stevia Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Wij hebben dit jaar stambonen geweckt en vandaag de eerste fles open gemaakt en deze was zuur en ook de tweede fles geopend ook deze waren zuur.Wij hebben de grond alleen bemest met koemestkorrel en verder niets.Wie heeft een idèè wat de oorzaak kan zijn tweejaar geleden hebben wij dit ook al gehad.De dichte flessen zie je niets aan blijven goed dicht en geen troebel water in de flessen. stevia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Er is al een topic over, ergens? Er wordt gesproken over 3 uur lang wecken op 100 gr., 2 dagen achter elkaar wecken. Had zelf ook het zure probleem. Ben nu toch weer aan het wecken en bedenk me, dat het product na blancheren ( ik kook 8 min. , voor de zekerheid ) wordt afgekoeld en er wordt afgekoeld gekookt water op gedaan. Dan heb je weer, net als bij 2 dagen achtereen wecken, het laten vermeerderen van micro organismen. Ik weck in potten met schroefdeksel, de pot wordt tot aan de nek gevuld ( laat het water er net overheen lopen ). Doordat deze helemaal gevuld is, blijft er geen ruimte over voor lucht. Heb goeie hoop hiermee geen zure producten meer te krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Dat van de mest, gaat dat over restanten van mest in de boon? of zijn het de sporen op de rauwe produkten? Wanneer dat laatste het geval is, kun je de besmetting met de handen overbrengen, wanneer je net als ik de potten bonen met de handen vult. Was mijn handen regelmatig maar ze worden niet geblancheerd, uitgekookt . In ieder geval heb ik mijn potten met bonen gevuld met een tang om dat uit te sluiten. Heb er nog geen pot van geopend omdat we het nu nog niet nodig hebben. Maar ben wel benieuwd naar het resultaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 21, 2012 Share Posted September 21, 2012 Zorgt het gebruik van mest voor een hoger eiwit gehalte in de boon? Opmerkelijk ( ik las dat niet eerder in een weckboek ) : produkten die veel eiwit bevatten, worden 2 x geweckt. Doperwten, tuinbonen en capucijners worden genoemd ( sperziebonen worden hier niet genoemd) 1 1/4 uur doorkoken, 24 uur later nog eens ( daar deze groenten sporenvormende bacteriën kunnen bevatten ) 1 uur koken. ( klemmen tussentijds verwijderen en weer opnieuw aanbrengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts