Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hallo allemaal, ik ga van half september tot begin oktober op vakantie en vroeg me af of ik voor die tijd mijn tomatenplanten beter weg kan halen? Ik lees overal dat ze rond eind september begin oktober weg moeten. Hoe zien jullie dat?
Geplaatst: 36 minuten geleden36 min Ik neem aan dat je deze vraag stelt i.v.m. het risico op phythophtora. Het is een besluit dat ik kort voor de vakantie zou nemen. Dan weet je meer over de weersverwachting in jouw vakantieperiode, kun je inschatten of de planten er nog fris genoeg bijstaan om de vakantie goed door te komen en of het aantal afrijpende tomaten de moeite/het risico waard zijn.
Geplaatst: Zojuist1 min Dat lijkt me de beste keuze, alles hangt inderdaad een beetje af van het weer in september en oktober, hoe je tomaten er op dat moment uitzien en of er nachtvorst wordt voorspeld in jouw regio. Een kleine nazomer is de laatste tijd niet uitzonderlijk. Is phythopthora of andere ziekten al sterk aanwezig en/of wordt gedurende je vakantie geen al te best weer voorspeld, dan kan je de al lichtgroene en/of beginnende tomaten oogsten, ze kunnen dan binnen narijpen zonder risico tot je terug bent. Zien je planten er nog goed uit, hangen er nog veel op en worden nog redelijke temperaturen voorspeld gedurende je vakantie, kan je ze gewoon laten staan. Vorig jaar oogsten een aantal bv zelfs nog in november buitentomaten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.