Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Vanaf vandaag is het adoptie utopie dan een feit.

Kijk dan...

Moeder loopeend waarvan ik wat kuikens verkocht heb( spijt spijt spijt.....dat ga ik nooit meer doen. Mama moet paar weekjes van kroost genieten. )

Maat daar waar ze eerst liep te blazen en te doen zijn het nu vriendjes en de Peking donsjes hobbelen keurig achter loopmama aan.Screenshot20180529-184338Gallery79851527612624.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mooi die kuikens! Hier worden gelegde eieren direct opgevreten door de grasvarkens, geen schijn van kans op nageslacht zo...

 

Maar nu over het beloofde slakkenexperiment. Het moment was uitgesteld mede omdat een van de loopeenden (eend) een gebroken pootje had

DSCN323184061527830565.JPG

en dus zolang opgehokt moest blijven

 

DSCN324316571527830568.JPG

terwijl de andere drie (nog een eend en twee woerden) lekker aan het zwemmen waren in de kibovijver.

 

Maar éérgisteren was het dan zover. Toen ze naar de moestuin geleid waren, gingen ze als vanzelf naar de plekken waar slakken schuilen voor de zon.

 

DSCN327930991527831175.JPG

Regelrecht naar de haag van japanse duizendknoop aan de rand van de moestuin

 

DSCN327528731527831172.JPG

waar ze wel een uur onafgebroken aan het slakken scharrelen zijn geweest.

 

DSCN328333491527831394.JPG

Daarna wilden ze terug naar de kibo, ze gingen keurig dezelfde weg terug.

 

Gisteren heb ik ze weer opgehaald, ze zijn de gehele wal langs de moestuin langs geweest om zich vol te vreten. Ditmaal had ik water in schalen klaar gezet en daarom zijn ze langer gebleven. Na het spoelen met water hebben ze wel een uur gerust rondom de waterschaal. Helaas had ik gisteren geen camera bij me, maar ik ga zo die kant weer op, ik wil ze graag elke ochtend een uurtje of wat mee de moestuin in hebben. Vandaag ga ik proberen om ze zelf mee te nemen met behulp van een handje graan. Camera ligt ook alweer klaar.

 

Zo leuk dit. Ze blijven gewoon bezig terwijl ik een beetje aan het tuinieren ben. Dankzij de tips in dit topic is het experiment geslaagd, bedankt!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig Huub! Leuk he? Zulke fijne tuinhulpjes! En mooi dat ze de weg ook goed terug wisten.

 

Hier was er gisteren 1 verdwaald, in het hoge gras wat we nodig moeten maaien De rest (4 stuks) lagen op het pad naar achteren een beetje te rusten en uren later was die ene nog niet terug. We zijn dus gaan zoeken, en roepen, en rammelen met een bakje maïs. Maar ze was blijkbaar wat vermoeid van het zoeken/lopen door hoog gras. En dus kwam ze zich niet melden (de andere 4 liepen al achter me, door mijn geroep en gerammel). En ineens zag ik een zwart koppie boven het gras uitsteken! Ze liep nog wel, maar met wat moeite, dus ik heb haar even opgetild en samen met de rest op een netjes gemaaid stuk gezet met een flinke hand maïs. Daar hebben ze een tijd gelegen en toen zijn ze met zijn allen weer naar huis gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach prachtig Huub. En wat een mooie verhalen Nas en Jorieke. Ik ben ook nog steeds erg ingenomen met het fenomeen loopeend. Mijn eendjes zijn nog te klein om erop uit te trekken in de tuin we moeten nog wat afdichten hier en daar wat onze nw buurman aan hek heeft losgetrokken Dus breng ik wat ik in de avond aan slakken vind naar het hok. Ongelooflijk hoe kleine eendjes van 10 dagen het voor elkaar krijgen om slakken te eten. Ik kreeg gewoon medelijden met de slakken die uit elkaar werden getrokken door twee eendjes. Gisteren ging ook een heel per ongeluk opgegraven mierennest met eitjes en al naar binnen. Ik heb al weer aanvragen voor jonge eendjes maar voorlopig blijven ze inderdaad hier.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit Huub. Ik krijg ook steeds meer de neiging om loopeenden te gaan houden. Sowieso omdat ik het grappige dieren vindt maar ook omdat ik helemaal gek wordt van de slakken in de moestuin.

 

Moet toch maar eens gaan inlezen over hoe ik ze kan houden.

Waar ik me vooral zorgen over maak is hoe ze het doen ten opzichte van roofvogels. Ben de afgelopen jaren toch wel wat kippen kwijt geraakt aan roofvogels en vraag me af hoe dat zal gaan met loopeenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een eend verloren aan een roofvogel maar meer kippen. Ik weet niet of een eend beter naar de lucht kijkt, maar wat grote betreft vallen ze wel onder de prooien van havik en soortgenoot.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo hier allemaal,

Ik ben nieuw hier en denk dat ik op het juiste adres zit om wat vragen te stellen en vooral veel bij te leren van jullie

Nu heb ik (na 2 jaar twijfelen) toch besloten om 2 loopeendjes aan te schaffen. Ik had gedacht om 2 vrouwtjes te nemen, maar soms hoor ik dat vrouwtjes heel veel lawaai maken? Is dat zo of valt dit best mee?

Dan vroeg ik me af waar ik ze best aanschaf, of jullie iemand kennen die er verkoopt? Waar moet ik op letten bij aanschaf?

Wij wonen in Evergem (Oost-Vlaanderen). België.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linked Image

 

 

 

 

 

 

Ik heb er nog 6 te koop en ze net op 2ememaine gezet. Maar het zal te ver voor je zijn, we wonen in de buurt van Virton. Wil je toch komen ben je van harte welkom.

15 is nu al te veel in mijn tuin, wel enorm gezellig..overal eendjes

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap het Elena!

Angela ze worden straks nog zwart witter, er is nu nog wat geel dons te zien. Ik heb er 6 te koop gezet vandaag. 3 gaan naar een vriend en twee misschien ook nog naar een ander. Dan blijven er nog 4 over met de moeder, net mooi genoeg voor mijn tuin.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van ons zijn de laatste weken weer uhm... opstandig bezig.

Ze liepen verder en verder van huis, nog steeds wel binnen ons hek gelukkig. Maar ik trof ze soms aan in het modderbad van ons allergrootste varken, die toch zeker wel 250 kilo weegt. 1 verkeerde stap en weg is de eend. Gelukkig betrof het Brownie, die doet altijd nogal stoned, dus ze had misschien niet eens door dat er in haar poel werd rond gedobberd.

 

Plus: als ze zo ver van huis waren dan bleven ze daar ook maar gewoon slapen. En wij willen ze graag in de schuur hebben 's nachts, tegen roofdieren. Dus dan moesten we ze nog helemaal gaan halen, en werden de eendjes onderweg moe omdat ze maar 2 flippers hebben en dus niet dat hele eind wouden/konden lopen in 1 keer (en met wat haast omdat ik ook wel een keer naar bed wil )

 

Zucht... dus we hebben weer een stukje hek geplaatst, zodat ze op de 1e 3,5 á 4000 m2 van ons terrein blijven. Maar dat vonden ze niet genoeg; ze hebben nog een andere doorgang gevonden die we nu ook nog dicht moeten gaan maken. EN vanmorgen stond er alweer 1 op de stoep bij het huis te kwaken omdat ze iets van ons moest, geen idee wat want de rest was wel tevreden bezig in het natte gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfft ja ze zijn wat dat betreft lastig en lopen graag hele einden. Gelukkig hebben we allemaal genoeg gaas in huis

Wij hebben toch de moestuin afgezet, de 15 jonge eendjes vonden dat ze ook sla moesten eten en aten dus twee kroppen op met zijn 15nen in 5 minuten. Blijkbaar moeten we ze meer graan geven en hebben ze na twee weken wel de meeste slakken opgegeten in de tuin. Ik ben zo`n grote groep al weer zat en hoop snel weer op 5 eenden te zitten ipv 16.

Mooi zijn ze wel weer dit jaar..sneeuwwitje en de 15 dwergen

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...