Geplaatst: 5 uren geleden5 u We hadde tot 5 juni iets van 40 ostara planten. 20 in september geplant en 20 medio mei. Die gaven vruchten die er goed uitzagen en steeds wat bitter smaakten en soms ook zoet. Als ik ze langer liet hangen om nog zoeter te worden werden ze of opgevreten of waren ze verrot. Ik heb weinig verstand van aardbeien dus ik kneep er altijd zachtjes in en als ze een beetje en volledig diep rood waren plukte ik ze. Een enkeling was overigens wel zoet maar het meeste smaakte naar supermarkt aardbei.Toen proefde ik van een andere tuinmevrouw een paar korona aardbeien en die waren echt groot en zoals ik een aardbei zelden of nooit geproefd heb zo lekker. Uiteindelijk op 5-7 juni van die frigo planten neergezet. 10 Favori, 10 Daroyal, 20 Korona en 40 Maxim. Die maxims hebben meer tijd nodig, maar al die andere hebben inmiddels schitterende, diep rode en echt grote vruchten. En ze smaken allemaal zoals die Ostara's. Een enkele is wel lekker en ze lijken een tikje zoeter maar in het algemeen is het zwaar teleurstellend. Zeker aangezien het hier in het Zeeuwse echt al wekenlang echt extreem zonnig is en de aardbeien zeker 10 uur per dag (ik denk wel meer) in de zon staan. Er is geen schaduw.De grond is leem, er zit een vrij dikke mulch over (hennep) en van elke ochtend water in een droge periode als deze ben ik over gestapt op eens in de twee of drie dagen (wel sinds kort). De grond blijft ietwat vochtig, de planten zien er prima uit dus dat lijkt voldoende. Ook zit er om de meeste aardbeien van die zakjes met heel fijne maas om slakken en ander gespuis tegen te houden wat echt perfect werkt tot nu toe: geen enkele vertoont enige vraatschade.Ik heb die Ostara's nooit echt bemest maar heb dat met deze wel gedaan. Eerst gewone aardbeien mest en toen bloempjes kwam wat extra fosfor en kalium maar ik hou het graag bescheiden dus zeker niet teveel. En kieseriet (MgO). Bij het planten is er potgrond bij gedaan en voordat de planten werden gezet is er ook de nodige potgrond doorheen gemengd. Wat mij opviel bij het diepe spitten dat ik door de hele tuin heb gedaan is dat je zo goed als geen worm tegenkwam....en weinig humus (vandaar die portgrond ook).Etc. Enig die waarom dit zo gaat? Ik snap dat het zonder een sample van de grond gokken is, maar heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? Zouden het micronutrienten zijn (er is geen compost gebruikt). Als je dit had, wat was dan de oplossing.Voor nu vermoed ik dus micronutrienten en we gaan in het najaar en volgend voorjaar compost gebruiken. Zien of dat alles helpt. Voor dit jaar geef ik het een beetje op.Edit: in een plantenbak bestemd voor palmen (Trachicarpus Fortuneii en Wagnerianus) heb ik onder deze nog jonge palmpjes ook Ostara's geplant dit jaar in april. De grond is daar zeer zandig met een beejte klei en veel potgrond. Als je het de ene dag flink bewaterd is het de volgende dag in de bovenste 10 cm echt droog. Want moet ook geschikt zijn voor droogte minnaars die er ook staan. Maar die palmen houden echt wel van water dus die krijgen ook echt eens per twee drie dagen water. Die aardbeien ook. Ook hier hetzelfde bemest etc. De aardbeiplanten staan er fris en vrolijk bij, zitten vol bloemen en aardbeien die er prima uitzien. Smaak niet om over naar huis te schrijven maar toch niet bitter. Eerder geen diepe zoete smaak maar soms wel oke...dus ik doe overal iets fout. 5 uren geleden5 u aangepast door Jorginho Toevoeging
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik weet niet zeker dat jij degene bent, die iets fout doet.Ik ben dit jaar ook helemaal niet tevreden over mijn aardbeien.Ze smaken niet hetzelfde als vorig jaar, groeien ook minder goed, krijgen geen goed wortelstelsel.Ik had ook frigoplanten, ik doe alles hetzelfde als voorgaande jaren, maar ze zijn gewoon niet goed.Hoe gaat het bij jou @Petrasmoestuin ?We hebben tenslotte de aardbeiplantjes samen ingekocht.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik kom net van de moestuin af en drie op zich echt rijp ogende aardbeien geplukt die gewoon weer niet zo smaakten. Laten we zeggen "supermarkt-zoet"....Maar er was een vierde (een korona) die er op zich precies zo uitzag, heel groot was (echt een joekel van een aardbei) en...wel geweldig lekker was. Andere korona's ook geproefd maar weer hetzelfde verhaal.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.