Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@jorieke dat verschil in recepten Zoveel koks zoveel smaken. Zelf heb ik zo nu een dan een stuk buikspek en als ik sambal- of zeeuwsspek maak haal ik de zwoerd er af die kruid ik met zout en peper, snijd ze in reepjes en bak ze droog in de koekenpan . Daar bedoel ik mee dat het vet er uitbakt en niet dat ik het zonder boter/olie e.d. bak. Luchtdicht kan je het makkelijk enkele weken bewaren. Lukt meest al niet om het zelfs tot de volgende dag te bewaren

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Het voordeel van bladerdeeg is dat je ineens veel kan maken en het in kan vriezen voor een volgende bakronde.

Ik heb thuis een enorme collectie oude recepten en zal wel even e.e.a. over bladerdeeg uitzoeken. Ik heb het vroeger wel zelf gemaakt en het was prima te doen. Het duurde wel uren en uren voor het klaar was .

Wat ik in italie heb gegeten waren gefrituurde bloemen. Er werd een papje gemaakt van maizena, meel, kruiden, peper en zout, de bloemen van eetbare planten zoals de courgette werden geplukt (de mannelijke), door het beslagje gehaald en kort in de loeihete olijfolie gebakken tot ze goudbruin waren. Uit de frituur, uitlekken op een keukenpapiertje, beetje zeezout erover en smullen maar. Dit is het lekkerste hartige snackje dat ik ooit heb gegeten. Voor meer pit laat oost indische kers zich ook goed frituren op de manier zoals hierboven beschreven. Je kan ook eetbare blaadjes zoals snijbiet nemen en hetzelfde mee doen. Het wordt heerlijk knapperig.

Verder kan je kaas-kletskopjes maken . Inplaats van speculaaskruiden gebruik je mediterraanse kruiden die je lekker vind en in plaats van pinda gebruik je kaas! Dit kan je ook met verschillende meelsoorten maken. Deze zijn lang houdbaar schat ik zo.

Wat ik ook erg lekker vind is komkommer en/of courgette in schijfjes snijden en dan een zelf gemaakt saladetje erop van bijvoorbeeld stukjes gedroogd vlees of vis of kip met goede kruiden en dan wat huisgemaakte mayonaise of yoghurt of kwark erdoor. Net wat je smaak is.

Geplaatst:

Ow ja!!! En: Kroketten en bitterballen!!

Je kan een ragout maken en zelf bepalen welk vlees of kaas je toevoegd. Je kan ook groenten, ei, stukjes knol enzovoort toevoegen. En varieer eens met meelsoorten en aardappel e.d. . Zorg er wel voor dat je de ragout goed laat koelen voor je ballen en kroketten gaat draaien. Op youtube vind je meer dan genoeg filmpjes daarover. Dan kan je paneren met bloem, ei en als paneermeel oud gedroogd brood in de vijzel fijngemaakt. Je kan in de paneer kruiden doen voor extra smaak. Paneer met 2-3 laagjes (wel door de ei halen tussendoor). Gooi ze in de vriezer en je kan later gebruiken wat je wil. Je kan het beste zonnebloem of olijfolie voor hete bereidingen gebruiken.

Eet smakelijk!

Geplaatst:

Even een tip voor bladerdeeg. Als je de ingredienten inplaats van snijd/kneed het met een hak mes hakt krijg je sneller een heel mooi bladerdeeg. Het voordeel is dat de boter minder snel smelt om dat je er niet met je handen aanzit en dat helpt je structuur.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Volkoren kaascrackers.

Ik gebruik inhoudsmaten en geen gewichtsmaten.

240 ml volkorenmeel

80 ml gewone meel.

halve tl zout of naar smaak.

1 tl suiker (optie, niet nodig)

2 EL koude boter in kleine stukjes gesneden

250 ml geraspte kaas, best eentje met een sterke smaak bvb oude kaas, scherpe cheddar etc.

60 ml geraspte parmesan

2 eieren

2 EL oloijfolie.

Eventueel een flinke lepel milde of hete paprikapoeder, of chiliflakes of wat je maar denkt dat lekker is )

Oven op 180˚ voorverwarmen, conventioneel, geen hete lucht.

Melen, zout en suiker vermengen in de foodprocessor geven en nu de boter er door pulsen (of met een stel messen door de meel snijden) tot kruimelig geheel. Kaas er door pulsen of met de vingers erdoor werken.

Nu de eieren en olie vermengen en vermengen met maschine of vingers tot het deeg een bal vormt.

Is het veel te zacht, dan wat meel erbij, is het te droog dan een tl water etc.

Je moet een redelijk deeg creeren dat niet scheurt maar ook niet aan je handen blijft plakken )

Vorm er twee ballen van, maak ze plat met je handen en laat rusten op een koele plaats voor een kwartiertje.

Bekleed een bakblik met bakpapier of silpat en rol nu het deeg zo dun mogelijk uit op je werkplaats dat goed gedust is met wat meel.

Neem een uitsteker naar keus en steek netjes de crackers uit en leg die met behulp van een mesje of zo op je bakplaat, je kunt ook een pizzasnijder nemen en gewoon vierkantjes snijden natuurlijk.

Schuif bakblik in de oven en bak voor 10 tot 20 minuten....afhankelijk van de dikte en je oven zou ik het gewoon in de gaten houden...als ze licht beginnen te bruinen dan uit de oven, even op de bakplaat houden en dan met behulp van mes of spatel etc op een met bakpapier bekleed rooster af laten koelen. Daarna in een afsluitbaar blik geven of zo...

Over Bladerdeeg, goed voorwerken is het halve werk. Gebruik goedkope roomboter, boerenboter of margarine, kamertemperatuur, vermengen met wat meel, ongeveer 20 gr op 500 gr, kneed dit er goed doorheen. Neem hiervan de helft en rol uit tussen 2 bladen bakpapier en doe ook zo met de volgende helft. leg de platen in de koelkast zodat ze op kunnen stijven en werk verder zoals in je recept is aangegeven.

MVG

danuta

MVG

Danuta

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...