Geplaatst: 3 uren geleden3 u Beetje stil geweest want heel druk met de verbouwing hier. De overkapping staat en volgende week komt de schutting, daarna kan éindelijk binnenin de tuin aangepakt worden! 🥳En hopelijk kan dit zo. Ik heb al een aantal topics doorgelezen, maar het gaat veelal om het verbeteren van bestaande grond of wat in potten te doen. Maar mijn tuin is dus in de 7 jaar dat ik hier woon altijd al betegeld geweest (en weet ik veel hoe lang daarvoor al). De borders worden 45 en 60cm hoog, dus daar komt sowieso helemaal nieuwe grond in, maar bij de lagere bedden zal ook een stuk (we gokken) wit zand afgegraven moeten worden om weer nieuwe grond in te doen en bodemleven zal dus ook ongeveer niet aanwezig zijn vermoed ik.Dus helemaal "from scratch", waar zouden jullie voor gaan?De stratenmaker kan standaard tuinaarde laten komen, of ga ik zelf ergens achter bigbags moestuingrond aan, of hebben jullie nog betere ideeën? Eén stuk zal waarschijnlijk meer sierplanten/bijenlokkers worden, maar 80% van de grond zal gebruikt worden voor de aardbeien en een aantal losse andere gewassen. Dus het meest eenvoudige is wel alles een beetje daarop in te stellen en één soort grond te bestellen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Laat indien mogelijk voor dat de schutting geplaatst wordt de tuin machinaal een meter diep doorspitten, zodanig dat de bovenste laag boven blijft.Kan je gelijk de paden en een terras uitgegraven wordenWat voor grond bestaat de tuin uit?Hoe groot is de tuin?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Oei, dat gaat voor aanstaande dinsdag niet meer lukken. Maar machinaal kunnen ze achter het huis sowieso niet komen door een brandgang vrees ik.Al lijkt dat me voor de hele achtertuin ook overbodig, want er worden twee verhoogde borders aangelegd, ik maak dat hoekje nog een beetje "af" en betere waterafvoer met een stukje kunstgras en verder blijft er wat ruimte over voor een terras.Voor het huis wordt wel een wat groter percentage beplantbaar, maar wederom de helft wordt weer verhoogde border om de tuin heen.Mijn buurman heeft vorig jaar de schuur tussen ons gesloopt en opnieuw gebouwd en kwam alleen maar zandgrond tegen bij het graven voor de fundering, we zitten in het hele dorp wel een beetje op de grens van zand en klei, begreep dat het op kleine afstand zo wat anders kan zijn wel, maar achter -op een paar meter afstand van die nieuwe schuur- gok ik sowieso nog op zand.Het zijn vrij kleine tuintjes maar. Achtertuin is op het brede stuk 6.30m x 3.80m en dan is er nog een smaller stuk tussen mijn schuur en die van de buurman van 3.60m breed tot aan de overkapping en het huis.De voortuin is diezelfde 6.30m en dan 3.50m diep
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.