Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ik heb op de moestuindag wat Tagetes Minuta plantjes gekregen van Dick. Ze zijn ondertussen al zeker een meter hoog, en groeien lekker door. Ik heb ze in de kruidentuin staan, dus niet in de moestuin tegen de aaltjes ofzo. Ik las namelijk dat het blad ook veel gebruikt wordt voor bijv. thee. Zijn er hier meer die de plant daarvoor kweken? Ik ga er binnenkort maar eens flink wat van drogen, ik hoop dat het zijn smaak een beetje behoudt dan? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Mischien moet je wel drogen, sap van de plant kan huidirritatie geven en dan van vers thee zetten lijkt mijmischien niet goed.(Ik vindt hem leuk wil je zaadjes voor me bewaren) Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ik vraag me af of ik dezelfde heb..inderdaad iets van Dick gekregen..die heb ik samen met de suikerwortel achter gezet. Er zitten geen bloemen in maar ze zijn wel net zo hoog als de suikerwortel(daar zitten wel bloemen in) Ik zal morgen even een foto maken om te kijken of we dezelfde hebben..ik dacht juist dat ze wel tegen aaltjes waren... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2012 Ja, ze zijn ook wel tegen aaltjes Appelvrouw. Maar daar heb ik ze niet voor staan zeg maar Ik heb ze dus niet speciaal tussen andere gewassen gezet ofzo.Die van mij bloeit ook niet, ik las dat ze dat ook niet altijd doen? We zullen zien.@Hans: Ah, dan droog ik ze zeker weten. En ik hoop dat er dan zaadjes vanaf komen. Dan houd ik ze uiteraard voor je apart. Het is echt wel een leuke plant. Met apart blad, en hij ruikt lekker als je er langs loopt. Hij ziet er vanuit de verte een beetje uit als wiet. Met van die gezaagde lange 'vingers'. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geloof ook nog dat deze Tagetes in gebruik is als soort van wiet. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Haha leg uit Hans Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geen idee je zal het blad gedroogd wel kunnen roken Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Je kan er gewoon thee van zetten, smaakt zoet/fruitig maar ook kruidig, heel apart.Dat je er geen thee van kan zetten omdat het sap van de plant huidirritatie kan veroorzaken lijkt me onzin. Gewoon wat sap op je huid smeren, krijg je irritatie dan niet drinken, gebeurt er niks dan kun je het drinken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 De plant hier rechts zou hem moeten zijn ( rechts van de bloeiende suikerwortel ) klopt dat Jorieke? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dennislp Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hmm, denieuwetuin noemt deze (weer) anders, maar als ik op google kijk komt deze wel 110% overeen met wat ik heb staan Erg apart plantje vind ik. Vind hem wel lekker ruiken en smaken. Heb hem in een pot, met als bodembekker er onder azteeks zoetkruid/honing verbena. Nog geen thee van gemaakt, ben het wel van plan. Iemand die toevallig de top er eens uitgehaald heeft? Zoja: Word het dan een volle struik door z'n zijtakjes? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
hansm Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ik top wel maar enkel bij jonge plantjes, zoals op de foto van Jet is dat vrij laat en zou ik het zo laten. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ja daar ga ik niet meer aan beginnen. Moet de plant nog gaan bloeien, of hoe gaan we hem vermeerderen bewaren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dennislp Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Bloeien moet lukken, denieuwetuin.be kweekt toch ook hun eigen zaad? En welke tagetes lukt het zaad oogsten nou niet ? Vermeerderen door zijtakjes stekken ofzo lijkt me lastig i.v.m. de groei snelheid, geen idee of dat simpel overwinteren is... en of dat wel lukt. Zaaien is denk ik toch echt het beste Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Kibas Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Ik zou tagetes lucida oftewel dragonafkrikaantje hebben (ik heb het gekregen, ik vertrouw het niet, het zaad is niet raszuiver, want de bloemen zijn te rood). Dit staat op de site van Vreeken: "Een Afrikaantje met een heerlijk frisse geur en smaak, dat is uniek! De anijsgeur, dat het blad van dit plantje verspreidt is werkelijk door niemand te versmaden! De enkele bloemetjes (laatbloeiend) zijn warmgeel, hoogte 40-50cm. Enkele blaadjes door de salade heeft een bijzonder smaakeffect, maar pas op, niet iedereen kan tegen ongekookte Tagetes lucida. De Indianen kennen de hallucinerende werking (door rauw eten of roken), deze verdwijnt bij koken of verhitten voor de thee. Misschien een idee naast de tagetes minuta? Quote
abracadavra Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 Zijn er ook mensen die deze plant hebben staan tegen haagwinde en zevenblad, ik hoorde dat deze plant stoffen in de grond achterlaat die zevenblad en haagwinde kunnen remmen in groei? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.