Jorieke123 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Heeft iemand nog leuke recepten om iets knabbelbaars te maken? Echt from scratch zeg maar. Popcorn hoop ik met een paar weken/maanden te oogsten, en ik wil andere maïssoorten (moet nog proberen of dat beter gaat met suikermaïs of voedermaïs) bakken om er van die gebakken korrels van te maken. Dat wil ik ook proberen met bonen en erwten. Chips is echt een enorm werk voordat je een schaaltje vol hebt, en is wat lastig te bewaren, snel muf. En veel noten groeien niet in ons koude kikkerlandje. Liefst koop ik helemaal geen chips of zoutjes meer, maar dan moeten we dat wel vervangen, want zo in het weekend knabbelen we graag wat bij de tv. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Bij mij zijn de kleine brood- en deeg knabbels favoriet. Brooddeeg of zelfs oud brood in de oven met een beetje olie, kruiden- knoflook/olie allemaal naar smaak eraan toegevoegd. Veredelde croutons basicly. Of met kaas, zongedroogde tomaten kruiden uien etc etc legio mogelijkheden, maar helaas allemaal met beperkte houdbaarheid Ik weet niet hoe handig je bent met bakken, maar zelf bladerdeeg knabbels maken ( ook van eigengemaakt deeg!) is ook niet echt heel moeilijk, wel een geduldwerkje. Die zijn helaas ook maar max en dag of 2 3 houdbaar net als chips. Die laatste kan je van allerlei groentes ook maken trouwens, rettich, wortel en bieten bv.. Die suikermais korrel met zout of pittige kruiden zijn wel wat langer houdbaar, maar ook geen maanden. Ik heb ze vroeger in Spanje bij een vriendin wel eens gemaakt maar daar werden ze in een laagje olie gebakken. Dat was witte mais trouwens! http://www.recipetips.com/recipe-cards/t--2561/corn-snacks-oven-roasted.asp Deze link geeft aan hoe ze in de oven bereid kunnen worden. Amandelen, walnoten en hazelnoten (de laatste twee zijn in het wild vaak ook prima te vinden) kan je ook op die manier roosteren en zijn een week of 2 houdbaar. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Bedankt! Heb ik wat uit te proberen! Het hoeft ook niet lang houdbaar te zijn hoor. Maar het is wel handig om gewoon wat in het voren te kunnen maken. Als je toch bezig bent zeg maar. Dat je voor een paar weekenden genoeg hebt. Chips maken vond ik erg tegenvallen. Zeker in ons kleine frituurpannetje. De chipjes plakten aan elkaar bij het bakken, en de ene is al zwart als de andere nog niet gaar is Bladerdeeg maken is vrij bewerkelijk toch? En mijn laatste poging leek er niet eens op Maar dat moet ik nodig weer eens proberen. Want ik wil natuurlijk zo goed als alle ingrediënten uit eigen tuin hebben. Meel en boter zijn geen probleem, kant en klare bladerdeeg wel Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Worteltjes chip....niet zelf uitgeprobeerd dus...geen idee of het te doen is http://www.chow.com/recipes/29589-carrot-chips staan nog meer veggie chips op die site Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Ik maak zelf graag snacks van bladerdeeg (is wel veel werk om te maken, maar makkelijk in te vriezen!)+ Reepjes snijden (of vormpjes uitsteken), bestrijken met water (of een eidooier) en dan bestrooien met grof zeezout, sesamzaadjes, kaas, chilipoeder, peper, net wat je lekker vind! Hoeft maar 5 à 10 minuten in de oven! Is alleen niet erg goed te bewaren, één dag kan wel, maar wordt dan snel taai... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 chips bakken doen wij hier dus mega graag. Gebeurd niet vaak maar als het gebeurd is het feest voor de kids en ook voor mij hoor haha.Maar ik maak mega dunne plakjes wat ik vervolgens eerst goed omspoel onder de graag en daarna droog dep. Dat voorkomt het aan elkaar plakken. Hier houden we dan nog wel iets van het aan elkaar plannen maar niet mega erg.En dan hup de frituur in, maar schijnt ook in de oven te kunnen en dan zout op. Het lekkerste vinden wij als het nog warm is mmmmmIk wil het ook eens proberen met groentes Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinkabouter Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Ik maak zelf graag snacks van bladerdeeg (is wel veel werk om te maken, maar makkelijk in te vriezen!)+ Reepjes snijden (of vormpjes uitsteken), bestrijken met water (of een eidooier) en dan bestrooien met grof zeezout, sesamzaadjes, kaas, chilipoeder, peper, net wat je lekker vind! Hoeft maar 5 à 10 minuten in de oven! Is alleen niet erg goed te bewaren, één dag kan wel, maar wordt dan snel taai...Dit hebben wij op school ook wel eens gemaakt (brood en banket )Bladerdeeg is redelijk moeilijk, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is er niets meer aan hoor En die plakjes (met kaas, zout,... ) kun je ook gemakkelijk invriezen hoor. Leg ze op een plaat in de vriezer en als ze bevrozen zijn kan je ze gewoon in een doos doen. chips bakken doen wij hier dus mega graag. Gebeurd niet vaak maar als het gebeurd is het feest voor de kids en ook voor mij hoor haha.Maar ik maak mega dunne plakjes wat ik vervolgens eerst goed omspoel onder de graag en daarna droog dep. Dat voorkomt het aan elkaar plakken. Hier houden we dan nog wel iets van het aan elkaar plannen maar niet mega erg.En dan hup de frituur in, maar schijnt ook in de oven te kunnen en dan zout op. Het lekkerste vinden wij als het nog warm is mmmmmIk wil het ook eens proberen met groentes Chips bakken gaat hier ook altijd goed hoor.Denk wel dat het heel belangrijk is dat je ze flinterdun snijdt ( wij gebruiken een mandoline) hierdoor zijn ze allemaal even dik. Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Jorieke, neuskeutels! Verser en zoutiger kan niet Ken je die Liefde is spreuken? "Liefde is mekaars neuskeutels delen" vies he Als je perfect chips wil bakken snij je ze met een mandoline flinterdun boven de friteuze recht in de olie of vet.Wel niet te grote porties anders gaan ze nog aan elkaar klitten. Soort aardappel maakt ook iets uit, maar dat kan je testen met verschillende rassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Ik ben dol op pakora's:kun je met verschillende groenten maken maar ik gebruik bij voorkeur wilde spinazie.vloeibaar deegje maken van 100 g kikkererwten meel (weet niet of je dat hebt - iets anders zal ook wel kunnen), gember, knoflook, chili, zout, kurkuma en verse koriander en 300 ml water. bladeren door het deegje halen en dan in het frituur.is wel het lekkerste vers. evt de volgende dag kan ook - desnoods nog een keer kort in het frituur. iets langer houdbaar: Besan Paare:1 cup meel2 tl griesmeel4 el olie1 tl chili flakes1/4 tl karwij of komijn, of iets anders wat je lekker vindtzout1/2 cup water deeg maken, uitrollen, in vierkantjes snijden, inprikken met een vork en dan in het frituur. volgens de verhalen kun je ze langer bewaren (1maand) maar ik vind ze vers het lekkerste en dan vooral met een lekkere chutney. succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mar Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Kun je van bijna alle groentes chips maken? Ik heb nog herfstrapen en radijsjes bijvoorbeeld. Of courgette, dat lijkt me ook wel wat. Zou ook niet weten hoe?Leuk trouwens de ideeën hier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Wat dacht je in plaats van "beef jerky", "pork jerky"? Of in jouw geval.. "pork Jimmy" Hier hoe ze dat doen met beef jerky: Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinkabouter Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Kun je van bijna alle groentes chips maken? Ik heb nog herfstrapen en radijsjes bijvoorbeeld. Of courgette, dat lijkt me ook wel wat. Zou ook niet weten hoe?Leuk trouwens de ideeën hier!Radijsjes moet wel lukken lijkt me.Maar uien,.. kan je wel frituren, maar dit wordt niet echt 'krokant' maar is wel erg lekker.Maar voor andere groenten weet ik het niet, maar denk dat het wel gaat hoor Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Je kunt toch van die bakjes krokante uien kopen....hoe doen ze dat dan??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Uitjes met een klein beetje olie in een open pan en heel zachtjes bruin en droog bakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Dank je Nanda, voor de lekkere recepten! Die ga ik zeker uitproberen. Pork Jerky wil ik ook eens proberen Helly. Ik had wel een 'recept' (voor zover dat echt nodig is.. meer een werkwijze) in het boekje 'handboek voor de vinexjager' zien staan. Ik vind groentechips dan echt niet te eten. Sorry. Ik heb ooit eens een zak gekocht bij de AH, en ik vond elk plakje (wortel, biet, ehm... ?) nogal vies. Ik heb liever iets ongezonds en fouts En daarbij: we zijn al zo geitenwollesokkerig Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Ik weet niet of t bij jou onder ongezond en fout komt te staan, maar wat dacht je van gefrituurde uienringen?: http://www.smulweb.nl/recepten/1073344/Gefrituurde-uienringen Lekker met een dipsausje en niet moeilijk. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 @Nanda: Ik ben de Besan Paare nu aan het maken, en we zijn wat aan het proberen met diktes en kruiden enzo. Lekker! @Helly: Ah, ga ik ook een proberen! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Leuk! 't is idd een beetje uitproberen. Laatbje weten hoe het geworden is en welke kruide je gebruikt hebt? Ben altijd in voor nieuwe inspiratie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemarie Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 ik maak vaak van stukjes oud stokbrood 'broodchips'. Snijd plakjes van het stokbrood, lekker dun, ca 0.5 cm. leg de plakjes in een ovenschaal en giet er een beetje olijfolie over. Bestrooi daarna met lekkere kruiden, zoals tijm, rozemarijn of oregano. 10 minuutjes in de oven op 200 graden. De broodjes zijn dan superknapperig en heerlijk!! Zo maak ik ook altijd croutons voor in de sla... maar dan maak ik dobbelsteentjes van het oude brood... smullen! Quote love life!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 En wat dacht je van kaasbroodjes, of ham/kaasbroodjes? Of worstebroodjes? Gehaktbroodjes?Gewoon maken van ofwel bladerdeeg, ofwel gewoon brooddeeg. Niet te moeilijk en snel klaar. Je kunt zelfs pizzabroodjes met bladerdeeg maken. Vlees, groenten en kaas(saus) erin, dichtvouwen, kruidjes erover en in de oven. Heerlijk! (was regelmatig een middagssnack in de vakantie). Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Je kunt ook tortilla's in stukjes snijden en ze frituren of in de oven bakken voor tortillachips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 appelschijfjes drogen=appelchips. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 @Nanda: We hebben niet echt verschillende kruiden gebruikt, maar hebben wat lopen proberen met meer en minder kruiden per zoutjes-batch. We houden niet van heel erg pittig, maar dat viel goed mee. Ik had er wat in een bakje gedaan om te bewaren, en die zijn nu nog lekker knapperig. Ik moet ze nog wel nog dunner maken de volgende keer. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Wat wij vaak maken zijn wraps met zalm.Een wrap insmeren met kruidenkaas,dan sla er op,en dan zalm.Strak oprollen ,en er stukjes van snijden.Heerlijk voor te knabbelen bij de buis.Meenemen doe ik ook wel,maar dan laat ik m lekker heel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 @ Jorieke het topic is nu al wat ouder dus mogelijk heeft iemand deze tip al aan je gegeven ? Zwoerdjes. Die zou jij zo moeten kunnen maken met het eigen varkensvlees. Lekker-zout en fout Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts