Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke groente kan redelijk schaduw verdragen?


Gemma

Aanbevolen berichten

Als je rechtsboven in het zoekvenster intypt : " Groente in de schaduw " , heb je zo een aantal topics daarover te pakken.

 

Heb ik er een aantal bekeken, maar de willekeur spat wel uit die topics naar je toe. Als je één van die topics mag geloven kun je álles in de schaduw telen.

En daarbij komt : meten is weten.

"redelijk schaduwrijke plek " zegt mij eigenlijk helemaal niks. Dat is al de makke van elk van die topics.

Hoeveel zon wél ? Onder bomen ? tussen muren ? 2 uurtjes zon op een dag ? 4 uurtjes ? ( 4 uurtjes is halfschaduw )

 

Zie ook het informatietopic : Licht/ lichtbehoefte : licht-lichtbehoefte-t12172.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is het laatste brede bed op mijn tuin.

Aan een kant een hoge fruithaag (daar komt de zon vandaan ) en aan de andere kant , tja, maar net wat ik er neerzet dus.

De zon draait om de fruithaag heen, dus na een uur of 2 wordt het zonnig op dat stukje.

Vansf 3 tot zonsondergang volle zon.

Maar 's morgens en begin van de middag dus geen zon.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goede ervaringen met sugar snaps en palmkool tegen een noord-west muur. Die kregen ook pas s middags zon.

Je kunt ook wel beredeneren waarom sommige planten het waarschijnlijk wel of juist niet willen doen in halfschaduw. Hoe groter, groener en "sappiger" het blad, hoe beter de plant is aangepast aan weinig zon. Denk sla bijv. en juist niet paprika. Bladgroenten hebben meer kans van slagen dan vruchtgewassen.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...