Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oké het vliegenvalletje gaat naar een koele plek, en de Drosera's haal ik naar binnen.

Ik heb boven wel een koele kamer waar ik mijn citrus ga laten overwinteren, kan ik daar ook mijn vliegenvalletjes neerzetten?

Geplaatst:

Henk, bedankt voor de lampen-links. Ben er vorig jaar ook al mee aan het kijken geweest, maar zag door de bomen het bos niet meer

Fijn dat je me weer even op het juiste spoor hebt gezet want ik wil ook eerder gaan zaaien.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

1 vliegenvalletje heb ik binnen staan, voor het raam, en 1 staat buiten. De vliegenval buiten wordt zwart. Winterslaap toch?

De vliegenval binnen groeit als een gek. Er komt zelfs een bloem zie ik. Exact een jaar geleden gezaaid.

Waar ik nu over twijfel is of ik de bloem zal laten zitten (ik wil eigenlijk nog wel zaadjes hebben, want mijn zus wil ook graag zo'n plantje) en de plant na de bloei in winterslaap zal laten gaan. Maar kan dit ook het leven van mijn plantje kosten aangezien er niet veel insecten meer zijn? Want dan haal ik hem er uit.

Geplaatst: (aangepast)

Even, nou ja...even?, het hele topic gelezen en ik moet zeggen; dat wil ik ook!

Heb wel een paar vragen nog over eht houden van VEP's.

• Ik heb veel Sphagnum / mos in de tuin groeien. Betekent dit dat mijn grond zuur is en dat ik de planten ook in die mossige plekken kan planten? Of kan ik beter dat mos eruittrekken en in pot doen en daar de plant inzetten?

• Ik wil de rode zonnendauw (onder andere) kopen / zaaien, maar hoe zit dat met die kleverige substantie? De plant is winterhard (boven de grond sterft die af), dus in de koude kas moet deze wel te houden zijn. Als ik zelf die kleverige substantie aanraak, is dat makkelijk weg te wassen?

• Inmiddels heb ik hier ook gelezen dat een volwassen plant ook wespen kan eten, dat is goed nieuws, want daarvoor wil ik de planten kopen. Of trekken de planten nauwelijks wespen aan?

De planten die ik wil kopen / zaaien zijn: VVV, Rode zonnendauw en de Trompetbekerplant. Voor binnenshuis (voor de mooi) en ook voor buiten, daar moeten ze vooral wespen vangen.

Edit: was in de bonen met een andere plantennaam

aangepast door Gast
Geplaatst:
Rode zonnenhoed

Wat bedoel je? De rode zonnehoed is een Echinacea en die lust geen vlees

Die vraag van dat mos heb ik ook, maar ik weet niet zeker of het wel echt sphagnum is.

Maar ik zou ze daar niet neerzetten want niet nat (en niet schraal) genoeg. Het zijn moerasplanten.

En waarom zou je die 'kleverige substantie' aanraken?

Als je me je adres PB-t stuur ik je zaad van de sarracenia, maar ik weet niet of die wespen vangt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ojee, je hebt gelijk, ik bedoel rode zonnendauw, zal het gelijk aanpassen.

Die kleverige substantie hoef ik natuurlijk niet aan te raken, maar dat kan natuurlijk wel gebeuren bij bijvoorbeeld het wegknippen van de bladeren of het verpotten van de plant.

Dank je wel, zal zeker een pb sturen. Top!

Geplaatst:

Ik denk dat je tegen wespen beter een Nepenthes aan kan schaffen: klik hier voor filmpje.

Geplaatst:
Ik denk dat je tegen wespen beter een Nepenthes aan kan schaffen: klik hier voor filmpje.

Indrukwekkend! Effectiever dan de wespenval van bier lijkt wel.

Aangezien hier om het huis veel wespen voorkomen (jaarlijks verwijderen wij wel een paar wespennesten), wil ik deze plant ook in huis hebben. Hopelijk worden bijen niet aangetrokken tot de bloemen, die hoeven niet weggevangente worden. Kortom, deze plant voeg ik ook gelijk toe aan mijn wensenlijst. Dank voor de tip!

Geplaatst:

Rode zonnedauw?

Je bedoelt ronde zonnedauw: Drosera rotundifolia. Rotundifolia is potjeslatijn voor rondbladig.

Weetjes: Linnaeus (Carl von Linné, https://nl.wikipedia.org/wiki/Carolus_Linnaeus) heeft als eerste planten ingedeeld op basis van seksuele kenmerken. Hij heeft daarbij ook lang bestaande volkse benamingen gebruikt, en die gelatiniseerd. Potjeslatijn. Dat latiniseren heeft ie dus zelfs met zijn eigen naam gedaan.

Mede omdat hij onderzoek deed in Nederland, zijn nogal wat namen afkomstig uit het Nederlands.

(Ik ga hier even voorbij aan "monnikenwerk". Eeuwenlang hebben monniken planten in kaart gebracht en benoemd).

Een heel mooi voorbeeld: de naam Brave Hendrik (ganzenvoetfamilie) bestond al veel langer. Linnaeus gaf deze plant de naam Chenopodium bonus-henricus. Chenopodium is afgeleid van 'chenos' (= van de gans) en 'podion' (= voetje).

Nog eentje: akkerpaardenstaart (=heermoes). Equisetum arvense. De botanische naam Equisetum is afgeleid uit het Latijn, equus : paard en saeta : borstel , dus (zo ongeveer) : paardenstaart. En arvense = akker.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

een vraagje

Ze hebben zon en warmte nodig...

Zijn er die tevreden zijn in de keuken aan een westenraam?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

In deze periode is de vensterbank -zonder goede bijverlichting- in ieder geval ongeschikt voor groei. Ze zullen overleven, maar groeien zit er niet in.

In de vensterbank meet ik nu (bewolkt, maar dat is het heel vaak in de wintermaanden) minder dan 1000 lux, tijdens hoogstens 6 uur per dag. Onder de LED's meet ik ca 8000 lux, en die staan 13 uur per dag aan. Dat is ruwweg een factor 16 meer licht. En die 8000 lux is al heel krap net genoeg voor groei. Een zonovergoten zomerse dag (beste weer voor bijna alle vleeseters) geeft meer dan 80.000 lux.

Zie ook: http://carnivora.nl/wiki/index.php/Drosera#Temperatuur

Geplaatst:

Yep! Die gaat op mijn verlanglijstje! Nu uitzoeken waar ze te halen zijn. (Zaden)

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Die Nepenthes zie je 's zomers wel eens in gewone bloemenzaken. Of zaden.

Het was meer een grapje hoor, ik denk niet dat het veel zoden aan de dijk zet als je last van wespen hebt

Maar leuk zijn ze wel.

Geplaatst:

Lijkt me dat het hetzelfde effect heeft als een fles met ranja, alleen hoef je de fles na de tijd niet op te ruimen, plus het is inderdaad leuk. De vleesetende plant zaden van Zadengigant heb ik niet zoveel succes mee, helaas.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:
Die Nepenthes zie je 's zomers wel eens in gewone bloemenzaken. Of zaden.

Het was meer een grapje hoor, ik denk niet dat het veel zoden aan de dijk zet als je last van wespen hebt

Maar leuk zijn ze wel.

Maakt niet uit, proberen kan altijd en in combinatie met andere middelen (bv nepwespennesten ophangen) zal het toch wel iets schelen denk ik. Het zijn mooie planten en die misstaan sowieso nooit in een tuin.

Geplaatst:

Ik heb gehad: Nepenthes (Nepenthes x ventrata) en twee simpele Sarraceniae.

Nepenthes was lastig,vond ik. Binnen te droog, buiten te zonnig.

Twee makkelijke trompetbekerplanten:

2vbvnu8.jpg

Midden: Sarracenia x "Juthatip Soper'

Rechts: Sarracenia purpurea x (purpurea x flava)

(In het voorjaar zijn deze soorten vaak te vinden in tuincentra)

Zaaien schijnt te kunnen, maar het opkweken duurt wel erg lang: 3 - 5 jaar tot een bloeiende plant.

Geplaatst:

Hoe hang je een lamp boven één plant?

Hij gaat op de vensterbank in de keuken staan, dus het neemt best niet te veel plaats in.

En wat voor soort lamp gebruik ik?

Hij gaat op een westen-vensterbank in de keuken komen te staan.

Geplaatst: (aangepast)

Ja daar heb ik ook al over zitten denken, 1 lamp boven de vensterbank (voor 1 plant). Aan de gordijnrail of een schroef in het plafond.

EDIT: Op de site van de kweekotheek staat een wizzard. Handig!

Mij lijkt de 12W Led lens spot wel wat. Moet er nog eens goed op studeren.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Wel gaaf Henk! Ik zou best wel eens willen proberen die te zaaien.

Mijn vliegenvalletjes en drosera's doen het ook goed. Dit is mijn vliegenval in de vensterbank. Zie ik daar een stekje?

En die beginnende bloem, gaat dat het leven van mijn plantje kosten?

P3n3PQf-FR20_IvyIMP4j1QH1kNxDrV5RT2rE-q0cd4?size_mode=3&size=2048x1536

De plant buiten, die is duidelijk in winterrust. Die is bijna helemaal zwart.

Geplaatst:

"Ik zou best wel eens willen proberen die te zaaien."

Wat houdt je tegen Winters ? Ik moet mijn saracenia's nog fatsoeneren ofwel de dorre en slechte kelken en de oude bloemstengels verwijderen. Ik heb zo'n dorre bloem eens open gemaakt en zo te zien zit er bruikbaar zaad in al is er een redelijke kans op verbastering. Als dat geen bezwaar voor je is kun je van de 3 soorten die ik heb zaad krijgen. Zelf zaaien doe ik niet maar als tegenprestatie zou je t.z.t. eens kunnen laten zien wat er van geworden is.

IMG607877251450006284.JPGIMG606822361450006264.JPGIMG607164671450006277.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

De zaden zijn geoogst en de planten gefatsoeneerd. Stuur je me nog even een pb met adres waar het zaad heen moet ?

De kleuren horen normaal wat feller te zijn . Zie onderste foto van 2 jaar geleden. De bak heeft echter de hele zomer in een serre gestaan (voor de belgen : dat is dus niet een ruimte wat jullie onder serre verstaan ) en kreeg alleen tegen de avond rechtstreeks wat zon. Volgend jaar ga ik hem toch weer buiten zetten.

IMG608649791450023986.JPG

sl55283237871365069321.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb een venusvliegenvanger en een heliamphora (bekerplant) gekocht.

Ze komen aan een westenraam in de keuken.

En ik heb meteen heel wat vragen:) :

-Moeten ze bijverlicht worden?

-Zet ik ze in de lente-zomer in de serre of mogen ze binnen blijven?

-Hoe vaak moeten ze binnen insecten krijgen?

-Mogen ze meelwormen krijgen?

-Moet ik de gekochte plantjes verpotten? (een deel zand en drie delen turf heb ik gelezen)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...