Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb op moestuindag klimspinazie gekregen. Deze is nu ongeveer 15 cm hoog....waarschijnlijk mn eigen schuld want hij stond een beetje in de verdrukking door een olijfkomkommer en een augurk in de buurt.

Hoe hoog wordt die klimspinazie? en is het een vaste soort? Latijnse naam?? wanneer maakt ie zaad.....ehm....kortom....ik weet er helemaal niks over....wie van jullie heeft er weetjes (en evt foto's) over deze groente?

Geplaatst:

Pa heeft in de kas iets wat hij klimmende spinazie noemt...

Ik kan er morgen wel wat foto's van maken als je wilt. Hij leidt hem via een touw, maar het groeit nogal hard en onstuimig . Staat denk ik een meter of 2 hoog, of nou ja, lang, breed en hoog...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Ik heb m van een eva op de moestuindag gekregen en het is een soort van bij de kabouter??? die niet winterhard heet te zijn.

zie ik-ga-naar-zelhem-en-neem-mee-t4750.html

Geplaatst:

Ik heb vast dezelfde soort. Mijn klimspinazie is namelijk 5 cm hoog.

Ik heb deze van de tuinkabouter. Klonk goed.

Basella alba (Poi of Klimspinazie)

Beschrijving:

Klimmend bladgewas met dikke bladstelen en waterig, dik blad. Veel gebruikt in de Surinaamse en Aziatische keuken. Buiten in potten doet hij het prima! De plant maakt rankende uitlopers.

Hoogte: 3 m.

Bloeit: doorlopend

Type: TP

Winterhard in: zones 10-11 (10 Celsius)

Zaai-instructies: Kiemt in 2-3 weken bij 18-22 Celsius.

Geplaatst:

De klimspinazie van pa is Basella alba, ook wel surinaamse spinazie genoemd.

Hier wat foto's, ze zijn met mn mobiel gemaakt, dus niet super, maar je krijgt een idee. Pa heeft 'm vroeg voorgezaaid, en hij klimt niet echt vanzelf, hij moet echt geleidt worden!

foto-(44)89121344191184.JPG

hier links naast de paal te zien:

foto-(45)51821344191186.JPG

en hier de zijtakken die inmiddels flink aan ruimte winnen.

foto-(46)30231344191188.JPG

Geplaatst:

Ik zou zeggen dat het hetzelfde lijkt, aan het blad te zien, maar ik heb de foto even naar Pa gemaild, met de vraag of het er bij hem ook zo uitzag een tijdje geleden!

Geplaatst:

hoi dochter,

jammer dat jij hem niet lekker vindt................ de foto is inderdaad van dezelfde plant als ik in de kas heb.

in het begin gaat hij wat "traag"maar als er eenmaal wat blad aan zit gaat hij als een trein.

hij is wel warmte minnend als het koud is groeit hij niet echt

groet

Dit is de mail die ik van pa terug kreeg... En ja, ik vind het echt niet lekker, maar ik houdt ook niet van gewone spinazie...

Vriendlief vond het geweldig! Had het gewokt met een teentje knoflook, peper en zout.

Geplaatst:

Nou dank je wel voor de info (en je pa ook)

Ik ga alvast een paar draden maken zodat ik de klimmer daar meteen in goede banen kan leiden zodra de groeispurt begint

• 12 years later...
Geplaatst:

De Klimspinazie (basella rubra) bloeit. Vind het wel mooi bloemetje. Deze week eens het blad proeven in de wok met knoflook. Volgens mij zijn de meningen over de smaak hier verdeeld 😊.

IMG_6418.jpeg

• Like 1
  • 6 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Het is goed dat ik dit nu lees, want ik dacht om eerst spinazie te zaaien en later er pompoen in te zetten, maar dat kan niet. Want ik ben zeker 4 maanden zoet met deze spinazie. En hij heeft een rek nodig. Dus ik moet nu verzinnen hoe ik dat ga doen. En hoe hoog werden ze bij jou @Dahli?

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

En.... als deze bloeit maakt hij dus zaadbolletjes die je weer kunt oogsten voor het volgend jaar.

Ik heb ze dus aan het eind van het seizoen in gedroogde vorm van de plant geoogst. Maar daar blijkt dus nu een extra bobbelig hulsje omheen te zitten in vergelijk tot de gladde zaden die ik van Fruitlent had.

Dus heb Marcel Joosten van Fruitlent gevraagd hoe zij deze oogsten. En hij vertelde het volgende:

De Basella rubra zaden hebben wij geoogst door veel rijpe vruchtjes in een grote keukenzeef te doen, vervolgens onder stromend water met de handen kapot vrijven om er zo veel mogelijk vruchtvlees af te spoelen. Moet je met oude kleren aan doen, want het sap dat er van afkomt heeft heel veel kleurstof, als je dat in de kleren krijgt dan heb je permanente paarse vlekken.

Daarna de zaden drogen op een vel glad papier. Het resultaat is grotendeels geschoonde zaden waar her en der nog wat gedroogd vruchtvlees aan zit.

Ik weet niet of dit de beste methode is om deze zaden te oogsten, maar dat is in ieder geval hoe wij het gedaan hebben. Dit jaar hebben we op gelijke wijze Basella alba zaden geoogst. Dat is wat lastiger, omdat deze veel minder bloeien dan de rode variant.

Het klinkt trouwens alsof het vruchtvlees dus enorm goede verf eigenschappen schijnt te hebben?

• Thanks 2

@Petrasmoestuin de planten werden meer dan 2 meter, maar je kunt ze goed leiden, ook weer naar beneden. Of vanaf de top van je groeirek naar beneden laten hangen. Ik zag dat je ook schuttingen hebt, met een klimrek (en dus veel zon) gaat dat prima. Dan kunnen je pompoenen in je MM-bakken. Het schonen van de zaden heb ik trouwens net zo gedaan als Marcel van Fruitlent beschrijft. Gevonden op een Engelse site. Mijn zaden kwamen trouwens toevallig van Fruitlent. 

Verder geef je in het ‘spinazie voorweek-topic’ aan dat je maar 1 nacht laat weken omdat jullie grond nat is. Ik krijg daardoor de indruk dat je direct buiten wil gaan zaaien. Dat raad ik je echt af. Wil je hiermee succes hebben, dan zul je binnen moeten voorzaaien en opkweken voordat je de planten buiten kunt planten. Als je 1 nacht voorweekt kan het dan (binnen) nog 3 weken duren voordat je kiemplanten hebt. Daarom kwam mijn fout van per ongeluk lang voorweken (ik las net terug dat het zelfs 8 dagen waren) heel goed uit. Ze kwamen daardoor in 1 week op i.p.v. 3 weken. Bovendien is de kiemtemperatuur tussen de 18 en 22 graden, dat schiet buiten voorlopig niet op 😉.

In een kas zal dat anders zijn, maar onze buitenseizoenen zijn te kort om buiten te zaaien en op te kweken om behoorlijk te kunnen oogsten. Het zijn subtropische planten. En dan nog. Als je de plantjes eenmaal buiten kunt planten, duurt het echt wel eventjes voordat de groei er in komt. Misschien kwam dat afgelopen seizoen wel omdat het erg nat en lang fris was. De groei komt er pas in als de temperaturen flink stijgen. Daarna heb je wel mooie decoratieve planten.

aangepast door Dahli
Aanvulling
  • Like 2

Ik aarzel nog een beetje eigenlijk.

Is dit echt lekkere spinazie?

Als ik lees over slijmerig in het artikel van de link, ben ik nog niet onverdeeld enthousiast.

Als hij meer decoratief is dan eetbaar, doe ik het niet.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

@Rookie Hij slingert uit zichzelf om stokken of een hekwerk heen. Zoals een winde doet.

Jij vroeg mij vorig seizoen hierboven of ik het wat vond. Om heel eerlijk te zijn vond ik hem niet bijzonder lekker. De smaak is op zich prima, maar het mondgevoel vond ik niet prettig. Ook als je het blad rauw eet, voelt het wat slijmerig in je mond. Ik zou hem dus altijd in een slamengsel doen en niet als enige groente. Maar smaken verschillen natuurlijk. Als plant zelf, de decoratieve waarde dus, vind ik hem erg mooi. Hij heeft maar weinig grond nodig, maar groeit mooi uit in de hoogte. Bloemetjes (van de rode variant) zijn leuk en ook de zaadbessen zijn mooi. 

• Like 2

Dat is ook wat mij weerhouden heeft om deze te bestellen. @Rookie

@Dahlidan sla ik hem toch echt over. Slijmerig mondgevoel vind ik niet zo fijn. En de rest van het gezin ook niet echt. Genoeg andere spinazie soorten om te zaaien. Bedankt voor je info!

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd
  • Like 2

Dankjewel @Dahli.

Daar heb ik veel aan.

Ik sla hem over, ik wil zuinig zijn met de ruimte, die ik heb.

Kan ik iemand een plezier doen met een zakje zaden?

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:

Daarom ga ik dit jaar de waterspinazie maar eens proberen te kweken, daar ben ik namelijk dol op 😃.

• Like 1

Er zijn twee soorten die klimspinazie genoemd worden. 

Basella alba of rubra is hier al genoemd. Heet ook Malabar of Poi en is (sub)tropisch, dus houdt van warmte.

De andere klimspinazie, Kaukasische- of rankspinazie is Hablitzia tamnoides. Is winterhard en wordt zelfs in Zweden gekweekt.

Ik heb deze al eens eerder geprobeerd, maar helaas in een hele droge zomer en de zaailingen zijn toen verdroogd 😳

Ik ga ze dit jaar beide weer zaaien. De malabar zaden kreeg ik van @Dahli en de andere had ik vorig jaar al gekocht, maar niet gezaaid.

IMG_20250304_122431522_HDR.thumb.jpg.ab54e09f1454581c3d0df959dd52325a.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 1
Geplaatst:
33 minuten geleden, woldistel zei:

Hablitzia tamnoides

Ah! Die kende ik nog niet 😃. Daar ga ik me eens op inlezen. Een extra klimplant kan er altijd bij. Dank voor de tip @woldistel. En succes met de Mahabar! Lekker wat langer laten weken. Ik vind het echt mooie planten en door een gemengde salade gaat hij prima! 

• Like 2
Geplaatst:

Dan denk ik dat ik het wel ga proberen, maar ik weet alleen niet waar. Ik wil mijn tafels en plantenzakken niet opofferen ervoor. Wel leuk dat hij bijen aantrekt.  Als het niets is, dan houd ik het voor de decoratie.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...