Jorieke123 Geplaatst: 6 januari Auteur Geplaatst: 6 januari Sorry, ik heb geen exacte temperatuur die ik kan noemen. Maar heb wel het idee dat het sneller/makkelijker gaat als mijn pan met room warmer heeft gestaan door bijv. wel/niet de kachel aan of dat het zomer is en de keuken sowieso warm is. Maar ik zou nog meer moeten testen en noteren om daar zeker van te zijn (soms heb ik wat haast en voelt het als een eeuwigheid, soms ben ik ook andere dingen aan het doen en dan is het ineens boter.) In mijn Amerikaanse boek laat je de room (zonder ferment trouwens) een paar uur staan op 22 graden en dan ga je schudden en heb je boter. Onderaan staat dat als er geen boter ontstaat dat je de room dan 'wat' op moet warmen. Geen temp. er bij. En dat dat de zuurgraad verhoogd. Maar ja, doen we dat niet al door het kaasferment toe te voegen? In Kaas je kaasje staat: "De karntemperatuur is afhankelijk van het type boterkarn dat gebruikt wordt" Fijn... daar hebben we wat aan Wel dat het verzuren op 18 tot 22 graden moet. Er staat ook dat je de temp. van de room iets kunt verhogen als het niet lukt, in een waterbad. Er worden weer geen cijfers gegeven. Wel dat als je het te warm (hoe warm?!) maakt dat de boter dan geen korrels maakt maar een gele drab, en dat je de room dan weer wat moet koelen want dat valt niet te zeven. Dat heb ik wel eens gehad ja. Maar er staat ook dat het bij grasboter vaker gebeurt, dus daar kan het ook aan hebben gelegen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 6 januari Auteur Geplaatst: 6 januari Tja, vandaag ging ik boter maken, maar dat ging dus voor geen meter dus ik heb alles weer terug gegoten in de pan waar het in stond te rijpen en probeer het morgen nog een keer. Ik had al wat koppijn dus dat geluid van die mixer was extra irritant de hele tijd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 7 januari Auteur Geplaatst: 7 januari Nou, dat ging vandaag al wat beter. De room was nu ook beter aangezuurd. De temp. was 22 (en een beetje) graden toen ik het ging 'karnen'. Ik heb het daarna wel weer wat gekoeld voor ik het goed kon zeven. Daarvoor kwam er teveel boter door de zeef smeren. Dik 3 liter room (zelf afgeroomd, dus niet perfect alleen-maar-room) wat 640 gram boter op leverde. En lekker wat karnemelk. 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 7 januari Geplaatst: 7 januari Mooi werk zeg! En zoveel liter erom had je vooral van de melk van het maken van yoghurt? En wat blauwe kaas maken laatst geloof ik? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 januari Auteur Geplaatst: 7 januari Ik had vooral veel room van het maken van de Parmezaanse kaas. Die maak je met afgeroomde melk en ik heb daar 18 liter melk voor gebruikt waar ik dus dan al room van af had geschept. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 10 januari Geplaatst: 10 januari Op 6-1-2025 om 08:16, Jorieke123 zei: "De karntemperatuur is afhankelijk van het type boterkarn dat gebruikt wordt" Ik denk dat ze dat zeggen omdat door het 'karnen' de room opwarmt. Dat gebeurt in de ene machine vast sneller dan bij de andere. Bij brooddeeg kneden warmt mijn deeg in 10 minuten ook wel een paar graden op. De room was na die lange tijd in de mixer ook aardig plakkerig ja. Had de kom al even in koud water gezet voor het zeven. Met zo'n hele fijne trechterzeef moest ik ook een beetje drap wegscheppen omdat het anders niet meer doorliep. Zal dus wel aan de temperatuur gelegen hebben. In een apparaat dat voor boter maken bedoeld is kan je de karnemelk aftappen door zo'n kraantje. Als het meeste afgetapt is doe je ijskoud water bij de room voor het 'wassen'. Dat gaat wel wat makkelijker dan zeven, en voor het spetteren is zo'n gesloten systeem best handig. Maar het schoonmaken blijft ook dan even een vet klusje. Fijn dat je boter uiteindelijk toch gelukt is! Het lijkt een proces wat je makkelijk even kan pauzeren, dat is wel handig. Ook tijdens het 'karnen' kan je volgens mij de boel onderbreken om het weer wat te laten afkoelen als het te warm is geworden en daarna gewoon weer verder gaan. 1 Quote
speets Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Vandaag zou ik dan eindelijk boter maken van de opgespaarde room in de vriezer. Bijna 1 liter. Het was rauwe, afgeschepte room, niet aangezuurd of gerijpt. Het was nogal wattig toen het ontdooide, vlokkig. Ik ben begonnen met mixen toen de room nog ijskoud was en heb me helemaal suf gemixerd. Tussendoor een paar keer een paar uur terug in de ijskast, maar het wordt niet eens echt slagroom. Het krijgt nog 1 kans, vannacht blijft het in de ijskast staan en dan probeer ik het morgen nog een keer, maar ik denk dat het niets meer wordt. Misschien is de room (deels) te oud, of misschien zit er teveel melk bij, dat zou ook heel goed kunnen. Pffffffff...... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 26 januari Auteur Geplaatst: 26 januari Nou wil ik niet beweren dat het niet lukt als het koud is (volg je een bepaald recept?) maar ik laat het juist een tijd op kamertemperatuur staan voor ik ga mixen/karnen. Nou is de room waar ik mee werk dan wel verhit geweest. Niet rauw. Bij mij zit er ook vaak best wat melk bij hoor. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari Dan ligt het dus niet aan de restmelk... Ik volg geen recept, maar overal staat dat je, als je slagroom niet stijf wil worden, moet koelen. En ik weet uit ervaring dat je boter krijgt als je te lang doorgaat Ik heb het een paar jaar geleden ook al eens gedaan en heb toen ook uren staan mixen. Toen had ik wel aangezuurd. Misschien was de room gewoon te oud; die lag al meer dan een jaar in de vriezer. Of is 1 liter teveel voor een eenvoudig handmixertje? Vanmorgen nog een keer 10 minuten gemixd maar er verandert niets. Ik geef het op 😒 Volgende keer in elk geval maar verwarmen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Hai allemaal,Kwam vandaag een filmpje tegen van een mevroi die dus zelf haar yoghurt-starter maakt. Met chili-peper! Oh en ook eentje met citroen. Maar nix gekocht zuursel of met restje winkel-yoghurt dus. (Vind haar bovendien wel geestig. Lekker praktisch ook. “Er zat schimmel op, die heb ik weggeveegd en de yoghurt de hele week aan mijn nietsvermoedende familie gevoerd. Niemand is ziek geworden. Dus volgens mij was het okay”. ) Ze maakt trouwens nog meer prachtige kazen. Die filmpjes heb ik nog niet bekeken, maar zal vast ook fijn zijn. Al gaat ze erg snel in haar recepten. Vooral omdat je ook moet omrekenen vanuit die stomme ‘cup’ en ‘pint’ enzo. Maar goed. Daar is de pauze-knop voor he ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.