Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiwibes stopt ermee

Saffier

Recommended Posts

Mijn kiwibes gaat de laatste weken flink achteruit. In het begin van de lente groeide hij erg hard. Elke dag was het zichtbaar. Nu verdorren de bladeren helemaal en het lijkt of de plant toe is aan de laatste sacramenten. Alleen heb ik geen idee waarom. Ook in deze tijd krijgt de plant voldoende water. En de plant heeft een paar weken geleden terug nog koemest gehad. Hoe kan ik het tij keren?

imag063589441345480100.jpg

imag063625191345480132.jpg

• 4 years later...

ik heb hetzelfde probleem met de bladeren. Ik heb mijn plant aangekocht in september op een tuinbeurs.

volgens de verkoper is dit de gemakkelijkste plant die je kan bedenken. Ik krijg veel nieuwe bladeren maar na à 2weken

worden die bruin en krullen om. de plant staat in de zon en goed beschut. Ik hoop dat ik de plant kan overhouden.

Wat de oorzaak is van bruine bladeren kan ik niet zeggen. Verbranding, overbemesting (behoefte is vergelijkbaar met een kruisbes, dus heel matig) verkeerde bemesting (wil: weinig stikstof, eerder zwakwerkende organische mest of compost en evt. beetje kalium) iets in de grond dat wortels aantast...??? ....het kan allemaal een reden zijn.

Voor een kiwibes is volle zon en een zeer warme plek NIET de beste plaats. (Een kiwi is familie, maar niet dezelfde plant).

Verder maakt ze veel oppervlakkige wortels in een vrij groot gebied rondom de plant...reken op een straal van twee meter zeker. Daar kan iets anders groeien, dat niet te veel concurreert. Maar ben erg voorzichtig met een spa en zelfs een schoffel daar. (compost en dan mulchen met houtsnippers werkt erg goed).

Als ze goed is aangeslagen en ingeworteld, verdraagt kiwibes droogte vrij goed. Het eerste jaar na planten moet je hem op weg helpen....dus af en toe flink water geven rondom in echt droge perioden, zoals afgelopen zomer.

Ik zou de plant nu met rust laten en afwachten of en hoe ze volgend jaar uitloopt (rond half mei pas). Dat een kiwibes de eerste 1 a 2 jaar slecht en weinig groeit bovengronds (steekt energie dan vooral aan wortelvorming) is een gekend verschijnsel. Na die langzame start gaat ie wel erg hard....makkelijk een meter of meer groei per jaar van sommige twijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.