Geplaatst: Zaterdag om 22:123 d Wat kan je aan eetbaars aanplanten op een bosbodem?Het bosje bestaat uit jonge aanplant van drie appels, twee peren, twee kersen 10 stuks bessenstruiken ( veel zwarte bes en een enkele aal en kruisbes) aan één kant afgezet met een lange strook frambozen en omringd door hoge bomen: grove dennen, lijsterbes, acer, Amerikaanse eik. Aan de andere kant van de frambozen is ook nog een gras strookje met daarnaast jonge aanplant van vier vijgen. Onder de fruitbomen en de bessenstruiken wil ik dit voorjaar, misschien ook al deze winter de bestaande begroeiing uit trekken ( digitalissen/plukjes gras) en uitsteken (varens)Daarvoor in de plaats wil ik meer eetbaars planten. Dat zal niet 1,2,3 gemakkelijk zijn, de bosbodem is schraal lichtgrijs tot geel zand zodra je onder de varens komt. Met Jorieke had ik het vanavond even over de Brave Hendrik, een eetbare plant die bij haar dus op een schaduwrijke plek groeit. Ik wist niet dat deze goed tegen schaduw kan. Die wil ik dan graag in mijn bosje proberen.Meer van die tips wil ik graag, en natuurlijk zoek ik dan ook planten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 22:293 d 2 verschillende soorten hazelaars voor kruisbestuiving,wat rabarberplanten en snijbiet die 2-3x per seizoen geoogst kan worden.Snijbiet is ,IMHO,1 van de meest ondergewaardeerde groenten ter wereld,omdat 1 of andere wetenschapper de komma van het ijzergehalte van spinazie op de verkeerde plaats gezet heeft.Snijbiet bevat véél meer ijzer dan spinazie én je kan de bladeren+ stelen minstens 3x oogsten......
Geplaatst: Zaterdag om 22:373 d Beide wel redelijk in schaduw rijke omgeveing.DaslookBoerenkool, wel dan de grond wat verbeteren met compost.
Geplaatst: Zaterdag om 22:443 d Auteur Dank je Bernaar!Snijbiet heb ik staan, als je goed ziet op de foto zie je de rechtse bak met rode en groene snijbiet. Voor rabarber zou ik nog eens op zoek gaan naar een kleinbladige of klein blijvende plant met dunnere stelen die ook nog eens tegen veel schaduw kan. Er staat een hazelaar, eentje erbij zou leuk zijn idd vooral voor de eekhoorn.Wat er nu groeit of is aangeslagen op de stukjes bosbodem die we vrij hebben gemaakt: enkele miniplantjes kruidvenkel brons en groen, Japanse gember, hondsdraf, brandnetel, een voor driekwart opgevreten eeuwig moes ( slak) één salieplant die het aardig doet één majoraan. Hoogstwaarschijnlijk nog wel de aanplant van daslook van dit voorjaar. De oerprei heb ik niet terug gezien.Rorror ja boerenkool? Dat is leuk om te proberen. Dan een lage soort denk ik. Compost werk ik zoveel mogelijk aan. Zaterdag om 22:463 d aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 22:573 d @appelvrouw ,die 2de hazelaar heb je écht wel nodig voor goede vruchtzetting!😉Wat rabarber betreft,de meeste rabarbersoorten kunnen heel goed tegen schaduw,en laat je ook niet vangen door de 'fake' internetwijsheid dat je na 21/6 geen rabarber meer mag eten door het te hoge gehalte aan kiezelzuur na die datum....😉Zolang de steel niet uitdroogt,of verhardt,kan je'm blijven eten,ondanks wat 'dokter Google' je wijs probeert te maken.....😉En van de bladeren kan je prima gier maken om je groententuin te bemesten en bepaalde soorten ongedierte weg te houden.....😉
Geplaatst: Zaterdag om 23:353 d Mijn oerprei doet her goed in de zware schaduw, dus die zou je dan opnieuw kunnen proberen? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Zondag om 07:392 d Hier kan je kiezen voor 'schaduwplant' : www.permacultuurnederland.org/planten.php Daar staat dan alleen wel dat Brave Hendrik in de volle zon moet! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: Zondag om 14:182 d Auteur Ja AC dat ben ik zeker van plan als ik met de voorjaars forumdag van iemand een polletje kan krijgen! Ik hoop dat het bij mij toch nog komt, zo niet dan is het misschien opgegeten. Ik had de plek niet afgezet dus ik hoop dat ik me vergist had en dat het ergens anders nog komt.Dank Jorieke voor de reminder van de permacultuurNederland database. Daar haalde ik meteen de rankspinazie uit..die had ik in mijn vorige tuin ook maar zal het hier beter doen! Er zijn ook veel zg eetbare planten die me níet aantrekken maar misschien moet ik niet zo krities zijn..op mijn lijstje staat ook het beluisteren van de podcast van de Voedselboscast waarin ze Emil van des Staak van de Nieuwe winkel interviewen..hij kookt met veel eetbaars uit het voedselbos en heeft twee Michelin sterren. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zondag om 15:052 d @appelvrouw,is het droge grond of vochtige grond waar jouw voedselbos is?Want bij permacultuur kan ik me voorstellen dat de wortels in de juiste omstandigheden moeten kunnen uitbreiden,aangezien de plant meerdere jaren op dezelfde plaats moet blijven staan EN groeien.....Ik bedoel maar,niet enkel schaduw of zon is belangrijk,maar ook of de plant van droge of vochtige voeten houdt....😉
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Nog wat oude topics over wat in de schaduw kan:https://www.moestuinforum.nl/topic/453-schaduw-groenten/https://www.moestuinforum.nl/topic/14280-welke-groente-kan-redelijk-schaduw-verdragen/
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Auteur Dank voor het opzoeken Rorror. Ja leuk terug te lezen. Ook verhelderend een tekst van Bit waarin de uitleg over de verschillende manieren waarop schaduw kan bestaan in je tuin. Ik kom in het bomenparkje op de meeste plekken niet aan vier uur zon per dag op de grond misschien twee uur.Bij verschillende tips die ik terug lees in de oude topics is de conclusie : leuk voor halfschaduw. Hier moet je nog iets meer schaduw bedenken.Prei en oerprei zou moeten kunnen. Ik vraag me af waarom ik de oerprei van Arja niet terug vind..muizen? Rabarber lees ik meerdere keren dat dat kan maar het lijkt me esthetisch lelijk tussen de bomen en de struiken. Kruiden in ieder geval, salie heeft zich al bewezen. Peterselie ben ik benieuwd naar. Rankspinazie wil ik wel gaan proberen, zou dat de bomen in ranken? Tuinbonen had ik afgelopen jaar..het werden enorm lange planten terwijl het een laag blijvende soort moest zijn. De grond is droog Bernaar en waarschijnlijk wel zuur, oude heidegrond, We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Leuk topic! Ik zit ook met mijn handen in het haar wb het dichtplanten van mijn schaduwrijke plekken. Veel gaat ook gewoon steeds dood na aanplant door beginnerspech. Bijv rankspinazie is opgegeten door een slak.Ik wil wel alleen dingen zetten die blijven. Dus niet jaarlijks opnieuw zaaien. Brave Hendrik ga ik zeker proberen. Rabarber ook, dat zou geweldig zijn als die het op het noorden wil doen.Ik heb zelf Japanse gember in de schaduw gezet, omdat zo uit mn hoofd Arjan Mekelenkamp zei dat dat goed gaat. Die staat er nu sinds dit jaar. Verder heb ik Labrador viooltjes op 2 schaduwplekken neergezet en die leven ook nog. Bospinda zou ook moeten kunnen, ook daar kan ik volgend jaar meer over zeggen.Het is nog niet zo makkelijk, die schaduw. Blijkbaar kan eeuwig moes dus ook goed in de schaduw. Misschien ga ik die dan ook wel naar de schaduw verplaatsen van de winter. Kan de zonplekken wel beter gebruikenIk heb trouwens bontbladerige dovenetel staan, dat gaat als een gek grotendeels in de schaduw. Dat probeer ik dus nu uit te roeien want zoveel heb ik er nou ook weer niet van nodig 13 uren geleden13 u aangepast door Fruittuin17
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Rabarber doet het hier prima in de het meest schaduwrijke stuk van de voortuin op het noorden. Ik heb wel een zoet ras gekozen.Bieslook en chinese bieslook staan ook in de voortuin (voor de sier) Lievevrouwebedstro en vrouwenmantel doen het er goed.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Auteur Labrador viooltjes, die zou ik op niveau van het schuduwgeschikheid wel eens willen vergelijken met maartse viooltjes die meer inheems zijn. En op smaak van de viooltjes. Bospinda ken ik niet zo, is er hier iemand die het kweekt en wat meer ervaring heeft?Japanse gember heb ik van Jorieke, zag er goed uit qua groei dit seizoen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 uren geleden9 u 3 hours ago, appelvrouw said:Prei en oerprei zou moeten kunnen.Z'n neefje Olifantenknoflook doet het hier ook goed op een schaduwrijke plaats,nadeel is wel dat je 'm uit moet graven als de stengel begint af te sterven en in de late herfst 1 of meerdere tenen terug moet planten,Ik beschouw ze ondanks die teeltwijze tóch een beetje als permacultuur....😉
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Auteur Ok gaf hier alleen kleine solo’s terug.als prei wel te oogsten. Maar geen continuïteit dan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 40 minuten geleden, Bernaar zei:Z'n neefje Olifantenknoflook doet het hier ook goed op een schaduwrijke plaats,nadeel is wel dat je 'm uit moet graven als de stengel begint af te sterven en in de late herfst 1 of meerdere tenen terug moet planten,Ik beschouw ze ondanks die teeltwijze tóch een beetje als permacultuur....Kun je ze echt niet laten zitten dan? Ik bedoel, dan moet er toch ook wel wat uit groeien?
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Je kan ze misschien laten zitten,maar ik teel ze volgens de teeltbeschrijving van de leverancier.Ik heb die van mij rond eind augustus gerooid en eind oktober een paar teentjes herplant,staan al terug een 10 cm boven de grond...Olifantenknoflook blijft groeien zolang het niet vriest,maar natuurlijk trager dan in het voorjaar en de vroege zomer.En hij heeft die koudeperiode blijkbaar nodig voor goede bolvorming.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Uhm, bosgrond is toch juist erg humusrijk? Wanneer het naaldbos betreft, is de grond ook zuur, dus dan denk je aan (blauwe) bessen, maar die hebben juist zon nodig.En je werkt ook met een supersoil in de vorm van die kistjes en palletranden, dan heb je controle over bodem, maar blijft probleem van schaduw. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.