Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hallo, ik vind het superleuk om met aardbeien aan de slag te gaan darom heb ik ook best wat balkon bakken en potten. Alleen heb ik sinds een paar jaar elk jaar een probleem met de taxuskeverlarven die de wortels helemaal opeten van mijn aardbeienplanten en ze laten afstereven en en nu ben ik radeloos. Ik heb recent aaltjes geprobeerd, maar dat lijkt ook niet te werken. Ook heb ik biologische afweer geprobeerd, waardoor ze de wortels niet meer lekker zouden moeten vinden, en ik heb ook de hele plant uit de aarde gehaald en afgespoeld om alle larven te verwijderen en in nieuwe aarde gezet. Dit lijkt ook de enige optie te zijn die het een beetje verhelpt, maar dit is elk jaar zo en het kost heel veel tijd en geld om elke keer nieuwe aarde aan te schaffen. Heeft iemand misschien een idee hoe ik dat kan verhelpen?
Geplaatst: 27 minuten geleden27 min Heb daar ook veel last van, ze zijn dop op de aardbeien hier. Maar de larve moet je wel 2 of 3x in het jaar bestreiden met aaltjes en het liefst ook de tuinen erom heen. Maar het zo vaak doen wordt het een dure hobby. Ben zelf gestopt met de aardbeien vanwege te veel taxus kevers/larve. Nu 4jaar later nog steeds bergen taxuskevers hier in de wijk.Enige wat je kan doen, is eventueel op een ander substraat gaan werken. B.v. korrelsubstraat wat voor bonsai gebruikt wordt. Dan kunnen de larve ook niet "graven" door de bodem. Maar dan moet je wel heel anders gaan bemesten. Dat gebruik ik zelf voor mijn bonsai's, maar ook andere planten welke gevoelig waren voor de taxuskever, dus die potten zitten vol met korrels. (Mengsel van gebakken kleikorrels, kleine hydrokorrels, perlite, basalt split.)Dan heb je teminste geen larves in de bodem, als ze nog wel in de buurt zitten, heb je nog wel last van schade aan het blad.Nog een optie is om weer een keer schone aarde te nemen, maar dan direct afdekken met fjinmazig insecten gaas. Zodat insecten nooit bij de aardbeien planten kunnen komen. Wel goed opletten met oogsten en niet open laten staan, anders zitten ze er ook zo weer in.Andere optie is aardbeien op hydroponics, heb je ook geen aarde meer.Voorbeeld van korrels van één van mijn peperplanten:Voor de rest hoor ik graag ook nog wel ideeën van andere mensen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.