Geplaatst: Woensdag om 19:353 d Hi leuk dat er een forum is met mede planten fanatiekelingen! ik ben Renske en op mijn postzegel moestuintje van 50m2, wil ik zoveel mogelijk zelf voorzienend worden in fruit teeld met extra bloemen voor de bijen. Geinspireerd door jaren in de stad gewoont te hebben en te lezen over verticaal tuinieren vast besloten om het meeste uit een klein oppervlakte te halen!!!Door chronische vermoeidheid is het erg puzzelen en zoek ik vooral naar energie besparende oplossingen en planten. Gelukkig krijg ik 1x in de week wat hulp, want momenteel met grote projecten bezig! :D. Dikke hoge ligusterhaag is eruit en 7,6m aan lei aalbessen mogen erin, zodra de tuingrens is bepaald! (scheeld toch weer flink met zware heggenschaar!). Ook krijg ik er een vera druif en kiwibes bij :D. En wil ik 6 zuil boompjes planten. Ook wil ik eigenlijk nog 2 pompoen bogen over het middenpad plaatsen en evt een extra pompoenrek....Maar met veel de hoogte in kom ik wel de schaduw tegen en heb twijfels of mijn plannen voor een pompoenrek 180 hoog aan de achterkant, paralel aan zijpad, op het 2de bed links wel zo slim is omdat dit licht weg neemt in herfst van mijn derde bed (waar ik al veel schaduw krijg van tuinhuisje buren + veel slakken!)....net als de bogen over het midden pad die dan schaduw werpen op mijn 3 wisselteeld bedden voor groentes rechts voor XD, tips en suggesties zijn meer dan welkom want hoewel nu derde jaar, voel ik me een beginner hahaha! Op de fotos van mijn nu wat rommelige tuin is de kant van de camera waar de zon vandaan komt ;), draait wat schuin van rechts naar links achter. En de foto met de bamboestokken is waar ik 6 zuilkolom boompjes wil planten in 2 driehoeken op 70cm afstand van elkaar Parallel aan de heg. (Appels en peren helaas, kers en pruim groeien te hard denk ik) en de bamboe stokken rechts daar wil een boog plaatsen Over het pad. De tipi zal volgend jaar een nieuw plekje krijgen.Iemand ervaring met vericaal tuinieren op klein oppervlakte? Ik hoor het graag en zoiezo planten tips zijn welkom, of gewoon even hoi zeggen ook leuk :D!
Geplaatst: Woensdag om 20:253 d Wat leuk dat je er bent @postzegel moestuin ! Plannen klinken goed. Ik tuinier in principe ook in een postzegel. Al heb ik in theorie wel iets meer ruimte. Ik ben dol op kersen en helaas de vogels ook. Maar ze eten net zo goed ook van de appels, dus het maakt niet uit welk fruit je kiest. Pruim zou ik met je beperkte ruimte niet zo snel doen, maar dat komt meer omdat ik pruimenbomen zo stekelig vind. Kers groeit wel hard, maar je kunt natuurlijk wel een boom op een traag groeiende onderstam kiezen. Het internet zegt dit: Kersenboom 'Stella' (Laagstam): Een zeer populaire, zelfbestuivende zoete kers. Op een laagstam-onderstam blijft deze boom compact en makkelijk te snoeien.Dwergkersenboom (Patio-kers): Deze rassen (zoals 'Sylvia' of 'Helena') groeien heel compact en recht omhoog. Ze worden vaak niet hoger dan 1,5 tot 2 meter en passen zelfs in een grote bloempot op het terras.Succes met je puzzel en heel veel plezier! Groene groetjes 👋🏻 w
Geplaatst: Donderdag om 00:222 d Kers bij commerciele, maar niet echt grote, tuinder in de buurt waren niet bepaald hoog toen ik er op een open dag was, jaren geleden.Je kunt ook nog takken enten, voor langer seizoen/gevarieerder aanbod. Donderdag om 00:232 d aangepast door donaldk
Geplaatst: Donderdag om 06:262 d Auteur Goedemorgen , bedankt voor het warme welkom en meedenken ^^@jootje @Olvera @Mellie @donaldk Ik had oorspronkelijk de Sylvia & Helena zuilkers op het oog, maar kweker rade het af. In volle grond groeien ze toch makkelijk naar 80 a 100cm breed, indien je geen wortelsnoei toepast en fysiek is dat te zwaar voor mij+ dan breek ik sneller regels op moestuin complex. In pot zou kunnen, maar dat is veel extra watergeven in een jaar zoals dit jaar en ook dat is een (te grote) extra belasting voor nu met cfs, zelfs met mooie irrigatie zakken. Het is ff schakelen, maar ik denk wel een verstandige keus, voor waar ik nu sta. Over paar jaar kan ik altijd opnieuw beslissen ;).De kweker gaat mij appels sturen om te proeven, dus zit vast wat lekkers tussen! Als iemand tips heeft voor het plaatsen van de rekken/ bogen qua schaduw hoor ik het graag!Fijne dag allemaal
Geplaatst: Donderdag om 13:012 d Hoi Renske, welkom hier! En wat een leuke tuin heb je al. 50 vierkante meter is soms best veel om bij te houden, ik zou het geen postzegel noemen. Veel succes, en vraag of zoek gerust naar antwoorden hier op het forum.
Geplaatst: Gisteren om 15:491 d Welkom Renske, dat ziet er al heel mooi uit hoor!Mijn gehele voor en achtertuin is ook niet veel groter dan 50m2 en dan zit er nog terras bij in en een stuk bij het huis waar überhaupt amper zon komt, dus ik ken je struggles wat betreft ruimte (en eveneens de chronische vermoeidheid 🫣).Nou heb ik hier voornamelijk aardbeien en naast mijn borders ga ik nu voor een rek met bato bakken van drie etages. Deze zijn voornamelijk ontwikkeld voor aardbeienkweek, maar ik zag ook bij iemand die er allemaal kruiden in had zitten. Tevens is nog een extra verdieping boven de borders in de achtertuin iets wat ik overweegVerder ben ik ook voor een dwergbraam en dwergframboos gegaan en heb ik aantal bessen, allemaal in grote potten, zodat ze niet de hele tuin over gaan nemen. Wel allemaal pas laat dit jaar aangeschaft, dus hoe het echt uitpakt is nog even afwachten tot volgend jaar.
Geplaatst: Gisteren om 19:321 d Wanneer het zomerframboos is kun je nu al zien hoeveel nieuw hout er is. @Lon-aardbei
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Herfstframbozen (ik had er nog 2 toegevoegd bedacht ik me 🫣), dus groeit allemaal op nieuw hout volgend jaar als het goed is. En de dwergbraam ook.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Auteur Goeden avond, Bedankt voor de leuke reacties @Loraine_ @appelvrouw @Arja @Lon-aardbei Leuk om te horen dat jullie hem al best mooi vinden! Geeft de burger moed ;).@Arja bedankt, ja ik vind 50m2 indd best veel om te onderhouden! Maar je hebt gelijk, pas na het invoeren van de naam postzegeltuin kwam ik erachter dat dit tot 30m2 gaat en niet 50m2. Ik kwam oorspronkelijk op deze naam omdat op het volkstuin complex waar ik zit er eigenlijk beetje word neergekeken op 50m2. Je hebt pas "een echte tuin" vanaf 200m2 volgens velen en 50m2 word gezien als beginnerstuin. 50m2 is voor mij echter al meer dan zat qua onderhoud en ik wil kijken of ik met verticaal tuinieren toch een flinke oogst kan binnen halen, door super efficiënt te worden. Voor mij is het dus een statement van het hoeft niet groot om goed te zijn.Maarja nu zit ik wel vast aan een ietwat verkeerde naam hahaha ;).@Lon-aardbei Bato bakken kende ik nog niet, leuk om nieuwe dingen te leren. Ja kruiden erin gaan denk ik juist heel goed werken zolang overtollig water weg kan, voor mediterane planten. Zelf heb ik een te veel aan aardbeien op de tuin staan, denk dat het zo'n 12m2 in beslag nam afgelopen jaar. Ik had 7 a 8 kg oogst haha, maar voor dat oppervlak is het niet efficiënt. Ik gebruikte het vooral als bodem bedekker tegen onkruid, maar nu staan ze zo dicht op elkaar dat ik met komend natte jaar ik veel oogst ga verliezen aan slakken. Maar aangezien ik nu in een flinke PEM zit, lukt het uitdunnen me nu niet en vind het ook nog lastig te zien welke ik dan weg moet halen zijn 2de jaars en eerste jaars door elkaar. Zoiezo planten weggooien vind ik lastig haha toch iets levends...Misschien leer ik nog iets van jouw aardbeien passie ;). Ben wel benieuwd hoe jij je bakken winter klaar maakt en beschermd tegen vorst? Qua tuin update, zit momentueel in flinke PEM (waar iedere kleine belasting, griep verschijnselen kan triggeren en mijn algehele belasting flink naar beneden kan kelderen als ik te veel doe en weken of maanden ziek kan zijn), dus spitten/ tillen kan ik nu allemaal niet zonder zieker te worden. Zo moeilijk naar lijf luisteren als hoofd enthousiast is! Maar 2u hulp gekregen en nu 1 bed vrij gemaakt voor komend jaar :D! En een cido dwerg kweepeer gepland, die ik op 40cm hoogte wil leiden! Dus super leuk dat er toch wat stappen gemaakt zijn! Vooral goed blijven doseren en dan komt er wel weer wat herstel :D. Hoop dat jullie ook een fijne week hebben gehad en nog vollop genieten van het mooie weer!
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Welkom.In plaats van Bato bakken heb ik deze bakken.Nadeel is wel dat je ze geregeld water moet geven, zeker als ze in de zomer in de zon staan. Maar met een druppelslang of ander irrigatiesysteem is het wel op te lossen. Maar ik gebruik ze nu niet meer, ik moet nog even tellen hoeveel ik er heb. Maar als je in de buurt van Zuid-Holland bent/woont, en interesse hebt dan hoor ik het wel.
Geplaatst: 58 minuten geleden58 min 2 uren geleden, postzegel moestuin zei:@Lon-aardbei Bato bakken kende ik nog niet, leuk om nieuwe dingen te leren. Ja kruiden erin gaan denk ik juist heel goed werken zolang overtollig water weg kan, voor mediterane planten. Zelf heb ik een te veel aan aardbeien op de tuin staan, denk dat het zo'n 12m2 in beslag nam afgelopen jaar. Ik had 7 a 8 kg oogst haha, maar voor dat oppervlak is het niet efficiënt. Ik gebruikte het vooral als bodem bedekker tegen onkruid, maar nu staan ze zo dicht op elkaar dat ik met komend natte jaar ik veel oogst ga verliezen aan slakken. Maar aangezien ik nu in een flinke PEM zit, lukt het uitdunnen me nu niet en vind het ook nog lastig te zien welke ik dan weg moet halen zijn 2de jaars en eerste jaars door elkaar. Zoiezo planten weggooien vind ik lastig haha toch iets levends...Misschien leer ik nog iets van jouw aardbeien passie ;). Ben wel benieuwd hoe jij je bakken winter klaar maakt en beschermd tegen vorst?Te veel aardbeien, dat bestaat toch niet? 🤯 Naja te veel op een te klein oppervlak misschien.Hopelijk voel je je snel wat beter en lukt het nog wat om naar te kijken. Hier ben ik ook van plan ze vooral goed te blijven labelen en evt. stekken toch weer ergens anders uit te planten om het overzicht te houden. En ja, ik ken het, uitlopers er nu maar gewoon af halen omdat ik toch al véél te veel van die ene soort heb vind ik al lastig 🫣Verder ben ik ook nog maar een beginner hoor. Ben dit voorjaar begonnen en is begin van de zomer echt uit de hand gaan lopen. Maar ik google veel en pluis een hoop uit, dus hoop dat ik het daar goed genoeg mee doe.Wat betreft de vorst heb ik het voordeel dat het hier bij huis is. Ik heb eerst een vrij smal stuk tussen mijn uitbouw/schuur en die van de buren, dus met drie kanten muur behoorlijk beschut. Daar gaat alles wat straks nog in bakken staat (nog even kijken of ik de bato bakken voor de winter nog bestel of in het voorjaar) lekker dicht bij elkaar. Mocht het echt heel hard gaan vriezen kan ik het dan ook nog extra afdekken. En voor hele gevoelige, jonge plantjes zoals m'n zaailingen die ik nu nog heb, ook nog wel ruimte onder de overkapping. Die is af te sluiten met glazen wand en blijft in principe vorstvrij.Oh en de bato bakken hebben inderdaad afwatering, dus andere planten die niet van natte voeten houden kunnen er ook in.Maar vooral even rustig aan doen nu dus! Fijn dat je hulp hebt kunnen krijgen in ieder geval!@acpronk die bakken zien er ook goed uit. Hoeveel planten deed je er dan in?Ongeacht welke bak moet je gewoon opletten met droogte inderdaad. Druppelslang o.i.d. wil ik ook nog naar kijken, lastige is vooral een permanente water aansluiting er naar toe krijgen, omdat dat precies vanaf de andere kant van m'n terras moet komen natuurlijk 🫣
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.