Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hallo allemaal!De situatie is als volgt. Zoals ik al in het voorsteltopic noemde, hebben we binnenkort een stuk land in Italië ter beschikking om een grote moestuin op te zetten, waarvoor we al druk aan het plannen zijn. Nu zou ik ook graag 5 kippen en 3 loopeenden houden voor eierproductie en tegen ongedierten. Ik heb echter beperkte ervaring met kippen en geen ervaring met eenden, dus ik heb een aantal vragen. In de omgeving waar wij zitten hebben we veel roofdieren (lees: vossen, marters, bunzingen, roofvogels en zelfs de occasionele wolf) waardoor ik me er niet prettig bij voel om de dieren los te laten scharrelen. Ze zouden dus alleen uit de ren gaan wanneer ik aanwezig ben (het stuk land ligt op ongeveer 10 minuten van ons huis), en dat zal gemiddeld 2 uur per dag zijn, in het weekend langer. Dit betekent dat we een permanente ren moeten maken, maar kan dat überhaupt? Ik meende te lezen dat loopeenden vrij rond willen kunnen lopen. Is er een formaat ren groot genoeg waarin ze gelukkig zouden zijn, of is dat allemaal een kwestie van 'bij gebrek aan beter'? Dierwelzijn gaat voorop, dus indien het eigenlijk niet kan, zoek ik liever een andere oplossing zonder eenden. En de grootte van een permanente ren voor kippen? Het internet geeft veel verschillende informatie. Indien een ren wel kan, hoe maak ik deze het beste roofdierbestendig? Ik las al dat ik het gaas in kan graven of een rok eromheen kan maken. Iemand ervaring met de ren beschermen tegen roofdieren? We beginnen vanaf 0, dus ik zou het het liefste meteen goed doen. Excuses voor het lange verhaal, wellicht heeft iemand tips. Ik begrijp dat het ook een kwestie is van doen, observeren en aanpassen, maar tips van ervaringsdeskundigen komen altijd van pasten.
Geplaatst: 41 minuten geleden41 min Nee, ik vind loopeenden niet geschikt voor in een ren waar ze bijna niet uit mogen. En de combinatie met kippen is ook geen succes, vinden wij. Waarom kippen wèl in een vaste ren zouden kunnen weet ik eigenlijk ook niet, misschien omdat we als mensen al zo lang kippen op kleine stukjes houden dat ze nou eenmaal bijna niet beter weten? Ook een kip zou liever vrij en blij rondscharrelen natuurlijk.
Geplaatst: 23 minuten geleden23 min Auteur Ik zie dat ik het niet duidelijk geschreven heb, maar het zouden 2 aparte rennen zijn, niet samen.Dat is duidelijk haha! Dat dacht ik eigenlijk al wel maar het is goed om het bevestigd te krijgen. Bedankt voor je antwoord in elk geval 20 minuten geleden20 min aangepast door moestuinIT
Geplaatst: 6 minuten geleden6 min Ik heb geen ervaring met loopeenden maar wel met kippen. Ik liet ze tot de vogelgriep altijd dagelijks los in de tuin. Er is er 1 gegrepen door een buizerd. Dat brak echt mijn hart, want was natuurlijk mijn leukste kip. Daarna vond ik het al lastiger, maar ze bleven altijd in de tuin. Dus overal kippenpoep in het gazon waar ook mijn toen kleuters speelden. Toen kwam ophokplicht en eigenlijk vind ik dat nu wel prima zo. Ik laat ze als ik zelf bezig ben in de tuin, wel los scharrelen. Maar de ren vind ik erg prettig. Zou wel een een maken waar je in kunt staan. Ivm de toenmalige begroeiing kon dat bij ons niet. We hebben om de bestaande struiken/bomen heen gebouwd. Ren heeft dus heel veel schaduw, maar het grootste stuk kun je niet staan. Dat moeten we nog aanpassen, want inmiddels is alles zeker een halve meter hoger dus kan de ren ook hoger. Als je 5 kippen hebt, heb je in het maximale geval 5 eieren per dag. Zeg dat je er gemiddeld 3 per dag hebt. 3 x 7 eieren. Wat ga je ermee doen? Ook dat is wel een dingetje! Nu heb ik al een jaar amper leggende kippen, maar vorig jaar had ik nog wel 4 tot 6 eieren per dag. Dat is wel een boel. Daar konden we niet tegenaan eten. Sommige mensen verkopen alles. Maar dat moet je omgeving ook wel willen. Ik heb er wel eens geld voor gevraagd en dat ging dat tegen heug en meug en ‘ow dat had ik niet verwacht’ opmerkingen. Dat vind ik heel lastig. Dus dat zijn wel wat dingen om rekening mee te houden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.