Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zóveel soorten onkruid...

Erny

Recommended Posts

Tijdens het schoonmaken van mijn tomatenlandje kwam ik wel heel erg veel verschillende soorten "onkruid" tegen. Van veel weet ik ondertussen de naam... van de rest nog niet...

Kwam in ieder geval tegen:

Brandnetel

Dovenetel

Boterbloem

Verbena

Gazongras

Kweekgras

"Plat"gras

Nog meer grassoorten...

Wilde viooltjes

Vergeetmijnietjes

Perzikkruid

Zuring

Winde

Paardebloem

Muur

Teunisbloem

Citroenmelisse

Wilde bosaardbeitjes

Groene Melde

"Prikneus"?

Plantje dat naar vieze vaatdoekjes ruikt.

En nog een heel aantal dat ik niet van naam ken.

Oh... en dan ook niet 1 plantje van elk ofzo... nee veel van elk...

Dat is toch wel erg veel op een stuk van 4 meter lang bij 1,50 m. breed...

• 2 weeks later...

Ja... vandaar ook mijn verbazing en de " "-jes bij het woord onkruid... Landje is regelmatig schoongemaakt dit jaar dus dit is wat er allemaal weer is aan komen waaien etc...

Oh... en dat "onkruid" komt natuurlijk ook in de rest van de tuin in net zulke grote getale op..., met ook nog komkommerkruid erbij, alleen bij verschillende samenstellingen grond, of natter of droger etc., is duidelijk te merken dat bepaalde "onkruiden" zeker voorkeuren hebben.

Ik vind dit een erg maffe lijst en snap er ook het doel eigenlijk niet van.

In feite is onkruid een verzamelnaam voor alle planten die ongewenst op een bepaalde plaats staan.

Voorbeeld: Violenplantjes in een border met violen en tulpen in het voorjaar is een mooi gezicht. Komen er echter tussen de radijs violen op zijn violen in dat geval onkruid.

met vriendelijke groet, Rubo

Volgens mij zei ik al dat het ONKRUID-woord met een reden tussen aanhalingstekens staat.

De lijst heeft geen voorbedacht doel ofzo, is gewoon een momentopname van wat zoal bij mij is komen aanwaaien ipv de door mij geplande plantjes in zo'n bak. Dankzij dit forum trouwens kan ik juist ook groot deel van de plantjes benoemen.

En vond dat het wel een indrukwekkende gevarieerde lijst was.

Heb dit topic volgens mij (voor de crash?) ook juist in de Babbelbox geplaatst.... dus niet met het doel een "onkruid"discussie op gang te brengen ofzo. (Zie nu dat ie bij de "Tuinvragen" staat... )

Wilde gewoon met jullie mijn verbazing delen wat er zoal hier zomaar groeit.

Open je daarvoor dan een nieuw topic Conny, want mijn posting was niet voor deze reden gepost.

Dat was oorspronkelijk een babbeltje in de babbelbox. Geen "onkruid"topic algemeen.

Is nu al verwarrend genoeg geworden.

• 1 month later...

Ik denk dat het gazongras iets van engels raaigras zal zijn? in een zak gazon gras zitten meestal een combinatie van meerdere gras soorten, zodat in elke omstandigheid er altijd wel een gras soort het beter doet dan een andere en je zo een egale mat krijgt.