Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verzorgen bananenboom

Stef123

Recommended Posts

Ik ben in een camping in frankrijk, en hier staan bananenbomen. Ik heb aan de tuinman gevraagd of ik een stekje mocht hebben. Dat mocht , maar hoe kan ik die boom het beste verzorgen,en kan ik die bananen ook echt eten. Wat is dan het slimste om de stam in de winter af te zagen, of de heelen plant binnen te zetten

Mvg stef

Daar is niet zo eenvoudig een antwoord op te geven, ik heb de mijn in volle grond staan, in de winter snij ik ze af op ongeveer 1 meter.

Bij een niet te strenge winter schieten ze van daar terug door en kunnen dikke 4 meter hoog worden.

Zeer goed afdekken in de winter, ik doe dat met stro van minstens een halve meter en daar vliesdoek over.

Vruchten, na een zeer vroege en zeer warme zomer en een zachte winter.

Je kan ze eventueel gebruiken als kook bananen.

De boom is prachtig, bij mij staan ze in kleigrond en ze worden bij een goede zomer meer dan 5 meter hoog met bladeren van maar dan 2 meter 40 tot 50 cm breed prachtig groen, in 10 jaar nooit een ziekte gehad, geen enkel insect vreet ze op.

Wel een goede drainering onder de aanplant ( 20 cm kiezelsteen of lava) jaarlijks bemesten en zeker 30 a 40 cm dieper planten dan grondniveau omdat hij ieder jaar een stukje naar omhoog komt en een grote cirkel gaat vormen.

Wij zouden ze niet meer willen missen, het is een prachtig gezicht, iedereen die bij ons komt is onder de indruk.

Super bedankt allemaal, maar ik krijg een klijn stekje mee moet ik die dan meteen in de grond zetten of beginnen in een pot? En als ik de takken aaltijd snoei ieder jaaar , komen er dan echt wel bananen aan???

Mvg stef:D

Maar hij is nu nog maar 10cm moet ik hem al in de volle grond zetten, en moet ik hem het 1e jaar al af snijden?? Ik heb ook een kas waar ik hem in kan zetten dat is goed toch?? En moet hij in een pot en dan in de winter binnen

Mvg stef

Ik heb die van mij moeten verhuizen wegens installatie van een nogal fors uitgevallen tunnel, in de grond die we moeten uitgraven hebben staken no een aantal stukjes wortel, die grond is later verdeeld over een aantal bakken en grondstukken.

Ik kan je verzekeren dat ik bananenbomen moet wieden zoals ander onkruid, ze schieten overal uit de grond.

Je moet er enkel maar voor zorgen dat de wortels niet kunnen bevriezen, dan schieten ze wel terug uit.

Ik heb praktisch ondervonden dat je best boven de grond de geopende bladeren weghaalt, ik heb een 10 tal jaar in Afrika gewoond en had daar een verzameling van bananenrassen, vanaf het uitschieten tot bananen moet je ongeveer 8 maanden nemen.

Daarom dat ik zeg, zachte winter, 1 meter boven de grond kunnen vertrekken met de rest van vorig jaar, warm voorjaar en warme zomen en dan wil het wel eens lukken.

Ojaa en moet ik hem in de volle grond zetten of in een pot?

Dat zal voor de plant niet zo veel uitmaken denk ik. Als je hem in de vollegrond zet heeft hij nog ruim de tijd om voor de winter goed aan te slaan en te wortelen. Je zult hem de komende winter wel tegen de vorst moeten gaan beschermen. Als je de mogelijkheid hebt om hem ergens vorstvrij ( wel koel ) te laten overwinteren kan het handiger/makkelijker zijn om hem tot volgend voorjaar in een pot te laten . Bijkomend voordeel hiervan is dat hij mooier door zijn eerste winter heen komt . Neem in dat geval wel een ruime pot.

Oh ja ... pas je een beetje op ? Ik ben ooit ook met één stekje begonnen en voor je het weet heb je een bananenbos.

sl551741.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 3 months later...