hoofdstam? Er zijn nu 2 zijtakken die sterk doorgroeien en de oorspronkelijke hoofdtak is afgeknipt van bij de kweker. Daarom dat ik dus dacht dat ik met de best groeiende / meest verticale scheut verder moest om als stam te laten doorgroeien?

Geplaatst:

Ik snoei mijn walnoten in de eerste jaren nooit, dus geen idee hoe de bomen zich gedragen met snoei op jonge leeftijd.

Het is waarschijnlijk door de knip van de kweker dat je nu met een gesplitste boom zit, als reactie heeft de boom twee scheuten gemaakt. Geen idee of beide "hoofdstammen" zich zo zullen blijven gedragen. Als je hem weg knipt heb je ook het risico dat je nog eens een nieuwe sterke scheut of meerdere krijgt en zo blijf je snoeien aan een boom die niet goed tegen snoei kan. Je zou 1 tak kunnen aanbinden aan een paal in de hoogte en aan de andere een gewichtje hangen op het einde zodat deze doorbuigt en niet krachtig meer groeit.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Enkel het topje afsnoeien van de tak die je niet als hoofdtak wilt. De ongesnoeide hoofdtak zal in het voorjaar sneller uitgroeien. Het getopte takje kun je ook wat uitbuigen als je die techniek kent. Zo gaat die tak minder verticaal groeien en minder snel. De enige goede periode voor snoei van kleine jonge notelaars is inderdaad nu in de herfst in het begin van het bladverlies. Er is geen bloedende sapstroom dan en de wonde zal nog dicht groeien. Maar ik zou de optie om de tak weg te snoeien ook niet doen bij je boompje.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.