Ga naar inhoud

Ervaringen zoete aardappel / bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
je kan gewoon beginnen met de zoete aardappel te planten.. .

Sorry ik ben wat hardleers soms..onder de aarde? Of zoals een amaryllis half in de aarde?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

dit is wel een leuk filmpje

Ik heb ze gewoon gepoot in februari gewoon hup in de volle grond... pas in de herfst als je ze opgraaft neem ik stekken... dit filmpje geeft aan hoe je de stekken kunt maken.

Geplaatst:

wat een mooi filmpje, ze klimmen dus niet of is dat per soort verschillend ? dat ze ranken heb ik begrepen maar die kruipen en vermeerderen dus ?

en als ik het goed heb begrepen kun je de aardappel zelf best als pootgoed in de voor zomer planten en als stek liefst einde zomer ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Zonet een zoete aardappel doorboord ( sjonge wat is dat een hard ding zeg..op het filmpje zie je er gewoon een satehprikkertje door, ik heb uiteindelijk met grof geweld en een aanzetstaal het gat gemaakt..er zit nu wel een scheurtje in de aardappel) en op de manier van een avocadopit boven/in het water gehangen...nu maar hopen dat ik het goede puntje beneden heb

Geplaatst:

Goede vraag Hans, maar de link die ik kreeg gaf een filmpje waarin die hele aardappel à la avocado boven het water hing..kon je mooi de "slips"zien groeien denk ik. In ieder geval is het nu zo gebeurd..lekker laten hangen

Geplaatst:

ik dacht dat zoete aardappel zelfde groeiwijze had of een gewone aardappel, met knollen onder de grond?

zie ik dat nu goed, groeien die knollen aan de takken??

Geplaatst:

de klimmers zijn de yam volgens mij en ik heb de ordinaire zoete aardappel die groeit onder de grond net als de aardappel maar is niet helemaal hetzelfde. Je graaft de plant op en de stekken bewaar je weer en herplant je.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Denk dat ze geen voedsel vinden in water, ik zou ze als nog half in aarde zetten zoals bij yam aangeraden wordt.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Denk dat ze geen voedsel vinden in water, ik zou ze als nog half in aarde zetten zoals bij yam aangeraden wordt.

De mijne was doorgerot...mislukt experiment dus.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Toch grappig, ben vergeten de zoals ik dacht de verrotte bataat weg te gooien waarvan de wortels niet verder groeiden. En wat gebeurt het nu, helemaal opnieuw uitgelopen!! Het verhaal van man lief is dat die in het raam staat en het gewoon te koud was de afgelopen maanden voor mijn liefste bataat

Maar de conclusie ik ben benieuwd! Ik geef hem een nieuwe kans en wie weet

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

ik heb mijn bataat twe weken in aarde gezet en nu komen er prachtige scheuten aan. hij staat wel warm, ong.21 graden. volgende week gaat hij naar de koude kas.

ik ben van plan om nog twee of drie te kopen en ze dan in een cementbak te zetten. evt er een kasje boven maken...

ik snap alleen dat stekverhaal nog niet helemaal....

Geplaatst:

Dat stekken kan volgens mij op verschillende manieren maar nog niet gedaan, al lijkt mij het makkelijkst, waneer een bataat net uitloopt, een oog met uitloper van de bataat aftesnijden en deze planten/stekken.

Of dat gelijk en makkelijk worteld moet ik nog uitproberen.

(Vorig jaar viel mij met corosne op dat je heel de zomer, eenvoudig kopstek kunt nemen wat zo aanslaat en

je hebt op die manier vrij vlotjes een vak/bedje vol)

Players only love you when they're playing.

Geplaatst: (aangepast)

Bataat groeit snel, maar niet zo snel als onze winde.

img743191851332107120.JPG

In Suriname is ze net zo algemeen. Ze groeit er in iedere berm. De plant houd van warmte, maar ook in een koele zomer worden knollen gevormd. Mijn planten hebben nog nooit gebloeid.

1043-1884-480-h9v.jpg

Er bestaan diverse dwergvormen met donker blad welke ook in de siertuin niet misstaan.

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...