appelvrouw Geplaatst: 13 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2019 Jorieke ik ga ff in je vaarwater zitten door ook eenden te koop, of te ruil een te bieden, mee te nemen op de moestuinforumdag in oktober. Voorlopig 10 jonge eenden van nu 8 weken oud. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Ik word wel echt weer gek van die jonge dames hoor! Wat een gekwaak zeg! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Kwaken alleen de jonge dames zo luid dan?Maar ze eten wel allemaal dezelfde hoeveelheid slakken toch? Als wij geen waterweggetjes hadden, zou ik dan toch zeker voor een stel stoere, stille kerels gaan! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Nou, zeker in de tijd dat de dames eieren leggen, eten zij echt veel meer slakken dan de kerels. Maar goed, de stille mannetjes eten er ook genoeg hoor! Ja we hebben het idee dat vooral die jonge dames een boel herrie schoppen. Komend jaar maar eens geen loopeendjes uitbroeden, en even een tijd wat meer rust in de groep hebben. Het heeft nu af en toe geregend, in augustus, en het valt gewoon op als we eens een slak tegenkomen ergens. Dus die herrieschoppers doen wel goed werk Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2019 Auteur Geplaatst: 4 september 2019 De eenden groeien goed! Zojuist weer twee eenden verkocht er zijn er nu 4 weg. Zaterdag wordt de moedereend opgehaald nog 7 te gaan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 december 2019 Geplaatst: 2 december 2019 Het is hier nog steeds niet erg nat, maar er is 1 modderbad in een oud varkensveld waar wel goed water blijft staan. De bodem van dat bad is zo aangestampt door de varkens dat het regenwater niet meer weg zakt. En dat is nu een poedelbadje voor onze eenden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 december 2019 Auteur Geplaatst: 2 december 2019 Wat zullen ze dat heerlijk vinden! Heb jij al weer eendeneieren? Ik kreeg ze van de buur. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 december 2019 Geplaatst: 2 december 2019 Hm.. ik denk niet dat ze eieren leggen nee. Maar we hebben een heel onhandig hok waar we zelf niet in kunnen dus wie weet... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loopeendje Geplaatst: 26 januari 2020 Geplaatst: 26 januari 2020 Gisteren (25 januari 2020) de eerste 2 eieren van dit jaar, vandaag waren er al 3 eieren. We gaan de goede kant op Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2020 Auteur Geplaatst: 31 januari 2020 Jorieke ga jij eieren laten uitbroeden dit jaar? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 Nee, we hebben geen woerd lopen en deze dames moeten maar eens even een paar jaar aan de slag hier. Even geen drukte en gedoe dit jaar met die lui Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loopeendje Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 Wij hebben wel een woerd en gaan een nestje laten uitkomen , later in het seizoen Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 februari 2020 Auteur Geplaatst: 1 februari 2020 Dat snap ik wel Jorieke, ik heb na drie jaar grote nesten het ook wel even gehad met kleine eendjes. Ik wil wel eenden die mijn slakken op gaan eten. Misschien vraag ik de boer wel om twee jonge vrouwtjes, mag hij de eieren hebben... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Witch Geplaatst: 8 maart 2020 Geplaatst: 8 maart 2020 Hoi iedereen, ik heb een hoop info verzameld en kom op dit plan uit (voel vrij kritiek of opmerkingen te geven): 2 dames loopeenden, voor eieren en plezier een extra kotje bij/onder het kippenhok ik heb circa 80 vierkante meter tuin met nu 2 kippen waarin ze vrij mogen bewegen (geen gevaar van roofdieren) een plastic schelp badje of iets wat daarop lijkt (elke paar dagen uitspuiten en vullen) ze eten mee met de kippen indien honger (die eten legvoer en keukenscraps) Klinkt dit als een eendwaardig bestaan? Quote You say witch like it's a bad thing...
Jorieke123 Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Ik weet het niet.. Die 3 van ons (plus hun 2 dikke vriendinnen van een ander ras) hebben nu helemaal de lente in de bol en leggen dus enorme afstanden af! Overal zoeken, eten, badderen, rennen, enz. Het lijkt mij geen beest voor op 80 m2. Ze zullen veel slakken nodig hebben die ze daar niet kunnen vinden. En samen met kippen is ook geen succes. Vind ik... Kippen krijgen het voor elkaar om te verzuipen in zo'n zwembadje voor eenden. Eenden maken een bende van de drinkbak van de kippen (ze krijgen er elke keer weer een dikke laag zand in op de 1 of andere manier Wij hebben wel eens een groep kippen gehad die actief de eenden te lijf gingen, zeker rond voertijd. Edit: misschien dat een paar van die grote/dikke eenden een betere match zijn? En dan nog iets verzinnen voor die drinkbak en het zwembadje.. Maar loopeenden moeten een boel lopen. Echt een BOEL. Oh en nog iets: ze poepen wel heel vies he. En dat stampen ze dan ook nog even lekker aan allemaal Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Witch Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Dat poepen is niet zo erg, onze kippen loppen ook los dus we vegen/spuiten vaak. Maar we gaan er nog eens goed overnadenken. Quote You say witch like it's a bad thing...
Jorieke123 Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 Tsss, die rare lui van ons staan ineens rauwe/rotte aardappels te vreten! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Eergisteren 5 slaplantjes uitgeplant. Vandaag de twee overgebleven slaplantjes weer opgepot. Escar-go korrels, of toch twee eenden. Dat is waarop ik kauw op dit moment Ruimte is geen probleem. Hokje heb ik ook prima voor ze.Maar-r-r-r ons landje is omringd door slootjes. En das echt heel fijn, kwa water enzo. Maar die eenden worden wel geacht om hier te blijven. Als ik nou wat van dat verplaatsbaar kippennet gebruik om de slootjes mee af te zetten? Dan ga ik een doodlopend stukje sloot voor ze afzetten om in te badderen. Aldus speelt door mijn hoofd. Misschien in de tussentijd sowieso wat escar-go bestellen maar alvast, want het lijkt wel weer een projectje te worden. En ik ben helemaal niet zo eenderig: flatspoepende viesneuken - maar ik houd nog minder van bestrijdingsmiddelen. Ben überhaupt niet zo op vogels trouwens. De kippen hebben t best bij ons, maar ik ga niet met ze knuffelen. Ze zijn nuttig voor eitjes, vlees en mest. En het staat wel gezellig zo op t landje. Nou ja. Wat overpeinzingen op de late avond. Ingegeven door frustratie over slaplantjes en slijmerige herinneringen aan vorig jaar... Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2020 Auteur Geplaatst: 23 april 2020 12 uren geleden, Charly zei: viesneuken Vies weet ik niet, maar wel gewelddadig..het vrouwtje wordt zowat verzopen door het mannetje bij het bedrijven van de “liefde”. Met een groot terrein weinig last van flatsen vind ik, je moet ze misschien leren bij je huis weg te blijven. Zo een net lijkt me wel handig ja. Wat slakken betreft, heb je eenmaal eenden gehad dan wil je nooit meer anders, je tuin is beduidend anders. Meer voordelen: eieren zijn lekker zeker door patisserie, maar ook bv Indische gerechten, vlees van de eend is weinig maar zeer goed van smaak. En wij gebruiken de bovenlaag van de nachtren ( waar we 1 x per maand zaagsel op strooien) 1 x per jaar om de asperges mee te bemesten. Mijn a.s. Bibi’s zijn net geboren, ik mag ze over 4 a 5 weken halen👍 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Gewoon 2 dames nemen, dan heb je iig niet al dat ge-eikel onderling. incl. verzuipen. Ik denk dat ik ze geen toegang zou geven tot jullie water. Ze zouden het heel erg leuk vinden hoor, maar met een ondieper zwembad zijn ze ook heel blij. Die maak je af en toe schoon, het gore water kiep ik bij boompjes enzo. Je wilt ze idd niet rond je huis, qua flatsen, maar in het gras enzo vind je er amper wat van terug hoor. Minder vies dan ganzen denk ik... al hadden wij wel enorme ganzen en dus enorme drollen dit is allemaal een stuk kleiner. Maar wel viezer naarmate ze meer slakken eten. Liever een eendenflats dan een slak... niet dan? Ik had echt wel een hekel aan eenden, opgegroeid naast een grote vijver met een boel van die beesten. Ik had niet gedacht ooit zelf eenden te kopen/houden. En nu hebben we ze al jaren Nou heb ik wel makkelijk praten, zo zonder water langs onze tuin (moet je mij horen ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Edit: heee. Ik typte gelijktijdig met Jorieke.—— Daar doelde ik idd wel op (viesneuken) We hebben hier, in al die slootjes, heel veel eenden en ‘de tijd’ is net weer een beetje voorbij. De eerste ronde dan. Maar oh oh oh wat irriteren die woerden me!Ik weet dat ze het al eeuwen zo doen, maar sjonge: wat een narigheid. Die arme dames. Zelfs als ze kleintjes heeft, laten ze haar niet met rust. Ik smijt met regelmaat een klomp naar die pummels. Wat dan wel weer geestig is, is dat mama-eend dat inmiddels weet. Dus ze zoekt me (van een afstand natuurlijk) een beetje op als er weer es heibel is. Maar goed. Ik dwaal af. Ik ben heel gevoelig voor reclame. En vooral als het van mensen komt die ik ook nog es prettig vind. Dus als Appelvrouw schrijft ‘je wilt nooit meer anders’ dan moesten ze dr maar es komen. Ik zie die eieren heus wel zitten. Alleen zit ik dus ook met wilde woerden hiero. Vraag me af of die rond de paartijd niet komen kijken of de loopeendjes te - hoe schreef Nas dat - rampetampen zijn. Dus wellicht beter twee woerden. Dacht ik? Netten heb ik ook al gevonden (helaas niet via gigagaas te koop, zag ik) Zou zonder stroom voldoende zijn? Of beter de zap-bare versie. Moet ik alleen nog het waadpak in om de sloot af te zetten onder water ook. Oh. En de eenden zelf. Das ook nog wel handig. Joriek, verwacht jij nog klein spul? Als ik bij jou die kipkiekens kom halen - ooit, zou ik er meteen mooi mee kunnen nemen. Altijd praktisch hiero Anders snuffel ik dr wat bij mekaar op MP hoor tzt. Ook geen probleem. Hé maar Appelvrouw, jullie hadden toch zelf bibi’s? Nas heeft er toch van jullie ook? Heb je die allemaal opgegeten, dat je nu nieuwe nodig hebt? Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Onze eenden lopen dwars door het schrikdraad van de varkens. Ze stappen op 1 draad, en bukken onder het 2e draad door. Ik heb niet het idee dat ze er last van hebben. Nou is een net natuurlijk anders, daar kunnen ze niet makkelijk doorheen? Of wat is het formaat van de mazen? Die van ons stappen nog wel door formaatje schapengaas. We hebben hier ook wel wat (3 of 4?) wilde eenden. Die af en toe kwakend over komen vliegen als ze weer eens achter een dame aan zitten. En er zijn er zelfs al een paar keer een stel in onze 'vijver' geland. Maar ze tonen totaal geen interesse in onze vrouwelijke loopeenden. We verwachten helaas geen kuikens dit jaar, we hebben geen woerd meer. En het is toch wel fijner om een vaste club te hebben, ipv steeds weer nieuwe eenden er bij. Die moeten toch steeds weer leren wat de bedoeling is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2020 Auteur Geplaatst: 23 april 2020 Nee Charly dit keer niks opgegeten maar allemaal weg gegeven en een enkele verkocht. We hadden iets van 16 eenden met de jonkies mee en wilden graag lang op reis afgelopen winter en so we did! En toen dacht ik dat ik wel een jaar zonder eenden kon, maar nee, dat kan ik dus niet, ik zie de eerste kleine slakken verschijnen. twee woerden lijkt me dan ook het beste inderdaad ivm de wilde eenden alhoewel je de eieren dan wel mist. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 "Leren wat de bedoeling is?" Ah. Ze eten niet automatisch slakken? Dan kan ik beter met kuikens beginnen, denk ik. -zoekzoekzoek- Ik heb op MP kuikens gevonden voor 10,- per stuk. Leek me wel schappelijk? Het zijn er 4. Die kan ik dan allemaal kopen, en dan afhankelijk van man/vrouw verhouding, verdwijnen of de heren of de dames in de pan. Net heeft kleine maas, is echt voor pluimvee. Ze vliegen niet toch? Dus dan moet 112cm hoog genoeg zijn. Als ik de zapbare variant koop, hoef ik ze maar een paar keer te zappen en dan laten ze het net wel met rust. Wil niet dat ze het gaan uittesten om toch bij de sloot te komen, zeg maar. Zo'n net met geleiding is maar een paar tientjes duurder, dan zonder. Dus dan maar ineens goed. Moet ik wel ff uitkijken dat ik er geen varkensvoltage doorheen stuur, wil geen geroosterde eend - op dit moment... Ik ga kijken hoe makkelijk ik de sloot kan afzetten, en anders graaf ik idd wel een kuil. Water staat hier nog hoog genoeg, dus stroomt vanzelf wel vol. Nou. Leuk hoor. Nu weer even verder met mijn aardappelen. Quote wees bevriend met kleine dingen
rorror Geplaatst: 23 april 2020 Geplaatst: 23 april 2020 Hoeveel ruimte hebben loopeenden nodig. Kennis heeft er twee kleintjes aangeschraft. Kunnen ze zonder problemen bij de kippen? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.