Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

zuurkool stinkt altijd in het begin, hier ruikt ie pas lekker naar volle zuurkool na een week of 3-6 afhankelijke van de temp

schimmel kan wittig zijn, is geen probleem, kun je meestal afscheppen

als ie echt bedorven is zitten er foute bacteriën in, dus een hygiëne kwestie, dus alles supergoed schoonmaken, potten evt 30 min naverhitten in de oven op 95 graden

ik zou er geen kruiden etc. bij doen, alleen 1% zout, smaakjes later als je het even opkookt voor de maaltijd

ik zou het niet kneden maar kneuzen met een heel schone stamper ivm evt besmetting

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Lap, 3 kg zuurkool-to-be in Jorieke's mooie zuurkoolpot.

Het is een 15L pot, dus er had zeker nog meer bij gekund. Maar je moet t doen met wat je hep, en dat was in dit geval 3 mini rode kooltjes (te weinig mest denk ik) en 3 spitskooltjes. Handje jeneverbessen, half handje peperkorrels en 3 laurierblaadjes. Uiteraard weer 11g zout per kg, ff flink stoempen en huppa! de pot in.

Vorig jaar in een emmer gemaakt, en dat ging reuze. Hoop van de pot hetzelfde. Stenen stonden trouwens niet onder nog. Ik geef heel even het zout de kans om nog verder water te onttrekken, als me dat over een uurtje niet zint, voeg ik zout water toe tot de stenen iig hald onder staan.

Benieuwd. En nu al zin aan het eindresultaat straks! (Mits het lukt natuurlijk, anders bijster on-zin aan het eindresultaat )

wees bevriend met kleine dingen

• 3 weeks later...
Geplaatst:

3e95ad59526246b6701031384bf78876.jpg

Lap! Dik 3,5 kg rode zuurkool.

Wat sliertjes geproefd. Erg lekker! De dunne, zachte sliertjes van de spitskool zijn flink zuur. De stuggere reepjes van de rode kool milder. Mooie combi zo!

Memo to self: volgend jaar alleen peperkorrels en jeneverbessen. Ik vind de laurier te sterk aanwezig.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Er was wat witte schimmel te zien op mijn zuurkool nu kan ik dat eraf scheppen las ik. Dus dat heb ik gedaan. Ik heb de stenen ook omgespoeld. Nu zat het ook op de koolbladeren die alles onder water houden. Dat heb ik er ad gehaald. Maar nu ? Moet ik die bladeren vervangen? Of ook omspoelen ? Of is het eraf halen voldoende ? En als ze eruit moeten waar vervang ik die dan mee ? Want ik heb geen nieuwe koolbladeren klaar liggen

Geplaatst:

Zou je ook zuurkool van eeuwige moes kunnen maken?

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Vast wel Indy maar wel lastig te schaven.

Heeft iemand wel eens twee soorten kool ( rood en wit) in een pot gemixt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ha! Ja ikke: Spitskool en rode kool. Wordt allemaal roze. Smaakt prima

Van eeuwigmoes nog nooit gedaan. Lijkt me een beetje slappe hap worden misschien. Die bladeren zijn zo zacht.

Geplaatst:

Dank Charly. Lie ziet het niet zitten dus nu maar vanmorgen alleen met witte kool gemaakt, het was maar drie kilo, dat is een kleine laag in mijn grote pot. Maar mijn rode kolen kunnen waarschijnlijk nog wel groeien en hopelijk scheuren ze niet binnen 6 weken.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De zuurkool na het vorige bericht: het was maar een kleine laag en na thuiskomst van een reisje stond er dikke groene schimmel op de stenen.

Ik heb alles schoongemaakt met heet sodawater en natuurlijk goed nagespoeld. Sinds een week zit er een behoorlijke hoeveelheid - meer dan de halve pot- rode kool in de 10 literpot. na twee dagen heb ik een halve liter zout water toegevoegd en enkele dagen later nog een keer. Toen stonden de stenen net onder. Nu zie ik dat de stenen nog steeds niet onder water staan maar dat de kool als het ware de stenen omhoog drukt.

Wat is jullie advies? Ik twijfel om nog eens zout water toe te voegen, ik heb angst voor weer een schimmelgebeuren.

Geplaatst:

Dat had ik ook. Na 2 keer water toevoegen, was ik bang dat de boel niet voldoende zuur zou blijven als ik weer water ging toevoegen. Ik heb toen de boel weer aangeduwd en een grote ot water op de stenen gezet. Vooralsnog gaat het goed...

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ok dank je wel Bonnie

Geplaatst:

Steriele stenen?

Idee (theorie, nooit zuurkool gemaakt): Als je een vacuum apparaat hebt, en passende zakken, en de stenen zijn gewoon rechthoekig:

De vacuumzak met steen een beetje vacumeren en goed sealen. Zakken zijn voedselveilig, die zullen ook wel tegen wat zuur kunnen.

Geplaatst:

stenen zijn ook los te koop, wij hebben deze bijvoorbeeld: linkje

Geplaatst:

Henk, als extra verzwaring zou het kunnen, mijn probleem was niet de stenen, ik heb die van Robo ook, maar te weinig vocht denk ik. Of misschien toch teveel kool in de pot. Toch maar weer een halve liter gezouten water bijgevoegd ( tot nu toe 1,5 liter) en de boel nog flink ondergeduwd.

Geplaatst:

Het blijft spannend.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Foto’s van Meekje uit 2012 (op blz 12 meen ik) vond ik zeer verhelderend! Anders had ik het een beetje doorgeroerd denk ik i.p.v. goed aan te stampen.

Komt die honkbalknuppel nog eens goed van pas. De kinderen overigens ook. -eindelijk een “jekrijgterzoveelvoorterug-momentje” [emoji23][emoji23] Pas na 3 kolen werd er gestaakt. Chapeau!

060ca655e2f7f3ade0cf4844b483ab08.jpg

Ik heb er peper- en jeneverbessen bij gedaan en wat mosterdzaad. Dol op kruidenzuurkool. 10 gr zout per kg aangehouden en toen toch maar 5 gram extra gedaan. Was 4,5 kg kool.

Hulpvraag: Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is of ik het nu wel of niet moet bijvullen met water? Zoja? Dat levert weer een extra vraag op: wel of geen zout in het water erbij en hoeveel zout dan?

Geplaatst:

als je kool goed gekneusd is komt er zoveel sap vrij dat met de stenen erop de boel wel goed onder staat

beetje aandrukken met schone handen, koolblad erop, stenen erop, restjes wegvegen

anders wat water met 1% zout bijvoegen

Geplaatst:

Ja wat Rob zegt. Alleen bijvullen als het niet onderstaat. Ik vul eventueel bij pas na 24 uur want er kan binnen die tijd nog meer vocht vrijkomen. Met zout water. Volledig o.t: Honkballen is ook leuk hoor, hebben jullie ook handschoenen?

Geplaatst:

Het is al veel vochtiger. Denk dat alles wel onder het vocht komt te staan. Geen waterslot, dus zal moeten ontgassen.

De honkbalknuppel is overigens alleen geschikt om peper mee te malen

Heel onhandig zon joekel vermomd als knuppel, maar kon perfect hiervoor gebruikt worden! [emoji38]

• 2 weeks later...
Geplaatst:

70ba850cff11620c6703f5909d38a309.jpg

Wanneer moet hij koeler staan? Staat nu nog in de keuken. Ziet er echt goed uit! Ben zo nieuwsgierig -as usual- hoe dit smaakt als je het zelf maakt!

Geplaatst:

als hij klaar is/goed ruikt/goed smaakt koeler zetten

wij wecken m dan even om doorzuren tegen te gaan (even opkoken, heet in de weckpot, 20 min op 90 graden in de oven)

Geplaatst:

Verhuisd. Hij staat nu in de garage koel te staan. Gisteren een portie gegeten. Zacht van smaak. Dat las ik ook overal, maar dan tóch verbaasd zijn als het zo ver is! Lekker [emoji4]

Geplaatst:

Mijn zuurkool van rode kool geproefd vandaag..bijna op smaak maar vooral erg hard nog vonden wij beiden..hard van rauwe kool

• 2 weeks later...
Geplaatst:
als hij klaar is/goed ruikt/goed smaakt koeler zetten

wij wecken m dan even om doorzuren tegen te gaan (even opkoken, heet in de weckpot, 20 min op 90 graden in de oven)

Kan ik ook porties invriezen? Nog nooit zuurkool ingevroren anders moet ik maar wecken, maar liever niet eigenlijk.

Geplaatst:

Zeker kan dat! Ik doe het altijd iig maar ik weet niet of ik dan de vitamines/goede bacterien doodvries

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic