Jump to content

Ontwerp Moestuin

Tibs

Recommended Posts

Goeiemorgen Allen,

Vorig voorjaar ben ik rustig aan begonnen met het omspitten van een klein stukje tuin om een moestuin te starten. In het begin was het plan om dit zeer kleinschalig te doen en eens na te gan of ik er de tijd en de "goesting' zou voor hebben.

Nu ben ik gebeten door de microbe en zou ik graag mijn moestuin wat mooier aanleggen en wat vergroten. Ik heb al veel gelezen over de wisselteelt en dergelijke en ben daardoor op het volgende ontwerp uitgekomen.

Vooraleer ik begin met het omspitten en inrichten van de moestuin had ik wel graag eens jullie opmerkingen gehoord voor een eventuele herschikking/verbetering van het ontwerp.

Het plan is om het geheel nog altijd relatief kleinschalig te houden en jaarlijks wat aardappelen/prei/pompoen en dan ook wat onbekendere groenten zoals pastinaak/aardpeer en dergelijke te zetten.

Alvast bedankt!

Ontwerp_Moestuin.jpg

Ziet er prima uit. Paadjes van 20 cm tussen de bedjes is wat krap als je op je hurken het onkruid moet trekken of uitdunnen, maar opzich prima Ik heb zelf namelijk ook 25-30 cm tegels liggen. Verder geen opmerkingen / tips. Misschien nog even kijken naar de stand van de zon (bedjes in noord-zuid richitng is ideaal) en schaduw van de omgeving.

De paadjes zou ik ook met behulp van tegels doen, ik had 20x20 gedacht.

Moest ik, tijdens het gebruik, zien dat dit wat krap is kan ik nog altijd andere maken.

Als je de tuin nu op je scherm ziet dan ligt het zuiden bovenaan en heb ik dus de ganse dag zon in de moestuin en eigenlijk nooit schaduw.

Momenteel heb ik nog niet echt gedacht aan een schaduwplaatsje, zou dit nodig zijn?

Wat ik wel kan doen is nog een stuk land voorzien naast de moestuin, door de haag van de buur ligt dat wel in de schaduw bij de sterkste zon ('s middags).

Nee ideaal dus nu, over het algemeen heb je het liefst zo min mogelijk schaduw voor een groentetuin. Het is bijvoorbeeld een misverstand dat rabarber op een schaduwrijke plek moet staan, die doet het net als de meeste groenten gewoon het beste in de volle zon.

Compostbakken kunnen beter in de schaduw maar als dat niet mogelijk is dan kan er ook iets van een afdak boven gemaakt worden.

Paden van 20 cm zijn zondermeer te smal. 30 cm is het minimum .

Het nut van 20 cm tussen de compostbakken en 25 cm achter de rechter bak ontgaat me.

Een bedbreedte van 1.20 m is ideaal.

Er zit ergens een fout in de maatvoering. 4x 1.20 + 3 x 20 = 5.40 en geen 5.20.

met vriendelijke groet, Rubo

De paadjes kunnen het beste 2 stoeptegels breed zijn ,en zowel horizontaal/verticaal lopen,zo kom je overal goed aan om alles te onderhouden.Zorg dat je borders ongeveer 50 cm.uit de buurt van evt.hagen/heggen houdt,d.i.m concurrentie om water/voedsel tussen de bestaande beplanting en je groente.Kijk of je een kraan in de buurt hebt om water te geven,zo niet,zet dan een regenton om regenwater op te vangen.Zorg,als het gaat,voor een composthoop,om je planten van voeding te voorzien.

m.v.g.

hansi

Heel erg bedankt voor alle tips. Er moet inderdaad iets fout gelopen zijn in de afmetingen. Maar dat is zo erg niet.

De plaats van de groenten is zeker 50 cm verder dan de haag langs achteren (daar staat de composthoop).

Door het droge weer heb ik echter nog geen spade in de grond kunnen steken, die is hier namelijk nog keihard!

Eerst nog wat genieten van het mooie weer vooraleer we dit plan tot uitvoering brengen .