geedee Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Ik nog een uitgebloeide knoflook bloem gevonden. De broedknolletjes zijn mooi rijp. Ik heb hier geen ervaring mee. Wie van jullie wel? Hoe krijg ik hier succesvol knoflookoogst van? Moeten ze eerst drogen of kun je ze vers planten?wanneer? in welke grondsoort? veel/weinig water? in de kas beter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Gewoon nu uitstrooien op een landje en lekker laten staan. Kan je volgend jaar knoflook van oogsten. Wij strooien ze gewoon in de volle grond. Geen ervaring met kas. Geven geen water, laten de regen het werk doen (hebben dan wel weer vochtige grond).Zorgen wel dat het landje hoog genoeg is zodat het niet té vochtig wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Gewoon uitstrooien op een landje ? haha... persoonlijk wil ik ze na een tijdje weer terugvinden, een stukje grond is bij mij nogal gevoelig voor (on)kruid, zal bij jou dan wel anders zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Ik zou ze in potjes met potgrond drukken. Dat doe ik tenminste met mijn Egyptische ui en oerprei bolletjes. Zodra ze zijn uitgelopen, zet je ze mooi op rijtjes in je tuin Quote Kom 7 oktober ook naar de Moestuinforumdag! Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Nee ...Persica, overvloed aan allerhande onkruid hier , maar die bolletjes lijken het elk jaar wel te winnen... misschien omdat ze ook vooral ondergronds bezig zijn...?? Maar geen idee van verhouding hoeveel je strooit en hoeveel er uiteindelijk knoflookknolletjes produceren.Heb altijd het idee dat onze grond hier andere regels hanteerd.. Aardbeving vorige week is ook op de tuin gevoeld... Dreun dreun door het veen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Mss een domme vraag, maar broedknolletjes, zijn dat die knolletjes die de bloem vormen? Wij vroegen ons al af wat dat was.Kun je ze net als de teentjes in de grond zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 Dit zijn ze.... Je kunt ze in ieder geval ook gewoon opeten.... best lekker ik heb er een aantal "gewoon uitgestrooid....zoals erny zei en ook een aantal in een potgrond mengsel geduwt...Joriekes tip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Heel veel Allium soortjes doen dat, ik doe ze allemaal net als Jorieke. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Aha, ja, die broedknolletjes hebben wij dus ook. Daar komen dan gewoon knoflookvoetjes van? Heel bijzonder!Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Het duurt dan geloof ik een jaar langer voor je echt een bol met tenen oogst. Quote Kom 7 oktober ook naar de Moestuinforumdag! Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Wordt zo'n broedknolletje dan eerst een teen en ontwikkelt deze zich verder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 Ik vond een site met vvel weetjes over knoflook: http://www.eemlook.nl/nederlands/vraag%20en%20antwoord.htm#Wordt_knoflook_ook_uit_zaad_verkregen_ Kun je knoflook van broedbollen kweken? broedbollen zijn kleine secundaire tenen, en geen zaden, die in het bloemhoofd aan de bovenkant van steel worden gevormd. De broedbollen verschillen in grootte van dat die van rijstkorrels tot aan erwten, afhankelijk van de soort knoflook. Zij kunnen in de Herfst of de lente worden geplant en zullen het eerste jaar kleine knoflookbolletjes produceren. Het duurt 2 tot 3 jaar tot de bollen oogstbaar zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Heeft iemand dit wel eens gedaan? In mijn knoflook Siberian waren bloemen gekomen. Eén daarvan heb ik helemaal uit laten bloeien en laten drogen. Daar zitten nu broedbolletjes in ter grootte van een rijstkorrel. Het lijkt me wel een leuk experiment om te kijken of ik daar weer knoflook uit kan kweken! Mochten er mensen zijn die hier al ervaring mee hebben: tips zijn welkom. Het plan voor nu: bolletjes in een potje stoppen en kijken wat er gebeurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Ja hoor. Hiero. Zie dit topic. : knoflook-zaaien-t10961-10.html incl. foto's van de huidige stand van zaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Ha dank je Bit, mooi om te lezen!Het geeft dus wel een hoop 'verlies', maar is desondanks wel leuk om te gaan proberen. Ik ga het doen in elk geval! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts