Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Peulvruchten 2026

Featured Replies

Geplaatst:
Op 21-2-2026 om 14:02, Bernaar zei:

sla-olie,

Ik kwam 1 tuinboon tekort, ik heb 1 tuinboon geweekt half uurtje en daarna in een potje gezet. Om te kijken hoe het gaat.
Denk jij dat ik tuinbonen moet afharden? De eerste partij heb ik niet gedaan, niet aan gedacht. Nu heb ik ze vandaag 3 uurtjes buiten gezet, morgen en overmorgen wat langer, maar donderdag wil ik ze in de bak zetten, vrijdag gaat het weer regenen.

Geplaatst:
11 minutes ago, Petrasmoestuin said:

peulvruchten buiten

Het is hier overdag rond de tien graden, dat vinden ze een prima temperatuur.

#erwten

Geplaatst:

@Petrasmoestuin,alhoewel tuinbonen goed tegen kou kunnen,is het altijd wel een goed idee om ze verschillende dagen af te laten harden als je ze voorgezaaid hebt.Ze kunnen ook wel tegen wat vocht,maar echte natte voeten kunnen ze niet zo goed tegen,dus ook de dagen na vrijdag de weersvoorspellingen in de gaten houden.Met planten in bakken gaat het wss wel meevallen,maar als het dan direct daarop terug begint te vriezen bij jullie,kan afdekken aan de orde zijn.Dat deden wij vroeger soms ook met de weeuwenteelt.

Geplaatst:
37 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Kun je peulvruchten buiten zetten

Heb ik vorig jaar ook gedaan. Ergens tussen half februari en eind februari had ik ze toen buiten gezet in mini's. Dit jaar gaan ze aan het klimrek. Maar daar staan nu nog sla planten in. Dus nu ga ik ze binnen in een koele ruimte voorzaaien. En dan als plantjes n de bak zetten. Ga ik voor het eerst doen zo.

Geplaatst:

Dankzij de muis heb ik nu variatie in mijn doperwten. De oude zaden waren rondzadig, en ik heb er nu kreukzadige bij gekocht.

Geplaatst:

Vandaag de tuinbonen gezaaid. Later dan andere jaren want normaal heb ik ze op 1 maart al in de grond zitten. In totaal zit er dit jaar, verspreid over 2 plekken in de tuin, ongeveer 23 meter aan tuinbonen in de grond. Dat lijkt misschien veel maar ik ben een groot liefhebber van tuinbonen en het is de groente die wat volume betreft het meest voor komt in mijn diepvries. Wat bij het oogsten teveel blijkt te zijn geef ik weg . Er heeft nog nooit iemand geweigerd. wink

Ik liet vorig jaar al zien hoe ik ze zaai. Na het losmaken van de grond sleuven trekken om er dan op regelmatige afstand zaadbonen in te laten vallen. Sleuven weer dichttrekken en in een mum van tijd ben je klaar. Een bewezen snelle en effectieve methode. Aan voorweken doe ik niet behalve als de grond echt droog is maar dat is deze tijd van het jaar maar zelden het geval.

Tuinboon2026_2.JPG

Tuinboon2026_1.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik snap die 23 meter wel…zo lekker…tuinbonen! 😋

Geplaatst:

Vanaf vandaag staat de zaaitray met sugarsnaps buiten en blijven ze daar. Kunnen ze meteen wennen. Nog eventjes doorgroeien en dan gaan ze de volle grond in.

IMG_9307.jpeg

Geplaatst:

Mijn erwten, zie wat heb je vandaag/gisteren gedaan topic van gisteren, gaan aan hun eigen succes ten onder.

Van de Oregon Sugar Pod van Lidl (2020, tht 2022) hebben meer dan 40 stuks gekiemd, de tray is al vol.

Gelukkig heb ik nog wel 2 trays van 40 stuks (en op de moestuin ook nog wel, maar die moet ik eerst leeg maken), maar de rest gaat dan een andere keer in de tray. En 3 andere rassen van 2019, 2020 en 2022 hebben ook al wat wortels. Die gaan dus binnenkort in een traytje, maar dat is dan wel een 40 vaks laag model.

Al zie ik hierboven dat Dahli ze ook in een lage tray heeft staan.

Geplaatst:

Ik had een deel van mijn doperwten in wc rolletjes gezaid, en een deel in een tray. Beide in in koele kamer met extra licht. De erwten in de tray hebben het beduidend beter gedaan dan die in de wc rolletjes, met dezelfde grond. Toch lijkt het ook ras-afhankelijk, de kapucijners stonden ook in wc rolletjes en die zijn juist geweldig gegroeid. Wie het weet mag het zeggen.

Overigens staat in de foliekas in de achtertuin een tray met sugarsnaps. Die staan vanaf het begin al direct buiten, onder vliesdoek. Kiemden traag, maar zijn mooie lage en stevige plantjes geworden. Inmiddels zonder vliesdoek. Volgend jaar zaai ik alle erwten buiten in trays voor, denk ik. Want voorgezaaid wordt er een stuk minder opgegeten dan als je direct zaait, dus daar geef ik de voorkeur aan.

En ik zaai ook nog wat extra doperwten denk ik, voor achter de hand. Op de moestuin zijn er nu al slakken actief. In de achtertuin (waar de sugarsnaps komen) lijkt het tot nu toe mee te vallen. Maar het is nog vroeg in het jaar.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
1 uur geleden, acpronk zei:

Al zie ik hierboven dat Dahli ze ook in een lage tray heeft staan.

Ik heb daar al een aantal jaar prima resultaat mee acpronk. Het zijn ook mijn enige zaaitrays 😊. Plus de witte bakjes van de afhaal, maar die gebruik ik niet voor peulvruchten. Meer voor het fijnere werk.

Gaat echt goed, net als bij Tanja. De worteltjes komen nu al wel net uit het gat aan de onderkant, maar die zijn stevig en lijden helemaal niet als je het kluitje eruit wipt.

Geplaatst:

Vandaag weer 40 erwten in een tray gedaan. Er moeten er nog vele gedaan worden, maar morgen de volgende 40.

Daarna donderdag trays van de moestuin halen, en daarna kan ik weer verder.

Ze doen het beter dan verwacht, 6 of 7 van de 8 rassen hebben al wortel geschoten, ook zaden uit 2019/2020.

Geplaatst:

Hoeveel erwten zet jij, @acpronk? Voor hoeveel opbrengst? Ik vind het nog steeds moeilijk inschatten hoeveel je ‘krijgt’ van plantjes.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Normaal zet ik er heel weinig en lukken ze nooit (droogte, slakken of zo).

Maar nu had ik 8 zakjes (waaronder ook een paar van de biozadendoos) overjarige, maar die kiemen toch verrassend goed 🫣

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.