Geplaatst: 10 uren geleden10 u 2 Komen er goed uit, dat is o.a. 1 van de Aldi, de olijfolie Native Extra en de Rapunzel Native Extra en die zijn vaak nog het goedkoopst ook.Er zit een geteste fles bij die 20 euro kost voor 500 ml en die niet in orde is.Wat is dit voor wereld?Olivenöle bei Öko-Test: „Sehr gut“ – Das sind die zwei be...Nur 2 von 30 Olivenölen überzeugen „Öko-Test“ und bekommen die Bestnote. Der Rest fällt mit hohen Pestizidbelastungen auf.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Oohhh…da’s in Duitsland!Ik zei toch al…straks blijkt bio niet bio te zijn? 😎 9 uren geleden9 u aangepast door jootje
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Auteur Dezelfde olie verkopen ze ook in Nederland en Belgie neem ik aan. @jootje
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Met behulp van AI heb ik een beetje lopen zoeken want de Duitse rapport is niet toegankelijk. Het volledige rapport is auteursrechtelijk beschermd en achter een betaalmuur dit is een gedeeltelijke samenvatting.Nederlandse samenvatting van het Duitse onderzoek naar biologische olijfolie (Stiftung Warentest 2026)Onderzoek: In januari 2026 publiceerde Stiftung Warentest een vergelijkend onderzoek naar 25 extra vergine olijfoliën die in Duitsland verkrijgbaar zijn. Zowel biologische als niet-biologische oliën werden onderzocht.Belangrijkste conclusies: Slechts 4 van de 25 onderzochte olijfoliën kregen de beoordeling 'goed'. Acht producten kregen het oordeel 'onvoldoende'. De prijzen varieerden sterk en een hogere prijs bleek geen garantie voor betere kwaliteit.Resultaten voor biologische olijfolie: De resultaten waren wisselend.Alnatura Olivenöl Nativ Extra Bio behoorde tot de best beoordeelde producten. Diverse andere biologische oliën scoorden slechts voldoende of onvoldoende.Opvallende bevinding: Volgens Stiftung Warentest is de algemene kwaliteit van extra vergine olijfolie de afgelopen jaren afgenomen.Gezondheidsaspect: Extra vergine olijfolie blijft een belangrijk onderdeel van het mediterrane voedingspatroon vanwege de aanwezigheid van antioxidanten en enkelvoudig onverzadigde vetzurenInteressant genoeg laten Duitse, Zwitserse, Oostenrijkse en Nederlandse consumententests regelmatig hetzelfde patroon zien:er zijn nog steeds uitstekende oliën beschikbaar;maar het percentage producten dat echt topkwaliteit haalt, lijkt niet toe te nemen;sommige testjaren laten zelfs opvallend veel afkeuringen zien.Daarom spreken sommige onderzoekers over een "kwaliteitsdruk" in de sector, niet per se over een structurele instorting van de kwaliteit.Biologische teelt geeft voordelen op het gebied van pesticidengebruik en biodiversiteit, maar zegt weinig over:versheid;opslag;transport;oxidatie;smaakkwaliteit.Een biologische olie kan uitstekend zijn, maar ook middelmatig. Andersom kan een conventionele olie van zeer hoge kwaliteit zijn.Er zijn aanwijzingen dat de gemiddelde kwaliteit van olijfolie onder druk staat, vooral door klimaatverandering en moeilijke oogstjaren. Maar het is te sterk om te zeggen dat "olijfolie in het algemeen steeds slechter wordt". Er zijn nog steeds veel uitstekende oliën beschikbaar; de spreiding tussen goede en slechte producten lijkt vooral groter te zijn geworden.Dat sluit ook goed aan bij wat de Duitse test uit 2026 liet zien: niet alles was slecht, maar het aantal tegenvallers was opvallend hoog.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u O ja de titel van dit topic mag wat mij betreft aangepast..is wel groots gesteld zonder voldoende onderbouwing. Bijvoorbeeld in ‘Residuen aangetroffen in veel biologische olijfoliën; niveaus meestal laag’Enne insecticiden vallen onder pesticiden dacht is dat is dus dubbelop.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Auteur Neben Pestiziden: Auch Insektizide in Olivenölen nachgewiesen5 uren geleden, appelvrouw zei:dat is dus dubbelop.Dat dacht ik ook. Maar dit is de letterlijke tekst. (zie boven)Ik heb het opgezocht op internet wat het verschil is:Een pesticide (bestrijdingsmiddel) is de overkoepelende verzamelnaam voor alle middelen die ongewenste organismen bestrijden. Een insecticide is daarentegen een specifiek type pesticide dat uitsluitend is ontworpen om insecten te doden of te weren. [1, 2, 3]Pesticiden omvatten naast insecticiden ook middelen zoals:Herbiciden: tegen onkruidFungiciden: tegen schimmelsNematiciden: tegen aaltjes (wormpjes) [1, 2, 3]
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Titel aangepast.De resultaten zijn gedaan door Consumenten onderzoek.Maar de resultaten zitten achter een betaalmuur:https://www.test.de/Olivenoel-im-Test-4971053-0/
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @rorror Misschien mag ik een kleine nuancering aanbrengen? Het is niet zo dat in bijna alle bio olijfolie pesticiden zijn aangetroffen. Het gaat om een aantal soorten bio olijfolie die in déze test zaten (van de volgens mij 30 geteste oliën in totaal). Er wordt door de oorspronkelijke en aangepaste titel de suggestie gewekt dat dit voor álle bio olijfolie zou gelden, en dat is natuurlijk niet zo. Of althans, dat blijkt niet uit dit onderzoek. Ik meende te lezen dat er 18 soorten bio olie in deze test zaten. Fijn dat je de geteste merken in ieder geval boven water hebt weten te krijgen! Daar hebben we wat aan.
Geplaatst: 7 minuten geleden7 min 1 uur geleden, Dahli zei:? Het is niet zo dat in bijna alle bio olijfolie pesticiden zijn aangetroffenIk heb de titel nogmaals aangepast!1 uur geleden, Dahli zei:Fijn dat je de geteste merken in ieder geval boven water hebt weten te krijgen!Helaas kunnen we niet zien wat de resultaten zijn, of iemand moet 3,90euro over hebben om het te kunnen lezen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.