Geplaatst: 5 uren geleden5 u Beste mensen,Ik heb rond 2019 voor het eerst een aantal Johannesbroodboom zaden meegenomen uit Mallorca, dit van een specifiek Johannesbroodboom omdat deze boom een speciale betekenis heeft. Ik wil dus heel graag een Johannesbroodboom laten groeien, nazaat van deze specifieke Johanbroodboom.Het leek toch moeilijker dan verwacht, het laten ontkiemen gaat altijd prima en het groeien van het stekje ook, tot ongeveer 15/20cm en dan gaan ze altijd dood.Nu ben ik vorig jaar in 2025 ook weer in Mallorca geweest en heb ik weer van deze specifieke Johannesbroodboom 8 zaden meegenomen. Maar ook nu, allemaal doodgegaan bij ongeveer 15/20cm.Ik stek ze altijd met stekgrond, en daarna als ze wat groter zijn gegroeid plant ik ze over naar speciaal mediterrane grond, dat water beter door laat lopen.Ik ga altijd rond juli naar Mallorca en tegen de tijd dat ze ongeveer 15/20cm zijn begint het langzaam winter te worden en is er minder zonlicht buiten. Wat ik dan doe is overdags de stekjes op de vensterbank met bubbelwrap om de potjes heen tegen de tocht en op een stuk karton voor bescherming tegen de onderkant. S’avonds doe ik ze ongeveer 8 uurtjes onder een spectrum ledlamp, dit doe ik dan de gehele winter.Ik weet niet wat ik precies verkeerd doe? Ik geef ze niet tevaak water maar toch blijft de grond best lang vochtig? De potjes hebben trouwens goede gaatjes aan de onderkant waar het water uit kan lopen. Is het misschien ook verstandig om een vochtmeter in het potje te steken? Zodat ik kan zien of het te vochtig is of niet? En wie weet hoe hoog/laag het vochtpercentage moet zijn?Is het misschien beter om steeds kleine scheutjes water geven ipv in één keer wat meer?Nu ga ik dit jaar weer in Juli naar Mallorca en ga ik weer van deze specifieke Johannesbroodboom zaden meenemen. Hoe zorg ik er nu voor dat als ik ze ga ontkiemen en planten dat ze in leven blijven?Is de grond misschien te koud? Omdat ik lees dat ze graag groeien in 25 graden? Maar hoe doe ik dit in de winter? Als ik ze zaad dan is het nog lekker warm tot augustus/september maar daarna begint het toch weer kouder te worden?En is deze spectrum ledlamp goed? Hij geeft blauwe en roze licht en is ongeveer 40/45watt. En is er een product, een soort bak, die je in een stopcontact stopt en waar je een temperatuur kan instellen waardoor het in de bak 25graden is?? Maar het lijkt mij dan wel weer prijzig om dit continue aan te laten de gehele winter dag en nacht.Kortom, ik ga dus weer naar Mallorca en wil heel graag dat het deze keer wel gaat lukken, wie heeft tips en tricks omtrent licht, warmte, vocht en water specifiek voor de Johannesbroodboom?Voor iedereen die mij hiermee kan helpen, mijn dank is groot!
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Welkom op het forum, stel je zelf ook even voor in de voordeur.Ik lees dat je ze zaait, maar je schrijft ook dat je ze stekt. Kan ik aannemen dat ze gezaaid zijn en zodra ze zijn opgekomen, dat je ze dan stekjes noemt?Kan je wat meer duidelijkheid geven over je Spectrum lamp, merk etc?Als de grond toch te lang vochtig blijft, dan toch minder water geven in de winter. Ik geef zelf maar eens in de twee weken in de winter in huis water.Je kan b.v. een een houten saté prikker gebruiken en deze in de grond tot de potdiepte steken, als je wilt water geven haal je deze er uit, is het stokje nog nat aan de onderkant, dan sla je het water geven even over. Zo kan je teminste zien hoe diep in de pot het nog vochtig is.Hoe warm staan ze in de winter? Ik zelf gebruik voor pepers wel een verwamde tent, vergelijkbaar met een bak. Kost ongeveer 15euro per maaand om dat aan te hebben staan. Verwarming inc lampen.Gerelateerd bestaand forum topic:https://www.moestuinforum.nl/topic/3548-johannesbroodboom-zaaien/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.