Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

je mag niet elke avond voor het slapen gaan even kijken hoor....anders komt er teveel zuurstof en foute schimmels en bacteriën in...vandaar dat waterslot

bovendien: de eerste weken ruikt het meestal vies, pas later krijg je de typische zuurkoolgeur, wij vinden het pas rijp na een week of 6 bij 18-20 graden

dat koolblad houdt de losse stukjes onder water, losse drijvende stukjes kunnen schimmelen;

chaam/kaam is ook niet lekker; het is een schimmel en in zuurkool wil je eigenlijk alleen melkzuurbacteriën;

wij hebben het heel af en toe en scheppen het dan meteen weg

leuke bron Engels

Geplaatst:

Neen Marijke, niet een keertje loeren ook niet

En zien dat het waterslot steeds vol genoeg staat.

Laat de boel dan maar pruttelen.

De eerste keer dat de kleindochter het hoorde, de pot stond in de keuken tussen een muur en een kast, zei die:" Pépé, ge moogt geen protjes laten aan tafel."

Lekker word het wel hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

is je temperatuur gedaald? (uh, ik bedoel de kamer waar de pot staat? onder de 20 wordt het snel minder)

zit er genoeg water in het waterslot? (blubjes heb je alleeen als de co2 door het water gaat)

en verder whoosjaaaaa....let it be

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Het is weer even geleden maar toch maar even een update van mijn zuurkool experiment. Het is totaal fout gelopen. Na geproefd te hebben dachten we dat het wel wat langer kon blijven staan zodat het wat zachter zou worden. En vervolgens zijn we de pot dus vergeten Gevolg een naar stinkkaas ruikende smurrie in de pot die er blauw/zwart/groen uitzag. We hebben nu het idee voorlopig maar even in de koelkast gezet. In het najaar wil ik eerst een goede rasp en stamper kopen en dan opnieuw beginnen. De pot staat voorlopig buiten te luchten (de stank was echt niet te harden )

Geplaatst:

Jammer! Hier is het goed gegaan, heb hem gelijk in portie's verdeeld en ingevroren. Ik kan zeggen dat ie heerlijk is. Mijn man zei: ahhhh net als vroeger, nou dan weet ik genoeg

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

• 2 years later...
Geplaatst:

Zojuist een zuurkoolpot besteld bij Ebay..uiteindelijk het goedkoopste alternatief..50 euro voor een pot van 10 liter thuisbezorgd inclus. Ik hoop dat hij op tijd komt voordat mijn 5 rode kolen gaan barsten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zojuist de rode zuurkool geproefd..met een lepeltje er wat uitgevist en er zijn twee dingen die me verbazen:

1/ik vind het knetterzuur. Maar misschien moet het uitlekken? De kool zit 5 a 6 weken in de pot.

2/de kool is heel erg zacht alsof hij heel lang gekookt is.

Wat denken jullie, is dat normaal?

Geplaatst:

hier:

zachte kool , jong, is bij 20 graden na een dag of 14 klaar, 1-1,5 procent zout, goed gemengd bij het in de pot doen, geeft ook zachte zuurkool

harde kool, ouder, is in de zomerbij 20 graden na 4 weken klaar, 1-1,5 procent zout, goed gemengd bij het in de pot doen, harder van bite ook

langer fermenteren geeft meer zuur: de laatste bacterie in de rij is het meest zuurtolerant

meer zout geeft ook meer zuur want die tolerante bacterie komt dan eerder aan de beurt

het lijkt er op dat het iets te warm/lang heeft gefermenteerd?

je kunt m spoelen maar je verliest niet alleen zuur maar ook wat smaak, je kunt er wat honing bij doen of zoete witte wijn

Geplaatst:

Goed te lezen! Dank RobO. Ik heb n rode en spitskool nu een kleine week bij 20 graden staan. Dus die is volgende week wel klaar.

Heb er ook een paar jeneverbessen in gejast. Eens kijken wat dat toevoegt.

Vraagje. Ik heb straks een paar kilo zuurkool ineens klaar. Op het wereld wijde web lees ik dat ik rauwe zuurkool kan invriezen. Hebben jullie daar ervaring mee? Doet dat nog iets voor de smaak?

Nb Appelvrouw, las ook dat al te zure zuurkool gaarkoken met een stukje zuurkoolspek erbij de smaak enorm verzacht.

Hiero:

http://zuurkoolrecepten.nl/site/10-vragen-over-zuurkool/

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Ik heb vorig jaar de zuurkool geweckt en ingevroren....gewoon om te vergelijken.

beide waren voor ons nog goed van smaak...lekker zuur

Tnx Ciska!

Geplaatst:

Ok dank.. so much dan voor het minstens 6 weken laten staan ! Ik ga de kool straks in vriezen, de pot helemaal leegmaken en dan binnenkort de witte kool erin.

Enne dat zure krijg ik er wel uit.

Begrijp ik goed dat je zegt dat de kool zacht is omdat ze vrij jong was? De kolen groeiden vanaf begin mei en waren nou niet de kleinste..maar hadden nog langer kunnen wachten. Of zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat het kolen waren die geen koude periode hebben gehad?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

e8ed8e944c797416d97af2a7b75b9f4c.jpg

Zoooo. Na 2,5 week mijn zuurkool 'geoogst'. Een rode en een spitskool. Ze hebben de eerste week op 20 graden en de rest vd tijd op 16 graden gestaan.

Om en nabij.

Na 2,5 week al behoorlijk zuur zeg! Maar nog wel met een lekkere bite.

Ik had de kolen zelf zo dun mogelijk gesneden met een super scherp mes. Dat gaf betere controle op mogelijke beestjes en ik wilde niet van die zachte friemelsliertjes.

Oh en de kleur is natuurlijk leuk.

Had er ook een haffeltje jeneverbessen aan toegevoegd. Ik meen te ruiken wat die aan smaak hebben toegevoegd. Dit weekeinde ga ik em proberen met eigen piepers (laatste restje bionica) De rest gaat in de vriezer!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...