Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Compostbakken; ja of nee?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben een half jaar geleden verhuisd.

Van een stadstuin naar een wat grotere tuin aan de rand van een dorpje. Tevens een andere gemeente.

Waar ik eerst woonde betaalden we stevig voor het afvoeren van GFT afval en was compost alleen in 1 bepaald weekend te verkrijgen.

Mijn tuin was daar kleiner, dus ik had zo’n plastic compostvat waar ik met name bladafval in composteerde (en dat ging verrassend goed).

Waar ik nu woon kan ik alle GFT afval gratis kwijt, zowel aan huis opgehaald als wegbrengen naar de verwerker op kleine afstand van mijn huis. En compost is voor inwoners het hele jaar door gratis daar op te scheppen (van diezelfde verwerker).

Mijn tuin is nu groter dus ik heb meer afval, en ook meer compost nodig. Ik heb in het ontwerp ruimte voorzien voor een rij compostbakken, maar ik ben nu ongeveer klaar met de aanleg waarbij ik veel tuinafval (heesters van de vorige bewoners) heb afgevoerd en ook veel compost heb aangevoerd. En dat gaat hier allemaal zo gemakkelijk, dat ik me afvraag of het wel de moeite is om zelf die compostcyclus te starten.

In het kader van zelfvoorzienendheid zeg ik ja, maar ik zal toch niet al mijn gft-afval zelf kunnen composteren (er zitten hier ratten dus alles wat potentieel voedsel is gaat er niet op) en ik moet dus hoe dan ook, ook gebruik maken van de GFt-container.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Geplaatst:

Ik zou echt zelf willen composteren, omdat ik te vaak van allerlei kleine troepjes tegenkwam in andermans compost. We zijn ook jaren geleden gestopt met het aanvoeren van koeien-, en paardenmest van de buurman omdat we daar ook steeds van alles uit moesten filteren (een oormerk, een stuk strobalentouw, een stuk plastic schrikdraad, enz.). En dan denken we maar even niet aan de dingen die er niet uit te filteren zijn. Omdat ze te klein zijn, of compleet onfilterbaar omdat het bijv. medicijnen zijn zoals ontwormingsmiddel enz.

Als je weet wat je er zelf in hebt gegooid, dan weet je ook wat je er uit haalt.

Geplaatst:

Je hebt helemaal gelijk, @Jorieke123 . Maar ons lukt het nog niet om voldoende compost te maken voor de hele moestuin. We zijn er ook nog niet echt handig in.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is zeker waar. Maar lukt het jou dan om voldoende compost te produceren voor je hele tuin @Jorieke123 ? Zo nee, wat voeg je dan nog van buiten toe?

Geplaatst:

Ja dat lukt de laatste jaren wel.

Het vullen van de bakken gaat best snel, zeker nu we zelf 2 ossen hebben lopen. De meeste mest laten we liggen hoor, in de velden waar ze lopen. Maar nu in de winter staan ze langer op een zelfde stuk en dan schep ik steeds kruiwagens met prachtige mest om op de composthoop te gooien. Of het gaat in een andere bak om van de zomer nog te kunnen mengen met al het groen wat dan op de composthoop gaat.

De kippen en eenden leveren dan ook nog eens best wat goed 'spul': mest gemengd met zaagsel en ook blaadjes en hooi enz.

Ook gaan er in de herfst vele kruiwagens met bladeren (vaak opgemaaid met de zitmaaier, dan zijn ze meteen fijngehakt en komt er ook wat gras mee) op, en ook af en toe houtsnippers. Dan gaat het best hard. Maar ja, zonder die aanvoer zou het wel een stuk trager gaan ja.

Dat heeft hier allemaal ook wel wat jaren geduurd hoor, vandaar dat we ook nog het 1 en ander aanvoerden.

Geplaatst:

Wij hebben enkel composthopen voor alles wat uit de tuin komt of uit de keuken mits niet gekookt.

Alle vlees-vis-eierreste en alle botten van welk beest dan ook gaan in een kunstof vat dat goed kan worden afgesloten. Karbonadebotten duren twee jaar, kippenbotten zijn in 1 jaar weg. Gewoon met een beetje kippenmest, wat kalk beetje aarde en vochtig houden krijg je daar gewoon heel aardige compost uit die we na het zeven door de 'gewone' compost mengen en klaar.

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur geleden, Jorieke123 zei:

Maar goed: als het wel hele fijne en schone compost is, wat je daar kan krijgen, dan heb ik niets gezegd natuurlijk )

Tja… op het oog ziet het er schoon uit (geen plastic of glas), maar dat zegt niet alles natuurlijk. Ik werd al gewaarschuwd voor onkruidzaden.

Maar hier sowieso geen ossen, kippen etc die meehelpen, ik denk dat ik altijd bij zal moeten halen (compost of mest) want ik kan het niet op grote schaal produceren (en zeker niet nu in het begin natuurlijk). Ik denk dat mijn tuin nog steeds mini is vergeleken met jouw erf en veestapel ;)

Geplaatst:

Hier een moestuin van circa 200m2.

Die krijgt jaarlijks ruim 2 kuub eigen compost op. Naast tuinafval ook wat kippenmest en hennep uit het nachthok.

Uit de rest van de tuin komt geregeld materiaal vrij bij het snoeien. Dat haksel ik fijn voor op de composthoop. Bladafval is ook ideaal in je hoop..

Je wordt vanzelf creatief om je composthoop te vullen.

Keukenafval gaat hier in de gft kliko om de ratten uit de polder niet te lokken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.