Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Heee allemaal! Was ik weer fjes. Bar ontrouwe poster ben ik helaas. Maar goed. "Onze" Anne is vorig weekeinde terug gegaan naar de fokker, en hij berichtte me dat ze dierendag intens gevierd heeft: ze is bij de bok geweest - en ze hadden het samen uiterst gezellig. Dus er komen over een maand of 5 weer leuke kleintjes an! De fokker is nog bezig met het opdrogen van Anne. Hij melkt haar nog maar 3x per week nu. Ik dacht altijd dat je een geit eerst moest opdrogen en dat ze dan pas bij de bok kon, maar blijkbaar loop ik achter. Anne heeft t echt heel goed gedaan. Ze liep op t laatst wel wat terug in de lactatie- maar dat kwam ook wel omdat ik haar niet al te vol wilde blijven proppen met krachtvoer. En 1,2 liter per dag was helemaal prima. Net mooi voor 1 fles in de melk-koelkast (3 graden) en nog een beetje voor de rest van de dag, voor in de thee en de koffie en door bijv een smoothie ofzo. Ik had gedacht dat ik ontzettend veel tijdswinst zou hebben nu ik niet meer iedere ochtend hoef te melken, maar het was inmiddels zo'n routine, dat het eigenlijk maar iets van een kwartiertje is ofzo. Wel fijn dat ik niet steeds zo steriel meer hoef te werken in de keuken. Ik heb een paar keer een "interessante" bacterie in de kaas gehad, waardoor er dus heel veel gasbubbels in kwamen bijv. Of waardoor de geur niet prettig was. Dan kwak je het zaakje weg, kook je alles uit en ga je weer verder. Maar ik ben gewoon wat te slordig om altijd zo ontzettend zuiver te werken. Dat kan ik nu weer lekker loslaten hahaha. Doet me meer goed dan het niet meer hoeven melken. Had ook nog gedacht dat ik Anne wel erg zou gaan missen. Maar dat valt ook best mee. Ik heb me niet zo aan haar gehecht. Hoewel we echt wel met elkaar konden lezen en schrijven zo na 6 maanden dagelijks melken en wat verzorging en kroelen. Ik hoefde haar achterpootjes ook al lang niet meer vast te zetten (om te voorkomen dat ze haar die in een volle pan melk plantte - want das echt vet kak!) een simpel duwtje was voldoende om een dreigend pootje van koers te doen veranderen. En ook het vastzetten op de melktafel was niet meer nodig. Zij stond lekker te munchen en kende de routine op haar duimpje. Heel gezellig. Maar toch mis ik het dus niet. Raar. Wel alweer zin in volgend jaar lente hahaha. Dat wel! Dan zeker weer een melkgeitje, wss Anne zelfs, en ook zeker weer wat bokjes. (Sorry @naomi25 vooralsnog geen witte geitjes. Die zetten niet zoveel vlees aan als een Toggenburger) De twee heertjes lijken trouwens ook totaal niet van slag door het vertrek van Anne. Ze kunnen het samen beter vinden nu. Dat wel. Anne vond een van de twee "bokjes" (zonder ballekes) veel prettiger gezelschap dan t andere bokje, dus die laatste kreeg steeds een beuk te verduren. Nu ze samen staan, is het rustiger. Ze groeien goed. Een van de twee krijgt zelfs nog dagelijks een flesje. Met melkwei welteverstaan. Ik heb nog 3 liter in de kaaskoelkast. Dat is 6 dagen lang nog. Daarna zal ie zonder moeten. Zal nog wat gemekker geven... Mbt mijn kaas-ervaringen de afgelopen maanden: heb heel veel chevre gemaakt. Die is zo makkelijk te maken. (1 dag zuren en stremmen, halve dag uitlekken, zouten, klaar!) En super veelzijdig. Als ik er wat witschimmelpoeder aan toevoeg - super goede tip van wie ook alweer, staat ergens bij het kaastopic -, wordt t camembert. Als ik ze in hoge vormen schep en buiten laat drogen, worden het harde witte kleine brokkelkaasjes. Lekker lang te bewaren. Echt top! Ik gebruikte het overal op: door de roerbak eieren in de ochtend, op de pizza, op toastjes, over de pasta. Of een salade. Ook veel geitse Gouda gemaakt. Vaak met koe erdoor, dan is het wat minder scherp, wat minder droog, en wat romiger. Maar wel met een diepere smaak. Erg prettig. En tot slot dus ook regelmatig queso fresco gemaakt, een soort piepjonge gouda achtige textuur. Die je dezelfde dag al kunt eten en die lekker goed smelt. Verder geen heel uitgesproken smaak, maar wel lekker en veelzijdig ook. Helemaal geen minpunten dan? Ja nee, tuurlijk wel. Scheitjes zijn viespeuken. Ze piesen en poepen overal en gaan dan staan bleeren dat er pies en poep ligt en ze daar dus niet meer kunnen eten / drinken. Erg vermoeiend. Maar verder? Neuh, eigenlijk niet echt. Ja handenbindertjes zijn het. Maar goed. Dat hoort bij beessies houden he. Wat ons betreft volgend jaar weer iig!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.