Red Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Of er al zo'n topic bestaat?ik heb gezocht maar nog niet gevonden daarom deze gestart. Een aarbei is niet gewoon een aarbei dan heb je tig rassen en zo bij elk fruit.Ik wilde kijken voor een bosbes 18 soorten Welke moet je dan nemen?welke is lekker?welke groeit goed ? In dit topic wil ik jullie advies vragen van soorten fruit waar ik diverse rassen van tegen kom welke volgens jullie de beste is.Ben nog groener dan groen dus voor mij totaal flebber Ik begin dus met de bosbessen 18 soorten welke kan ik het beste nemen? Alvast bedankt Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Volgens mij is raskeuze heel persoonlijk, beste kun je denk ik van elk ras de eigenschappen googlen envanzelf vindt je dan degene die je meeste aanspreekt, als je meerdere planten van bosbes wil kun je natuurlijk meerdere rassen kiezen, en welke dan het best bevalt, deze kun je eventueel zelf vermeerderen en plant je een mooi bed vol van. (waarschijnlijk bedoel je blauwe bes ipv bosbes) Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Op mijn blog probeer ik wat info te geven over verschillende fruitrassen. Maar besef dat dat mijn persoonlijke visie is. 17 blauwbesrassen is nog een beperkt aanbod, bij mijn leverancier had ik nog meer keuze Ik heb zelf 7 blauwbesrassen, en heb daarin een duidelijke favoriet (Sunshine blue), maar ik zou niet die plant zetten als ik maar één plant zou uitplanten. Er bestaan ook verschillende criteria, als je twee planten zet wil je misschien dat ze mekaar niet teveel overlappen qua oogstperiode.... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 @ hansm, klopt ben ind druk bezig met google,aangezien ik nog een groentje ben dwarreld het vaak nog en zeker als je dan bv denk oke ga een bsbes nemen (eindelijk bedacht wat je wil en waar) en dan stuid je weer op 18 en meer soorten.Maar geef de moet niet op blijf zoeken.ik wil beginnen met 1 struik mits dit kan en ze geen meerdere nodig zijn. @sugar,ja klopt die aantal die ik zag was ook op de voorgrond en stond ook bij dat er meerdere soorten waren ik wil ind met 1 of hoogstens 2 beginnen ik wil nog zo graag ander soort fruit hebben dus wil daar nog ruimte voor over houden.Maar ik ga is op je blog kijken wie weet lukt het me dan om een keuze te maken welke het beste is voor mij bedankt Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Persoonlijke smaak is zeker ook een argument. Als je de bessen op voorhand zou kunnen proeven dan moet je dat zeker doen. Ik heb als blauwe bes bijvoorbeeld "Elliot" die algemeen omschreven wordt als "minder goed van smaak". Niets is minder waar, het is de favoriet bij ons wat betreft smaak.De "Bluecrop" vinden wij dan weer iets te zoet maar die is wel zeer vruchtbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Vandaar dat ik zeg: smaak erg moeilijk om als criterium te nemen, kijk vooral naar de oogstperiode (zeker wanneer je meerdere planten zet) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Ik zie het noorden van het land.En daar is bijna altijd KLEI. en op klei gaat blauwebes niet.In een pot gaat wel. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 je kunt de blauwe bes ook in een flink plantgat met turfmolm (niet zo erg "groen" vanwege winning ) zetten, elk jaar van bovenaf een beetje aanvullen, heel weinig compost bijmengenkijk anders even hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Het gaat hier verder niet over de grondsoort die nodig is voor blauwe bessen. Daar zijn al heel wat topics en berichten over. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Om maar even mijn rassenoverzicht te geven: Mijn all-time-favourite is Bluecrop. Sunshine blue vind ik toevallig dan weer een ramp Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Ik vraag me af waarom Sunshine Blue staat aangegeven als niet geheel winterhard? Mijn plant heeft hier de horrorwinter van vorig jaar overleefd (-tot < -20°C, en zelfs een periode van enkele dagen waarbij de temperatuur overdag niet boven de -10°C kwam). De plant heeft dat overleefd (ik heb wel bijna geen fruit dit jaar), alleen de toppen van de scheuten waren ingevroren. Vorige winter hebben we ook een stevige winter gehad (nachten tot -20°C), vorstperiode van twee opeenvolgende weken, die heeft Sunshine Blue overleeft (en hij was overladen met fruit). Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Bij mij, en ook bij anderen gaat hij erg vaak dood of beschadigd. Bij mij ook in de tuin na deze winter één gesneuveld en de rest zwaar beschadigd. Fruit vind ik niet van superkwaliteit. Dat hij een beetje wintergroen is is best leuk, maar van mij hoeft hij niet meer. Verkoop hem ook eigenlijk alleen nog op bestelling. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Posted September 8, 2012 Author Share Posted September 8, 2012 Bedankt voor jullie advies van de juiste Blauwebessen soorten. Ik ben er al achter dat ik meerdere struikjes gaat zetten met verschillende pluktijden.Ik ben nog aan het verzinnen welke de soorten,die jullie aanbevelen ga ik zeker doen.gek genoeg trekken de grote soorten mij steeds of dit dan ook de juiste en lekkerste smaak heeft zal ik moeten ondervinden. In iedergeval weer een grote stap verder prachtig Sinds een paar maanden nu bezig met het moesgebeuren en geniet volop en nog genoeg en volop te leren maar ben nu weer een stukje verder Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts