Geplaatst: 1 uur geleden1 u Waren nog jonge boompjes, geplant begin 2022. Maar de laatste twee jaren volledig stilgevallen. Allerlei willekeurig horizontaal en verticaal georiënteerde scheuren met dwarsscheurtjes op de stam. Onder de bastvond ik ook het volgende patroon in hout en bast. Aan de buitenkant was dit in de schors niet op te merken.De binnenkant van de bast op de stam (direct onder de schors) oogde ook wat roze/zalmroze zie derde foto. Het cambium was wel gewoon lichtgroen. 1 uur geleden1 u aangepast door Stan W
Geplaatst: 12 minuten geleden12 min Auteur Geweldig bedankt voor deze snelle reactie Loes! Dat is hem, ik heb precies die kever op enkele bladeren van mijn perenbomen zien zitten de afgelopen tijd. En de schade komt exact overeen met afbeeldingen op internet. De larve vreet zulke gangen in de bast naarcheneden en kan blijkbaar hele boomgaarden in enkele jaren verwoesten. Heb het idee dat er in een Abaté Fetel ook zulke aantasting begint te ontstaan. Die boom staat 3 meter van de gerooide bomen af, dus dan is een kever zo overgevlogen. Misschien de andere perenbomen maar preventief rooien? Ik zie namelijk dat ze ook appelbomen aan kunnen tasten en ik heb recent 4 nieuwe appelbomen geplant.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.