Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaas, yoghurt en boter maken


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Eerlijk gezegd lijkt me jouw procedé bewerkelijker dan hoe ik het doe.
En het had bij elkaar al 15 uur 'warm' gestaan!

 

Maar je hebt gelijk  @Goudsbloempje2: de melk is te heet geweest: ik was aan het kaas maken 😂
Een mag. verwarmt ongelijkmatig en daarom liet ik het 'even lekker doorkoken'.

 

Intussen had ik de 2e liter al in de mag voordat ik jullie commentaar las, dus die is ook weer te heet geweest. Toch was die, na 7 uur op een electrisch terrarium- cq zaaimatje onder een deken, niet zichtbaar geschift.

 

Twee verschillen:
1) De 1e liter is te snel afgekoeld, al heeft die daarna nog op een warmtematje gestaan, 15 uur totaal. Door te roeren werd hij weer redelijk homogeen.
De 2e liter heeft 7 uur op minimaal 30 graden gestaan. Die leek niet geschift en is ook iets dikker.
2) Maar het grootste verschil: bij de 2e liter heb ik de - dikke! - hangop eerst aangelengd met gekookte melk, zodat die beter mengde.
Verder niet veel verschil qua smaak en geur: licht zuur; lekker wel.

Ik eet het maar gewoon op, als dunne yoghurt. Even kijken hoeveel lactose er nog in zit. Dat weet ik vanmiddag ;-)

 

Volgende week zal ik de melk langzamer opwarmen (in de mag, want dat vind ik makkelijk) en inderdaad maar tot 80 graden, zoals @Jorieke123 zegt.

De hangop is van yoghurt, gemaakt door een zelf-zuivelende boerin die daar prijzen mee wint.

Dank voor jullie tips en de paneertip 👍

 

DSCF0264.thumb.JPG.946eef0290fade67154bf331835ed998.JPG

 

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, speets zei:

De hangop is van yoghurt

 

Nou dat is dan iig goed :thumbup: 

En even goed losroeren met wat melk om het dunner te maken en dus beter te kunnen mengen doe ik ook ja. 

Ik gebruik deze cultuur/starter: levenvanhetland.nl/yoghurtculturen/yoflex-yoghurt-starter-yf-l811.html Daar heb je echt maar een korreltje van nodig voor een liter melk, en het is meteen de 1e keer mooi dik. Niet heel zuur, als we heel af en toe eens yoghurt kopen dan proef je echt wel duidelijk verschil. Die is dan echt een stuk zuurder. Dat zakje poeder heb ik gedeeld met Anna en Appelvrouw en dan nog doe je er lang mee. De keren daarna gebruik ik dan steeds een schepje van de oude yoghurt om weer nieuwe te maken. 

 

Ik heb ook maar even een foto gemaakt van een schep yoghurt op een schoteltje :lol: 

 

 IMG_0034.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker hapje, dat ziet er wel veel mooier uit ja 😋

 

Ik had wel gelezen dat jullie korreltjes hebben, maar om daar nou €15 voor te betalen... Ik ben nogal van de bevliegingen 😏

 

Kan ook eens kijken of de lokale Turk iets heeft. Die verkoopt ook stremsel enzo.

 

Verder over yoghurt maken op https://www.moestuinforum.nl/topic/2218-zelf-yoghurt-maken/page/3/#comments

 

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik heb de brie deze keer eerst even wat schimmeltjes laten vormen in de ondiepe kelder waar het echt niet koud is nu. En daarna meteen in de koelkast. Met bak en bamboe-matje en al. Dus niet ingepakt in plastic enz. En dan maar mooi droog houden en af en toe keren en voelen of ie al zacht is. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist bericht gehad dat mijn bestelling van leven van het land is verzonden. Dit wordt niet alleen het jaar dat ik mobieler ben, maar ook het jaar dat ik weer kaas ga maken! (3’ Insallah ook een jaar zonder oorlog, rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid overal. Het voelt op wereldniveau toch wel extreem nietig dat ik kaas wil maken, dus voel de behoefte dat ook te vermelden)

Ik heb er echt zin in. Ik heb de vriezer geleegd en geen oud zuursel meer. Spullen besteld, de anticipatie is groot. Ik zal binnenkort weer eens mijn boeken erop naslaan en kijken hoe kaas maken ook al weer moet

een Goudse kaas wil ik maken. Een grote zodat hij hopelijk romig is ipv korsterig.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Op 16-1-2024 om 10:40, Jorieke123 zei:

En, ben je al bezig geweest?


Nee helaas! Je moet er een dag voor uittrekken, dus dagen met een onderbreking met wat dan ook, lukt niet. Ik wil zondag melk kopen en maandag maken. Ik heb niets in de agenda en dat houd ik zo, haha!

Ik heb ook een goedkoop brietje gekocht. Wil dat toch nog een x proberen. zucht… heb je nog tips and tricks voor de brie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De goedkope brie is alweer op, dus vandaag maar een lekkere gekocht
Ik wil 30 l melk kopen, 25 l voor kaas. 5 l voor yoghurt. Ik neem voor de zekerheid toch nog een extra emmer mee. Zul je zien dat als ik bezig ben, de kinderen gaan zeuren om sütlü. Misschien toch nu de knoop doorhakken en 35 l kopen… maar dat is gelijk ook weer zo veel werk. ik wil niet in 2 pannen werken voor kaas.
Een aparte yoghurt en kaas pan is wel prima.

Hmmm… dacht dat ik zo goed voorbereid was, maar er komen spontaan kleine dingen omhoog. Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen yoghurt maken. Ik heb 10 l melk gekocht. We hebben warme chocomelk gedronken, want dat is zo lekker met verse melk en slagroom.
Heb ruim 9 l melk over die ik heb gefluffed zodat ik morgen hopelijk een extra dikke laag room van kan afscheppen. Ik ga yoghurt en sütlü maken.
Vanille yoghurt en gewone en sütlü met sinaasappel of mandarijn. Vind dat altijd wel lekker in de winter.

Dan is hopelijk morgen de nieuwe pan bezorgd en haal ik morgenavond nieuwe melk voor poging zoveel voor kaas.

Een wordt vervolgdje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2021 om 19:20, Jorieke123 zei:
Ik was nog steeds niet zo tevreden over de zure room die ik wel eens maak. Het dikt niet snel genoeg in, en dan staat het zo lang op kamertemp. om het dikker te krijgen, en dan nog was het wat te dun naar mijn smaak. En het afromen van een liter of 5 tot 7 melk in een emmer is een uitdaging. Als je het doet voor room, zeg maar. Als je het doet om room weg te krijgen uit de melk, dan kan je wat ruimer afromen. 
In ieder geval: ik zag dit filmpje langskomen en heb haar manier eens geprobeerd.
[/url]  (vanaf 2:08 en dan nog een keer vanaf 4:55 en ook 6:20 en daarna om 18 minuten voor het resultaat) Ze zet een pot met (verhitte en afgekoelde) melk+room, aangezuurd met karnemelk (ik nam kaasferment want ik had geen karnemelk) 24 uur op kamertemperatuur. En dan schep je er de volgende dag de zure room van af. En dat ging top! We drinken hier eigenlijk nooit karnemelk, maar dat moet ik dan maar eens gaan doen want het is ook wel een handige verse (en zeer actieve) cultuur om volgende week weer kaas en zure room enzo mee te maken.  Mijn pot: als je goed kijkt dan zie je room bovenop IMG_4682.thumb.JPG.7cec992686cf9e48fa08875912c8fa9d.JPG


Ik ga dit ook proberen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pan besteld van 23 l bij ene dealdonkey. Kende het niet, maar had wel goede reviews en was het goedkoopst. Was ook daadwerkelijk dag erop bezorgd. Wel tevreden maar.

Maar de pan is niet echt 23 l. Het is 23 l als je tot aan de rand gaat. Dat doe je natuurlijk niet. Als je het makkelijk roerbaar wilt houden, dan kan er max 21 liter in. Ik had er 22 l melk in. Dat was heel zorgvuldig en zachtjes roeren met zoals je al opmerkte, echt wel tot bijna aan de rand toe vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik maak elke week 5L yoghurt en de laatste maanden is de melk zo vet dat ik er heel wat room afschep. Alles netjes opgespaard in de vriezer om er boter mee te maken, maar dan moet je er wel aan denken de boel op tijd te ontdooien..

 

De potten om room in te verzamelen raken op dus de voorlaatste 2x de room gepasteuriseerd en in de koelkast bewaard. De room die ik gisteren afschepte heb ik rauw gelaten en dat samen met de room uit de koelkast gemengd met een paar lepels aangezuurde melk van het zure room maken. Halve dag op het aanrecht laten staan (10-15 graden) en daarna in de koelkast gezet. Denk dat het iets van 1,7L room was.

Vanavond op laten warmen tot 16 graden en in de mixer gedaan. En, het is zowaar boter geworden. Netjes gewassen met lauw tot koud water.

 

Doen jullie er een beetje zout in om er nog meer water uit te krijgen? Dus niet dat het echt zout gaat smaken.

 

IMG_20240402_212444.thumb.jpg.b0bf664f1497f072dd39dcab01f1a4b3.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...