Geplaatst: 31 december 202531 Dec Ik maak elk jaar op 31 december appelflappen. Elk jaar heb ik te veel. Ik dacht nu: nu maak ik minder. Maar ik zelf in mijn recept aangegeven dat het deeg voor ± 20 stuks was. Ik heb er dus 44 stuks gebakken, middelgroot. Dus was een foutje in mijn recept. Volgend jaar maar de helft van het deeg maken.Maar goed ik heb 3 andere buren wat gegeven en morgen heb ik uiteraard ook nog veel over en dan kan ik ze bij andere buren nog afgeven.Uiteraard met veel poedersuiker, maar die moest ik nog even malen, want uit een verpakking komen altijd klonten. 1 januari1 Jan aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Mooi moment of even naar de buren te lopen, goede jaarwisselinhg wensen en wat flappen af te droppen!
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Zijn er nog meer thuisbakkers dit jaar? Ik heb vanmiddag appelflappen gekocht. Stiekem had ik toch wel zin om oliebollen en appelflappen te bakken, maar ik koos voor gemak.
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Auteur 6 minuten geleden, Arja zei:maar ik koos voor gemak.Ik woon al 26 jaar in het buitenland, en daar kennen ze geen oliebollen en flappen. Hier in Duitsland heet het Berliner bollen, maar is niet hetzelfde.
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Bakken doe ik ze niet, we hebben er niet zoveel nodig. Heb ze net gekocht (16:00) bij de kraam waar ze vers gebakken worden.Ook meteen wat staatsloten gekocht. Hopenlijk valt er een mooi bedrag op.
Geplaatst: 31 december 202531 Dec @rorror ik kan je de hand schudden! Hier precies zo! Alleen maar 1 staatslot gekocht i.p.v. meerdere. Gisterenavond liepen er hier 3 personen van de vriendenloterij door de straat 😳. Laten wij nu een postcodeloterij-lot hebben 😔….
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Grapje tussendoor. Ga eens in de supermarkt om sukade vragen (want oliebollen)Wie sturen je allemaal naar de vleesafdeling?Haal het al jaren op de markt hoor maar blijft een leuke bezigheid 🤣Zelfde dat ze je bij jeneverbessen naar de drank sturen 🙃 You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Ik bak normaliter altijd heel veel oliebollen met oudjaar maar dit jaar alleen maar appelbeignets. En dan ook veel, en hele lekkere : een schijf appel met in dat gat amandelspijs. En dan tussen 2 plakjes bladerdeeg in en dan uitsteken. En dan na het bakken de buitenkant nog even in de kaneelsuiker !
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Ja heel lekker, volgens het recept van Cees Holtkamp. Zelfgemaakt amandelspijs met wat boter en kaneel erdoor.
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Zojuist, driepinter zei:Cees HoltkampAh! Dat is een begrip die man! Het is dat ik het nu te laat vind om nog te gaan knutselen, maar voor volgend jaar staat het in mijn notities. Klinkt heerlijk. Geniet er van!
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Auteur @driepinter goed idee! Ik heb het weleens zonder het bladerdeeg geprobeerd, maar amandelspijs wordt dan bruin. Ik ga het met bladerdeeg ook eens proberen, maar dan een paar denk ik. Want die zijn machtig (wel heel lekker, ik ben gek op alles wat maar amandel is).
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Auteur 22 minuten geleden, driepinter zei:Zelfgemaakt amandelspijsIk heb regelmatig Valenciaanse amandelen, hele vette, maar gezouten. Misschien dat ik het zout er af kan spoelen. Ik heb geen magnetron, maar dat is niet nodig dan.Ik had dit topic gisteren moeten openen, dan had ik deze ook gemaakt. Maar op een ander moment kan het ook, hoeft niet perse op oudejaarsavond.😊
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Voor mij hoort het bij oudejaarsdag oliebollen bakken!! 😍 Ik doe ‘s morgens de reform rozijnen in de stroh rum zetten.Ik schil 3 verschillende soorten appels die ik in de kaneel met suiker zet.Door het beslag gaat ook nog scheutje rum.1 deel zonder vulling voor schoon- en kleinzoon.De rest met appel en rozijnen en dit jaar voor het eerst met gedroogde cranberry’s reform omdat de krenten op bleken… (die waren door het kerstbrood gegaan maar de reform kraam stond sindsdien niet op de markt….) Rijzen gaat prefect op mijn AGA 👍😊Gelukkig hebben wij een bijkeuken…(Word die plank ook weer eens opgeruimd…🫣En een dubbele deur dus bovenkant open en onderkant dicht…en bakken maar….😊Deel van onze 5 kids komen zak vol halen ( gelijk proeven natuurlijk!! 😊…en paar voor mijn vader… Daarmee waren al 2 grote schalen leeg…Nog 2 schalen voor hier thuis en wat over is gaat morgen mee nieuwjaar wensen met broers en zus en aanhang bij mijn vader thuis ….👍😊Middelste dochter in thema trui 😅 ( mocht de foto met toestemming plaatsten 😊)Fijne jaarwisseling allemaal! 🌱👩🍳🌱🐓🌱💥🌱
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Mijn vrouw heeft oliebollen en appelflappen gebakken in de schuur.Van tevoren moet ik de werkbank leegmaken en de kachel aansteken.
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Wat een leuke eindejaarsgeste!Is dit een echte Nederlandse traditie,of gewoon in het leven geroepen voor de gezelligheid?Wij Belgen uit de provincie Antwerpen kennen enkel 'Verloren Maandag' na de eindejaarsfeesten,en dat houdt in dat de eerstvolgende maandag na Driekoningen bij héél veel gezinnen enkel appelbollen en worstenbroden op tafel komen ipv kookmaaltijden.Maar die komen bij 95% van de gezinnen van de 'warme bakker'.😉
Geplaatst: 31 december 202531 Dec Op Oudjaarsdag is het in Nederland heel normaal om oliebollen en appelflappen te bakken. Liefst in grote hoeveelheden, ik herinner me hoe mijn moeder de emmers met beslag maakte, waarmee mijn vader dan in de schuur oliebollen bakte in een frituurpan op een gaspit. Gemak dient de mens, dus tegenwoordig worden de oliebollen en appelflappen vaak gekocht. Hier in het dorp bakt een koffietentje de appelflappen op bestelling, en een bedrijfje genaamd 'De Oliebol' staat op het dorpsplein met een kleine wagen waarin ze de hele oudejaarsdag oliebollen bakken. Eigenlijk mis ik het zelf bakken een beetje. Nostalgie hoor. Misschien ga ik het volgend jaar gewoon weer eens doen, en vervloek ik dat plan wanneer ik in het schuurtje sta te kleumen in de kou en de baklucht.
Geplaatst: 1 januari1 Jan Auteur 2 uren geleden, Bernaar zei:eerstvolgende maandag na Driekoningen bij héél veel gezinnen enkel appelbollen en worstenbroden op tafel komenIk zal je morgen per pm wel even iets bijzonders sturen met worstenbroodje, want dat hoort hier niet thuis. Ik heb namelijk iets heel iets bijzonders met gefrituurde worst.Ja oliebollen en appelflappen horen op oudejaarsavond en ik heb het topic gestart en leuk dat zo velen hier gereageerd hebben.
Geplaatst: 1 januari1 Jan Auteur 2 uren geleden, Arja zei:volgend jaar gewoon weer eens doenVeel lekkerder om zelf te maken, tenzij je in Dordrecht woont, want die tent heeft al een paar jaar gewonnen vanwege de beste oliebollen. Ik weet alleen niet of het in 2025 ook zo was.Waarom in je schuurtje? Kan het niet in de keuken? 1 januari1 Jan aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 1 januari1 Jan Ik ken er maar weinig die ze in de keuken bakken. De intense geur wat lang blijft hangen in huis.
Geplaatst: 1 januari1 Jan Veel mensen hebben een open keuken tegenwoordig. Anders zou ik het denk ik binnen wel doen. Deur dicht, afzuigkap op turbo. Eventueel een buitendeur open.
Geplaatst: 1 januari1 Jan Ik sta altijd in de schuur. Te kouwkleumen, maar dat hoort er eigenlijk een beetje bij wat mij betreft. 😊 zojuist lekker ontbeten met appelflappen!😋
Geplaatst: 1 januari1 Jan @Petrasmoestuin gisteren oliebollen gekocht bij de beste oliebollenkraam van 2026 in Tilburg.Half uur in de rij gestaan .Ik wilde dat wel eens meemaken.Helaas ze waren niet gaar van binnen, aanfluiting. Ik had het kunnen weten natuurlijk. Daarna naar lokale bakker gegaan in mijn dorp. Daar ook proeverij gedaan. Overheerlijke oliebollen met een beetje citroenzest erin. Of rozijnen appel en citroenzest. Leuk idee ook om de appelbeignets met bladerdeeg en amandelspijs te maken. En veel kaneel natuurlijk. Lekker in de oven klaarmaken, ga ik eens proberen.
Geplaatst: 1 januari1 Jan Auteur Niet te geloven. Eerst als beste genoemd en toen werd het druk en geen tijd om ze af te bakken en dan zijn ze niet te eten. @peulenschil
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.