Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zigzag patroon onder de bast bij twee gerooide perenbomen

Featured Replies

Geplaatst:

Waren nog jonge boompjes, geplant begin 2022. Maar de laatste twee jaren volledig stilgevallen. Allerlei willekeurig horizontaal en verticaal georiënteerde scheuren met dwarsscheurtjes op de stam. Onder de bast

vond ik ook het volgende patroon in hout en bast. Aan de buitenkant was dit in de schors niet op te merken.

De binnenkant van de bast op de stam (direct onder de schors) oogde ook wat roze/zalmroze zie derde foto. Het cambium was wel gewoon lichtgroen.

20260510_211214.jpg

20260510_211309.jpg

20260510_211015.jpg

aangepast door Stan W

Geplaatst:

Mijn eerste gok is schade van de perenprachtkever.

Geplaatst:
  • Auteur

Geweldig bedankt voor deze snelle reactie Loes! Dat is hem, ik heb precies die kever op enkele bladeren van mijn perenbomen zien zitten de afgelopen tijd. En de schade komt exact overeen met afbeeldingen op internet. De larve vreet zulke gangen in de bast naar beneden en kan blijkbaar hele boomgaarden in enkele jaren verwoesten. Heb het idee dat er in een Abaté Fetel ook zulke aantasting begint te ontstaan. Die boom staat 3 meter van de gerooide bomen af, dus dan is een kever zo overgevlogen.

Misschien de andere perenbomen maar preventief rooien? Ik zie namelijk dat ze ook appelbomen aan kunnen tasten en ik heb recent 4 nieuwe appelbomen geplant.

Wijziging: Bovendien een zeldzaam voorkomende kever. Ook bekend als het toegespitst smalbuikje (Agrilus sinuatus). Volgens verschillende bronnen én waarneming.nl. Dikke vette pech dus. Dan binnenkort de andere drie perenbomen maar preventief rooien...

Screenshot_20260510_234115_Samsung Internet.jpg

aangepast door Stan W

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.