Jorieke123 Geplaatst: 29 december 2012 Auteur Geplaatst: 29 december 2012 We hadden de stukken zo'n 3 a 4 weken buiten hangen. Op een flink tochtige plek. In dat kooitje dus, beschermd tegen vliegen en mussen. We hebben die kooi nu al een tijdje binnen hangen. Buiten kwam er nog wel een keer wat schimmel op, dat hebben we weggehaald met wat water en azijn. Omdat het een stuk kouder werd, is alles naar binnen gehaald. Nu het binnen hangt komt er geen schimmel meer op. De keuken is vrij koel, en heel licht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Mijn stuk spek hangt vanaf 1 januari op de zolder..er staat een klein raampje open voor de frisheid. Het ziet er onveranderd uit...het is een stuk magerder dan jullie spek.Eigenlijk wil ik het raampje dicht doen ivm de aaanstaande vorst, en eigenlijk wil ik er al wel een stukkie van proeven Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2013 Auteur Geplaatst: 12 januari 2013 ik zou niet durven zeggen of je al een stukje kunt proberen Maar ik kan me helemaal voorstellen hoe je staat te kwijlen haha. Kan je er eens een foto van maken? Ik denk dat het raampje wel even dicht kan. Zeker 's nachts. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Ik schrijf zolder, maar deze ruimte is multifunctioneel..logeerkamer, bibliotheek, koelkast in de winter( de deur naar mijn keuken zit meteen links), bijkeuken, droogruimte voor kruiden, kruidenopslag, alles wat ik kwijt wil Het spek hangt waar in de zomer de bossen brandnetel en pepermunt hangen...Het raampje zit helemaal beneden aan de lage kant. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2013 Auteur Geplaatst: 12 januari 2013 Tof, die hangt er mooi bij. Het scheelt dat er nu geen vliegen zijn, daar hadden wij die hele kist voor gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het je straks smaakt/bevalt! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greetje11 Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Ziet er goed uit Jet.Ik zou zeggen gewoon proeven Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur Geplaatst: 18 januari 2013 En...? Al geprobeerd? Ik heb voor mijn verjaardag 'The river cottage meat book' gekregen, en daar staat ook een heel stuk over spek zouten en drogen. Als je het 10 dagen zout, kan je het heel lang laten hangen, maar is het te zout om te eten. Dat kan je dan even weken voordat je er mee gaat bakken of koken.Hij zout het spek dus zelf zo'n 5 a 6 dagen (zoals op de dvd), maar heeft het dan ineens over het bewaren in de koelkast. En dus niet hangend in je keuken. Het spek dat hij (denkt) niet in een maand op krijgt, wikkelt hij in kaasdoek en bewaart hij in de koelkast. Toch zeker zo'n 4 maanden. En anders vriest hij het in. Wat mij onhandig lijkt... want je wilt er steeds een stukje van af snijden. Anyway: ons spek hangt nu al maanden, eerst buiten en nu in de koele keuken. We eten er nog wekelijks van, en leven nog Misschien dat je er in de zomer dan steeds schimmel af moet halen? Of dat ze dan teveel indrogen? Zo in de winter is het hier wel extra koel in de keuken. We hebben het maar 1 maal hoeven schoonmaken, toen er groene schimmel-plekjes op kwamen. Die zijn daarna nooit meer terug gekomen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Ha dank je.Waar het spek nu hangt is het zo koud als buiten..bijna, koelkast niet nodig dus, ik maak me geen zorgen. En als ik wegga, en het dreigt warmer te worden gebruik ik zijn tip om het in doek in de koelkast te leggen. Invriezen zou kunnen in kleinere porties als de nood aan de man is, maar ik geloof niet dat het zover gaat komen Dat boek wil ik wel even bij je inkijken in maart. Dat hij in het boek wat anders zegt..ja misschien is er ondertussen wel iemand ziek van geworden die het onzorgvuldig heeft gedaan..niet hygiënisch of te warm? Geschreven tekst, daar moet je altijd mee oppassen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur Geplaatst: 18 januari 2013 Nou, het boek is dikker dan dat de DVD lang was (snap je? ) Dus misschien is er op de DVD gewoon wat in geknipt. Dit boek is zo'n 5 cm dik, dus kan hij meer vertellen Het is echt een mooi boek, met veel recepten, maar gelukkig ook weer niet teveel. Verder gewoon veel info over varken, rund, kip, schaap, wild, etc. Met mooie foto's, van stukken vlees (zonder poespas, gewoon VLEES) waar het water je van in de mond loopt. Zelfs het stuk buikspek met stukjes haar en een rijtje tepels Ik weet nu hoe dat spek smaakt namelijk! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari 2013 Auteur Geplaatst: 4 februari 2013 Ok, weer even een update Het laatste stuk spek is nu bijna op, en heeft bij nader inzien toch wel te lang gehangen. Het binnenste is nog goed en sappig, maar de 'korst' wordt ook echt een harde korst. Dus aan elk plakje zit een kant wat minder mooi bakt op bijv. een pannenkoek We hadden dat stuk beter kunnen snijden en dan invriezen. Of helemaal invriezen, al weet ik niet of je er dan nog wel handig plakjes van snijdt.Het hangt ook natuurlijk al dik 4 maanden, dus dat is blijkbaar wel de max. De volgende keer eens proberen om ook een stuk in de koelkast te bewaren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 18 mei 2013 Auteur Geplaatst: 18 mei 2013 Deze keer hebben we ook een aantal stukken spek gerookt, in plaats van laten drogen. ERG lekker! Hier was het nog warm: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 november 2013 Auteur Geplaatst: 17 november 2013 Vandaag hebben we weer heel wat stukken vlees gerookt. Van buikspek tot nekstuk. Alles wat er 'rookbaar' uitzag Eerst een paar dagen elke dag ingesmeerd met zout/suiker/specerijen. En daarna afgespoeld en gerookt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ooh... kreun.... dat ziet er écht gewéldig lekker uit zeg.... Gelukkig liggen hier net wat van jullie speklapjes in de pan te sudderen... Quote
Gemma Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ziet er zeker goed uit!! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Elizabet Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Leuk Jorieke! Ik wil mijn wang nog gaan roken Heb je enig idee hoe warm het bovenin je ton is? Die van mij wordt toch al snel 80 graden, en voor t roken van spek is dat al te warm.. Ik rook met briketten waar ik vochtige houtsnippers opgooi, dat is natuurlijk ook niet de koelste methode. Quote elizabet.nl
Jorieke123 Geplaatst: 17 november 2013 Auteur Geplaatst: 17 november 2013 Joep heeft de temperatuur nu tussen de 50 en de 60 graden gehouden. Voor de worsten en voor het spek. De worsten hebben we daarna nog nagegaard in de oven, zodat ze echt 68 graden werden binnenin. Het spek bak ik later toch nog uit, dus dat hoeft niet gaar. We werken dan met houtskool, en licht vochtige houtsnippers. De luchttoevoer is dan helemaal dicht. (alleen kiertjes rondom het luikje natuurlijk.) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 19 november 2013 Auteur Geplaatst: 19 november 2013 Het zout, suiker, peper, jeneverbessen mengsel: Je ziet hier hoeveel vocht er al in no-time uit komt zetten: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2014 We hebben van de week kinnebakken gerookt, die ik al een tijdje daarvoor had gezouten (met zelfde mengsel als hier eerder is besproken) en even had laten hangen in de droge lucht. Ik heb er spekblokjes van gesneden, maar ook wat hele dunne plakjes voor op brood. Jammmmm. Zo zagen ze er uit voordat/tijdens ik ze ging zouten: Er komt heel wat vocht uit: En zo gingen ze in de ton, en kwamen ze er weer uit: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 17 augustus 2014 Geplaatst: 17 augustus 2014 Heel mijn toetsenbord ondergekwijld!! Ziet er zalig uit,en proeft natuurlijk ook geweldig. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 1 oktober 2014 De kinnebakken van het varken van eind september waren wel even een stukkie vetter dan die van mijn vorige bericht. Ze werden erg mooi, nu nog proeven of ze ook lekker zijn! Hier liggen ze klaar om gerookt te worden: En dit is het resultaat: Die stukken heb ik deze keer niet gaar gerookt. De rookton was al aardig afgekoeld omdat we eerst een lading worsten op zo'n 70 tot 80 graden hadden gerookt. En zodra je die er uit haalt, krijg je de temperatuur niet goed meer omhoog. Maar dat hoeft ook niet, spek bak je over het algemeen toch nog krokant in de pan. Het is deze keer dus geen spek geworden wat je koud op brood kunt eten. We hebben het spek dus op zo'n 40 tot 50 graden gerookt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2014 Half augustus heb ik ook een stuk buikspek behandeld met zout, en daarna weggehangen. Dus niet gerookt, maar echt laten drogen zoals aan het begin van dit topic. Het was wel wat te vochtig buiten, de afgelopen weken, dus er kwam wel wat schimmel op. Groene schimmel... niet echt een goede variant dus Dat heb ik een beetje weggepoetst, en gesneden (uit gaatjes en kiertjes), en ik heb van het spek deze week mooie plakjes gesneden en de boel ingevroren: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 29 januari 2015 Geplaatst: 29 januari 2015 Hi,Dank je wel voor de beschrijving.Jep ik heb het buikspek zondag in het zout,basterdsuiker en kruiden gezet.Laurier,knoflook,jeneverbessen,zwartepeperen en karwijzaad grof met vijzel en daarna in een bak en elke dag draaien nat Zout eruit nieuw zout erinNu is mijn kruiden recept op en vul ik het gewoon aan met nitriet en keukenzout.Plankje erop gewicht (fles champagne) eropin in een theedoek gewikkeld en toch maar in de koelkast.De rest van het huis is te warm Vlees ziet er al mooi donkerrood uit en begint volgens mij al te drogen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 3 februari 2015 Geplaatst: 3 februari 2015 Vandaag uit het zout gehaald en tijdelijk in de keuken gehangen.Straks maar even de beschrijving van Jorieke erbij pakken. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 15 februari 2015 Geplaatst: 15 februari 2015 Een thermometer in de bbq gehangen en ons varkensbuikje 1 uur op 65graden gerookt.Ik MOEST even proeven....... Aahhh was echt masterlijk.Spijt dat ik de helft maar heb gerookt. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2015 Auteur Geplaatst: 16 februari 2015 Lekker he?! Maar een krokant gebakken plakje van het andere stuk spek is ook erg lekker hoor Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.