appelvrouw Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 je kan gewoon beginnen met de zoete aardappel te planten.. .Sorry ik ben wat hardleers soms..onder de aarde? Of zoals een amaryllis half in de aarde? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jooze Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 Ik ga het ook zeker proberen. Mega leuk. Maar je kan je hem gewoon planten. Heb hier ooit een heel ingewikkeld linkje langs zien komen over hoe te poten... Maar misschien maakt het niet zo veel uit.Niemand een foto van zo'n stekje? Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Nicolette Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 dit is wel een leuk filmpje Ik heb ze gewoon gepoot in februari gewoon hup in de volle grond... pas in de herfst als je ze opgraaft neem ik stekken... dit filmpje geeft aan hoe je de stekken kunt maken. Quote
Nicolette Geplaatst: 2 december 2011 Geplaatst: 2 december 2011 zo heb ik ze en dan kan je ook goed de stekken zien. Quote
Thessa Geplaatst: 5 december 2011 Geplaatst: 5 december 2011 wat een mooi filmpje, ze klimmen dus niet of is dat per soort verschillend ? dat ze ranken heb ik begrepen maar die kruipen en vermeerderen dus ?en als ik het goed heb begrepen kun je de aardappel zelf best als pootgoed in de voor zomer planten en als stek liefst einde zomer ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
appelvrouw Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Zonet een zoete aardappel doorboord ( sjonge wat is dat een hard ding zeg..op het filmpje zie je er gewoon een satehprikkertje door, ik heb uiteindelijk met grof geweld en een aanzetstaal het gat gemaakt..er zit nu wel een scheurtje in de aardappel) en op de manier van een avocadopit boven/in het water gehangen...nu maar hopen dat ik het goede puntje beneden heb Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 waarom niet gewoon in aarde? Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Goede vraag Hans, maar de link die ik kreeg gaf een filmpje waarin die hele aardappel à la avocado boven het water hing..kon je mooi de "slips"zien groeien denk ik. In ieder geval is het nu zo gebeurd..lekker laten hangen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 Oke ik dacht dat het met rotten in de grond te maken had mischien. Quote Players only love you when they're playing.
joke81 Geplaatst: 9 december 2011 Geplaatst: 9 december 2011 ik dacht dat zoete aardappel zelfde groeiwijze had of een gewone aardappel, met knollen onder de grond?zie ik dat nu goed, groeien die knollen aan de takken?? Quote
Nicolette Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 de klimmers zijn de yam volgens mij en ik heb de ordinaire zoete aardappel die groeit onder de grond net als de aardappel maar is niet helemaal hetzelfde. Je graaft de plant op en de stekken bewaar je weer en herplant je. Quote
Jooze Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Van de week even een bataat kopen, en die ga ik maar eens in een glas zetten (net als het fimpje), jammer dat ze toch onder de grond groeine, zag er zo leuk uit op het filmpje. Dat leek me wel wat Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jooze Geplaatst: 21 januari 2012 Geplaatst: 21 januari 2012 Oke help!! Ik heb een bataat in water gezet (enkele weken geleden, inmiddels waren er kleine worteltjes uitgekomen. Maar nu worden die van onderaan (de puntjes van de wortels) zwart. De rest is wit. Lijkt wel of ze dood gaan....Wat doe ik verkeerd??? Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
appelvrouw Geplaatst: 23 januari 2012 Geplaatst: 23 januari 2012 Jooze, en ik kan je ook niet helpen, die van mij gaat ook niet goed, hetzelfde probleem..De pot staat warm en in de vensterbank... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 23 januari 2012 Geplaatst: 23 januari 2012 Denk dat ze geen voedsel vinden in water, ik zou ze als nog half in aarde zetten zoals bij yam aangeraden wordt. Quote Players only love you when they're playing.
Nicolette Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 ja dat denk ik ook, of anders vloeibare messstof toevoegen aan het water. Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Denk dat ze geen voedsel vinden in water, ik zou ze als nog half in aarde zetten zoals bij yam aangeraden wordt. De mijne was doorgerot...mislukt experiment dus. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dennis29 Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Dus gewoon in een pot met aarde stoppen? Quote
Dennis29 Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Oke, binnenkort dus maar een zoete aardappel kopen. Quote
Jooze Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Toch grappig, ben vergeten de zoals ik dacht de verrotte bataat weg te gooien waarvan de wortels niet verder groeiden. En wat gebeurt het nu, helemaal opnieuw uitgelopen!! Het verhaal van man lief is dat die in het raam staat en het gewoon te koud was de afgelopen maanden voor mijn liefste bataat Maar de conclusie ik ben benieuwd! Ik geef hem een nieuwe kans en wie weet Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
dennislp Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Ik ga hem ook proberen; toen ik deze foto zag was ik verkocht! edit; iemand trouwens enig idee of hij ook wel even snel groeit als de klimmende winde? Of hij in ons klimaat gaat bloeien? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Eva Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 ik heb mijn bataat twe weken in aarde gezet en nu komen er prachtige scheuten aan. hij staat wel warm, ong.21 graden. volgende week gaat hij naar de koude kas.ik ben van plan om nog twee of drie te kopen en ze dan in een cementbak te zetten. evt er een kasje boven maken...ik snap alleen dat stekverhaal nog niet helemaal.... Quote
hansm Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Dat stekken kan volgens mij op verschillende manieren maar nog niet gedaan, al lijkt mij het makkelijkst, waneer een bataat net uitloopt, een oog met uitloper van de bataat aftesnijden en deze planten/stekken.Of dat gelijk en makkelijk worteld moet ik nog uitproberen. (Vorig jaar viel mij met corosne op dat je heel de zomer, eenvoudig kopstek kunt nemen wat zo aanslaat enje hebt op die manier vrij vlotjes een vak/bedje vol) Quote Players only love you when they're playing.
Menph Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 (aangepast) Bataat groeit snel, maar niet zo snel als onze winde. In Suriname is ze net zo algemeen. Ze groeit er in iedere berm. De plant houd van warmte, maar ook in een koele zomer worden knollen gevormd. Mijn planten hebben nog nooit gebloeid. Er bestaan diverse dwergvormen met donker blad welke ook in de siertuin niet misstaan. 19 maart 2012 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.