Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Johannesbroodboom zaaien


RvO

Aanbevolen berichten

Afgelopen december (2011) heb ik in Zuid Spanje wat zaden van Johannesbroodbomen verzameld. En nu?

Heeft er iemand ervaring met deze zaden?

 

Google ed leverde een beetje info op, maar niet al te veel.

Wat me duidelijk is: Zaden uit de peulen peuteren; warm laten kiemen (wat is warm? Opgaven verschillen.) En daarna veel geduld (weken, maanden? Alweer verschillende info ).

 

Is er hier toevallig iemand met ervaring, of een suggestie voor meer info?

 

Dank voor de moeite, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verlede jaar Flamboyant (Delonix regia) gezaaid. Dat is ook zo'n harde boon.

Uiteinde van het zaad (niet waar het kiempje zit) in brand gestoken boven de gasvlam van het fornuis. Vervolgens de verkoolde schade weggespoelt onder stromend water en het zaad 24 uur in lauwwarm water geweekt. De boon werd rimpelig en nam water op. Na 2 weken kwam het plantje boven. Ze stond boven een hete verwarming.

 

Deze methode is het snelst. Na opkomst heeft de plant gehavende kiemlobben (van de verbranding) Voor de verdere ontwikkeling van de plant zijn ze niet belangrijk.

 

edit: Johannesbroodboom bonen zijn misschien te klein om secuur te verbranden. Je kunt ze ook inprikken met een gloeiende naald. 1mm diep is voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je ook gegoogled op Ceratonia siliqua genoeg informatie te vinden.

Je kan de zaden opschuren en dan in warm water leggen ,wel regelmatig verversen eerst zullen ze waarschijnlijk drijven maar uiteindelijk zinken ze, daarna kun je ze zaaien bij 20 -25 graden C.

Succes er mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

RvO zijn mooie zaden, ook lekker veel, ik heb vandaag eerste x gezaaid en nog helft bewaard om mee te experimenteren mocht deze x niet lukken.

Niks speciaals gedaan, volgens mij niet nodig als ik zaad bekijk, enkel bij 25 graden weggezet

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hoe staan ze erbij jongens, hier binnen een paar mooie plantjes op warme plek,

maar ook in de koude kas staan er plantjes, mij lijkt het eenvoudig te zaaien.

Nieuwe blaadjes zijn beetje rood-achtig.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Zijn er hier noch mensen met Johannesbroodboompjes?

 

Ik heb er zelf een aantal staan. De peulen kreeg ik van iemand die 10 jaar geleden naar Israël was geweest.

 

Deze zijn al een paar maanden oud.

2013-10-12-0964411381564110.37

 

Deze zijn een paar weken oud.

2013-10-12-0962941381564126.37

 

Deze zaden moeten nog kiemen.

UNSET98781381564122.jpg

Groet,

 

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk kroongj ! Wat doe je er mee van de winter ?

 

Ik heb er zoveel dat ik er een klein experimentje mee doe. Een paar blijven gewoon buiten en een paar gaan naar binnen. Ik ben benieuwd hoe winterhard ze blijken.

 

Ik moet ze nog zaaien, heb op de MTFD zaad gekregen. Kan ik ze nu zaaien binnen in een kweekkasje dan?

 

Ik doe het zo:

 

-overgiet de zaden met heet water, niet kokend. Doe dat in een zeefje of vergiet, ze moeten niet in het hete water blijven liggen.

-zet de zaden in een bakje melk in de koelkast voor minstens 24 uur.

-laat de zaden kiemen in een bakje met vochtig keukenpapier. Dit kan weken duren maar ook binnen twee weken gebeuren. Afhankelijk van de ouderdom/kwaliteit van de zaden gaat dit sneller of langzamer. De zaden zullen uiteindelijk vrijwel altijd kiemen.

-als de kiempjes een wortel van ong. 1 cm hebben plant ik ze in een kweekbakje met, bij voorkeur, zaai en stekgrond.

 

Je kunt hier gerust nu aan beginnen. Mocht het lang duren voordat de zaden kiemen dan heb je ze nog mooi op tijd voor volgend voorjaar. Als ze snel kiemen is het nog geen probleem. Bij mij doen ze het binnen erg goed en het zijn geen snelle groeiers.

Groet,

 

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ooit opgezocht omdat ik ook nog zaad heb liggen en de cavia's zijn dol op de vrucht ervan.

Ze schijnen redelijk winterhard te zijn (als ze groot zijn, klein weet ik niet) maar de boom kan nogal groot worden en je hebt schijnbaar een mannetje en een vrouwtje nodig.

Jammer genoeg heb ik er de plaats niet voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit de boom gehad hoor ( ik zou best willen ) Maar ding bevriest toch echt wel rond de -10 gr. Ik herinner me hem uit mijn tijd op het tuincentrum, daar zijn ze toch echt in een winter met een paar nachten -12. Volle-grondteelt, hoogstam, niet meer uitgelopen het voorjaar erna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...
  • 4 years later...

Ik vond dergelijke zaden in gebroken peulen in papagaaienvoer. Ik heb ze te weken gelegd in een ondiep schaaltje op de vensterbank boven een radiator. Na drie weken en geregeld het water ververst te hebben spleten 3 zaden open. Ik heb deze in potjes met stekgrond geplant en nu beginnen ze boven de grond te komen. Ik denk dat de zaden licht schuren op schuurpapier het kiemingsproces veel kan bespoedigen.  De Johannesbroodboom zou ongeveer de zelfde winterhardheid

moeten hebben als de Judasboom. Best is de eerste jaren de planten in een nauwelijks verwarmde serre te overwinteren, daarna op een zonnige en warme beschutte plaats planten en hopen op geen zeer strenge winters met ijskoude wind. Johannesbroodboom is zeker minder winterhard als olijf. Ansfried. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...