el164 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Vandaag heb ik Pan di Zucchero andijvie en Rotin wortelzaadjes gekocht. Kent iemand deze soorten, en kan ik ze nog in pot zaaien? Of is met het komende najaar toch de volle grond beter?Het liefst zou ik ze in bakken en potten doen in verband met de erge slakkenkwaal hier deze zomer. Ik begin als beginner nu zo langzamerhand te leren dat ook de verschillende rassen uitmaken bij het telen.Deze winter in ieder geval de zaden die ik heb maar eens gaan sorteren op wat wel en geen succes was de afgelopen 2 seizoenen. groetjes ella Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Wortels kun je nu nog wel zaaien. Maar dit is wel je laatste week denk ik. Ik ga het ook nog doen. Zorg dat je wat diepe potten hebt. Liefst minimaal 25 cm. Ik weet niethoe groot de wortels nog worden. Maar wat kleinere.is altijd beter dan niets! Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
el164 Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 gisteren heb ik de gok maar genomen en heb een stukje kleigrond vermengd met potgrond en daar de andijvie en wortels gezaaid. Ben benieuwd of het iets op gaat leveren. Das toch een van de leuke dingen, gewoon maar doen en kijken of het lukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meegosh Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik denk dat het toch wel een kwestie is van "gewoon uitproberen" wat goed werkt... Want ik kan je wel adviseren van dat werkt niet zo goed en dat wel, maar wellicht werkt dat voor/bij jou wel andersom.. Het verschilt best wel in verschillende groentes wat het lekker doet in je tuin en heb gemerkt dat dat voor iemand anders waar ik veel over moestuin mee praat (woont in België wel) soms heel anders uitvalt. Of het aan de grond soort, temperaturen/omgeving of iets dergelijks ligt, is niet vast te stellen, maar dus wel "heel verschillend" wat wel/niet goed gaat..Veel plezier en succes in iedergeval met al het testen vind ik zelf inderdaad wel erg leuk om te doen, ook met "zelf geoogst" zaad bijv om die op te kweken en kijken hoe dat het gaat doen/vergelijkbaar wordt als moederplant enz.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Pierre Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Je moet een beetje rekening houden met de "opgegeven" tijd tussen zaaien en oogsten. Gewoon proberen maar. Wat je zeker kunt doen, in oktober!, is het poten van knoflook. Knoflook is redelijk vorstbestendig ( niet de afgelopen winter). Poot de grootste tenen, 9 in een SFG-vak en het jaar erop heb je prachtige grote knoflook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Pierre Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik vergat nog te zeggen dat je natuurlijk, om de winter door te komen met je SFG, bv. sierkolen kunt poten. En ook gedacht om één of meer SFG-vakken te beplanten met bv. bolgewassen. Staat erg leuk in het voorjaar, als je toch nog niets kunt doen in je SFG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts