Ga naar inhoud

Gezouten en gedroogde (en eventueel gerookte) buikspek

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zouten jullie het spek met een vaste hoeveelheid per kilo? Zo ja, hoeveel? Of leggen jullie hem helemaal in het zout?

Ik zelf doe dat wel en trek hem dan vacuum. Dan kun je hem wat langer laten liggen met minder risico dat hij te zout wordt.

• 7 maanden later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Mmm! Ja, is ook lekker! Wij maken ze volgens Joriekes recept. En in pannenkoeken, over salade of door een roerbak: het geeft alles zo’n lekker smaakje!

Had zelf alleen blokjes gemaakt. Maar komende keer ook meer van die mooie plakjes hoor. Toont veel mooier!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dat kinnebakspek doe ik dus in blokken, waar ik daarna kleinere reepjes/blokjes van snijd als ik er mee ga koken. En van het buikspek dus mooie plakken, voor op pannenkoek en (gebakken) op brood met tomaat en sla. De kontjes van het buikspek gaan ook als blok in de vriezer, ook voor spekreepjes. Daar waar we geen mooie plakken meer van kunnen snijden ivm gevaar voor vingers

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Dag,

Ondertussen heb ik heel wat op internet gezocht en over dit onderwerp gelezen, maar nog steeds is mij nog niet alles duidelijk.

Vorige jaar onze eerste 2 varkens naar de slacht gedaan. Over een paar weken de volgende 4. Vorig jaar wat buikspek laten zouten, roken en drogen door de slager. Nu willen we het zelf gaan doen. Heb begrepen hoe je het moet doen, zoals het hier aan het begin van dit topic staat. dag of 6 zouten, dan afspoelen, drogen, en eventueel (koud) roken.

Mijn vraag is, kun je het spek gewoon zo eten als je het gezouten en (een week of 3,4) gedroogd heb? Of moet je het per se bakken? (zoals het in jullie houten kistje met insectengaas hing)

Van onze vorige varkens hebben we het spek gewoon in dunnen plakjes gesneden en op brood gedaan, maar nu denk ik achteraf dat je het misschien wel had moeten bakken...? Het was toen sowieso niet warm gerookt.

Wij vinden het een mooi idee om vlees te 'conserveren' zonder het daarbij in de vriezer te doen. Dus zouten en drogen, maar hoe lang moet het zouten en drogen zodat het ook lang houdbaar is?

Naast buikspek willen we ook graag 'hammetjes' zouten en drogen. Niet in een keer een hele poot, zoals jullie doen. Heb je daar toevallig ook tips/ recept voor?

hartelijke groeten Jerina

Geplaatst:

Ja na zouten, roken en drogen kan je het zo eten als je wilt. Het drogen is alleen wat lastig als je geen mooie droogruimte hebt. Gewoon zo ophangen gaat goed hoor, maar de vlezige kant droogt wel heel hard in en is daarna droog en stug. Wij snijden het spek nu na het roken en eventueel een weekje drogen o.i.d. meteen in plakjes die we daarna invriezen. Wij bakken de plakjes altijd, vooral omdat we dat lekker vinden maar ook omdat het dan dus nog niet genoeg gedroogd is.

Kleinere stukken ham kan je ook drogen ja, maar dan heb je meer vlees-oppervlak wat ook weer zo hard in kan drogen net als bij het spek. Zo'n hele poot is daar tegen beschermd door zwoerd en vet.

In een zakeind kan dan wel, net als je met een coppa zou doen.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ga weer aan de slag met buikspek! Ik heb de mix van nitrietzout en bruine suiker en peperkorrels en jeneverbessen alweer klaar staan. Straks naar de slager om het vlees op te halen, ik moet dan nog wat snijden en verdelen voordat ik de mooie rechte stukken buik heb. Maar dat geeft niet, hopelijk regent het de hele dag en levert het bacon EN een natte tuin op.

• 1 year later...
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

Sjonge, ik wist toch zeker dat ik hier ergens op had geschreven hoe dik ik de plakjes bacon snijd met onze snijmachine?! Het blijkt in een ander topic te staan... maar ik post het hier ook nog maar even:

Op 22-2-2017 om 15:02, Jorieke123 zei:

De dikte van een kleine 3 mm met de snijmachine blijkt het beste voor dat doel (opbakken als crispy bacon en pannenkoekspek)

Ik ga zo weer aan de gang namelijk, met 3 stukken buikspek. 

Edit: 

IMG_0810.jpg

IMG_0814.jpg

Zo, daar kunnen (en moeten...) we weer even mee vooruit! Ik had het kinnebakspek eerder al ingepakt:

IMG_0784.jpg

En ik wil niet opscheppen hoor, maar ik heb zelfs de snijmachine meteen helemaal schoongemaakt. Zelfs wat boutjes en schroeven losgedraaid om hem NOG beter schoon te kunnen maken. En dat is toch best wel een rotklus. Zeker met dat vlijmscherpe mes :-?

Vanavond eten we pannenkoeken :D 

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Er hangt hier heel wat spek:

IMG_7728.JPG

Ze hebben een week in het nitrietzout+suiker+specerijen gelegen, en nu hangen ze dus in koude rook. Ik steek het koudrookding steeds even aan, of ik vul hem aan terwijl ie al lekker smeult. Soms hangt er dus veel rook, soms niet. 

Ik laat ze daar mooi hangen, dan drogen ze nog iets in en donderdag krijg ik hulp bij het snijden en verpakken. Wat erg handig zal zijn want anders blijf je je handen wassen om niet alles (verpakkingen, vacumeermachine, enz.) vettig en rokerig te maken. :thumbup:

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

Ze hebben een week in het zout gelegen, en nu hangen ze dus in koude rook. :thumbup:

Welk soort zout gebruik je hiervoor?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik had al een vermoeden want met gewoon zout (natrium chloride) ga je die dagen volgens mij niet redden zonder bederf, zelfs niet in de koelkast.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...