Geplaatst: 6 uren geleden6 u In mijn kasje heb ik 2 moestuinbakken van ongeveer 3 meter lang en 1 meter breed, en daartussen een looppad .Vorig jaar had ik een overdaad aan tomaten en Dit jaar wilde ik wat minder tomaten en wat meer variatie met paprika's en peperplanten in die kas.Net een heel gesprek gehad met Grok . En die had het erover dat ik in die ruimte 6 paprikaplanten kwijt kon (dus drie per moestuinbak) en ik heb geantwoord dat dat een totaal onacceptabel antwoord is.Want ik heb gezegd dat ik nog steeds wel zo veel mogelijk tomatenplanten wil in de volle grond als mogelijk is, ik heb hem verteld dat ik 12 emmers voor paprika-en peperplanten heb (6 aan weerszijden op het laagste gedeelte), en dat ik ook nog een komkommer- en een meloenplant wil in de kas .Na veel discussies over en weer over het maximale aantal planten lijkt het uiteindelijke advies te zijn :"8 paprika’s + 8 tomaten + 1 komkommer + 1 meloen. Dat is al een stevige bezetting voor een kas van 3 meter" En ik heb er geeneens bijverteld dat er ook een struiktomaat tussen zit.Nou wil ik best geloven dat planten de ruimte moeten hebben en ook goede doorstroming van lucht om ziektes te voorkomen etc, maar nog steeds vind ik het aantal wel weinig, Ik had vorig jaar wel 22 tomatenplanten en 2 komkommers staan en dat ging eigenlijk redelijk goed, heb er goed van geoogst. En iets minder tomatenplanten is ok maar 8 lijkt me dan weer te weinig. En ik zou ook maar beter 1 paprikaplant per emmer moeten zetten volgens Grok (zeker bij een geënte plant), en anders echt hooguit 2.Moet ik nu eigenwijs zijn en toch smokkelen en meer planten neerzetten ? Of toch de adviezen opvolgen en hooguit wat compacte dingetjes tussen de tomatenplanten neerzetten zoals basilicum of uien oid? En dan de rest buiten neerzetten ?Wat denken jullie ? Hierbij een sfeerimpressie van vorig jaar. Misschien moet ik toch maar weer eens gaan nadenken over zo'n afdakje voor de planten buiten, weet niet of ik nog de tijd vindt,..
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hangt het er niet ook van af hoe je snoeit en hoe smal je je tomatenplanten houdt? Als je voldoende kan verluchten, ga je ook schimmels tegen. En als je dan voldoende vocht en voeding geeft, zie ik het probleem van meer planten niet. Het is maar hoe je het zelf organiseert en onderhoudt :-). Wie heeft er hier de meeste hands-on ervaring, jij of digitale Grok 😁? Op sommige blogs nemen mensen 30cm op 30cm voor een tomatenplant en ze hebben een prima oogst. Go for it, zou ik zeggen!
Geplaatst: 51 minuten geleden51 min Auteur Vorig jaar heb ik redelijk goed gediefd zeg maar , en had ik verticale touwtjes gespannen waaraan de tomatenplanten omhoog konden klimmen, en zodra ze de bovenkant van de kas bereikten heb ik ze schuin verder laten groeien met touwtjes. Soms was het lastig om de achterste planten te bereiken maar het ging goed met de oogst. Misschien was het ook wel gewoon beginnersgeluk want zoveel ervaring heb ik niet.Maar dit jaar dus ook paprika en pepers in mijn kas, en ik heb ook tomatenhaken gekocht waarmee je als het goed is de plant kan laten zaken zodra die het plafond bereikt, en ik heb een struiktomaat die wat breder zou moeten worden waardoor ie meer ruimte inneemt. Logischerwijs betekent dat dan ook dat ik niet zoveel tomatenplanten als vorig jaar kan hebben, en het plan om 2 of 3 peperplanten per emmer te zetten werd ook sterk afgeraden. Dus als ik een goede vergelijking wil maken zou willen maken met mijn 2 geënte paprikaplantjes en niet-geënte paprikaplantjes zou ik dus gewoon voor dat experiment al 4 emmers in gebruik moeten hebben, en uitgaande van die 8 emmers in de kas hou ik dan nog maar 4 emmers over voor de peperplanten. En ik heb veel teveel paprika- en peperplantjes die ik dan wel buiten moet zetten. Ik zit dus ook weer te denken of ik die kas niet zou moeten verbeteren. Als ik de breedte aan 1 kant inkort zou ik daar een stukje verticale wand kunnen maken , waardoor de ruimte binnen dan weliswaar kleiner wordt maar het voordeel is dat ik dan meer ruimte heb voor een afdakje naast de kas waar de planten redelijk droog kunnen staan in de luwte en kunnen profiteren van de warmte die de kas afgeeft. En als ik dan toch bezig ben, wil ik ook nog een extra raampje maken met zo'n automatische raamopener. Ik heb momenteel alleen een deur en het aan het kopeind van de kas zit een raampje en vorig jaar werd het gewoon te warm in die kas, ook na witkalken en met de deur en raam open. Ook lekt de kas hier en daar als het regent dus ik zou de kiertjes ook nog willen dichtkitten.. Maar ik wil ook weer niet teveel hooi op mijn vork nemen, ik krijg nu al een beetje stress van de tijdsdruk omdat ik volgende maand de planten al wil neer zetten en wie weet trek ik alweer een doos van pandorra open en wordt het er niet beter op, ook al niet omdat ik de beperkte tijd die ik heb om te moestuinieren ook niet alleen maar wil besteden aan het verbeteren van mijn kasje net nu het seizoen zo'n beetje begint.....Ik ga dus nog even verder mijmeren hoe en wat ik het beste kan doen allemaal.....
Geplaatst: 28 minuten geleden28 min Wat een prachtige kas zo, @driepinter! En ik denk eigenlijk dat Grok wel gelijk heeft. Onze foliekas is 3x2, dezelfde lengte dus, iets minder diep als je er het middenpad af rekent. Wij hadden een stuk of 7 of 8 tomatenplanten,3 of 4 paprika’s, en een aubergine staan. En dat was echt niet dat ik dacht ‘Er kan nog bij’. Ik denk dat meer inderdaad ten kost van je planten gaat. We hadden wel buiten onder een afdak 8 tomaten nog staan die ook in de buitenteelt konden. De pepers stonden bij ons in de foliekas achter, in potten (in die kas kweek ik alleen maar in potten, en eindeloos veel zaailingen). We gaan het dit jaar weer ongeveer zo doen, is goed bevallen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 minuten geleden26 min Hou er wel rekening mee , die haken zijn oorspronkelijk bedoeld voor hogere professionele serres, bij normale of lagere kassen zijn de onderste vruchten nog niet rijp op het moment je de planten laat zakken, dus je moet iets voorzien van stro of zo, zodat de vruchten geen rechtstreeks contact met de grond maken, anders heb je kans op bederf, de kans is ook hoger dat je bij die vruchten schade door bv slakken krijgt. Voor de rest, diana's mooie moestuin zet ook veel planten dicht bijeen en jij vorig jaar ook, niet mijn ding , maar het kan duidelijk wel werken eventueel mits veel snoeiwerk. Je gaat niet de meeste opbrengst per plant krijgen, maar misschien wel meer variatie en opbrengst per m2. Grok is maar een ai taalmodel, in zekere zin een kansberekening, in deze geeft die weer wat het meest voorkomt over dit onderwerp, dat is ook vaak niet correct of niet passend voor jouw gewenste methode.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.