Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Uit de blijde doos had ik 4 Wieringer langstro erwten. Deze heb ik aan een klein piramide-tje gezaaid met het idee dat dat ruim voldoende was. Ondertussen is het een hele bos geworden. Ik heb de erwten in maart gezaaid en het duurde best lang voordat de eerste bloemen kwamen, de planten groeiden en groeiden maar. Nu geeft de plant nog steeds bloemen. De takken komen al tot mijn kin, en ze zitten vol met peulen, sommigen al behoorlijk gevuld. Ik moet nog steeds aanbinden, het groeit maar door Eigenlijk wil ik alle doppers oogsten om volgend jaar weer te zaaien, maar ik weet niet of ik alles maar aan de plant kan laten zitten en de boel maar door kan laten groeien.

Het is een behoorlijk gezonde plant met een flinke groeikracht.

Wie heeft deze soort nog meer?

Is het een soort die vers gegeten wordt of mee gedroogd voor bv Erwtensoep?img760961371342557207.JPGimg751711701342033137.JPGimg743041241342557123.JPG

Af en toe hangt de hele struik op half zeven, zo zwaar wordt hij..ik had er met het plaatsten van de stokken helemaal geen rekening gehouden dat de takken zo lang konden worden.

img751534001342557154.JPG

De bovenkant van de stokken is 2 meter.

img742997171342557246.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Natuurlijk heb ik dit soort, ik woon op Wieringen

Ze zijn hier eeuwen geteeld maar de laatste 50 jaar in de vergetelheid geraakt, maar een paar jaar geleden bleek dat 1 van de 2 Wieringer erwtenrassen nog bestaat. De andere is uitgestorven In de V.O.C tijd werden ze net als de Wieringer boon volop geteeld op Wieringen, een groot deel van de oogst ging mee als voedsel op de V.O.C schepen.

Ze werden vroeger vooral gedroogd om in de winter gegeten te worden, dit is het enige recept dat ik kan vinden:

Zo maak je drie liter originele Wieringer witte erwtensoep.

Zet 500 gram erwten een nacht in de week.

Snijd 2 preien,1 winterwortel, 4 uien,een stuk knolselderij en 4 aardappelen klein.

Neem 200 gr. blokjes rookspek en 1 rookworst.

Doe alles in een grote pan en doe er voor een lekkere smaak 2 blokjes groentenbouillon en een kruidenbuiltje bij.

Laat alles ruim een uur “pruttelen”.

Maar vers zijn ze ook goed eetbaar! Het zijn mooie grote doperwten. De planten worden inderdaad heel groot en de oogst is gigantisch.

En je kunt de peulen gewoon aan de plant laten zitten, de plant en de peulen worden vanzelf geel en als de peulen droog en lichtbruin zijn kun je ze plukken en de zaden oogsten

Wel grappig dat dit soort nu dus ook in Frankrijk geteeld wordt, aangezien ze nog zeldzaam zijn en ze zo goed als nergens aangeboden worden.

Geplaatst:

Leuk hè Dennis, ik ben echt blij met deze erwt. Als hij nu zo goed smaakt als ie groeit ..

Ik laat hem dus maar verder gaan en oogst alle zaden voor een echte teelt volgend jaar. Heb jij ze dit jaar voor t eerst? Tot wanneer groeien ze door denk je( ivm vertrek naar NL straks..dat ik wel zélf de erwten oogst en niet de vogels)?

Geplaatst:

Nee dit is het tweede jaar dat ik ze teel. Ze beginnen nu wel een beetje te stoppen met groeien&gloeien. Bij ons beginnen de eerste peulen alweer geel te worden, wat betekend dat ze opdrogen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ha Dennis, toevallig zeg, ik zit er net een paar zakjes mee te maken voor de blijde doos..ja ik heb een halve zeef vol van die 4 erwten..ik doe wat in de doos en de rest bewaar ik om volgend jaar te zaaien aan een groot rek, ik weet nu hoe hoog ze kunnen worden

Geplaatst:

Ook erg handig dat door ervaringen (en foto's) nu duidelijk is hoe hoog die kan worden. Ik had ook zaden (uit de doos) en ik heb ze dit jaar nog niet gezaaid, maar goed ook want ik had al een tekort aan gaas voor de gebruikelijke peulen en erwten. Maar volgend jaar komen ze er zeker in en tegen een hoog rek

Good things come in small packages

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...