Ga naar inhoud

Elsanta aardbeienplanten... nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag zag ik dat mijn plantjes bruin zijn geworden aan de bladranden. Heb ik ze dan te weinig water gegeven? Of misschien teveel zon? De aarde voelde plotseling heel droog vandaag, misschien heb ik steeds te weinig water gegeven, waardoor het niet is doorgedrongen tot de wortels...

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Vooral geen bladeren afhalen ook al zijn ze nog zo bruin.

We hebben nog steeds te maken met nachtvorst, de oude bladeren bieden de plant redelijk bescherming. Als we straks echt met voorjaars-temperaturen te maken krijgen en de nu rustende planten beginnen te ontwaken is er nog tijd genoeg de oude bladeren te verwijderen.

Geplaatst:

Nog even over de aardbeienplantjes!

Zijn er toevallig hier tips hoe je de uitlopers en oude plantjes uit elkaar kunt houden? Zou graag nu een overzicht houden wat 1 jarig is en dat 2 jarig (ze gaan nu hun 2de jaar in), maar aangezien ik het toch ook een beetje door elkaar wil laten groeien gewoon, twijfel hoe ik dat moet aanpakken, hoe hou ik zichtbaar welk 1 jarig en welke 2 jarig zijn.. Heeft iemand daar een tip voor?

Geplaatst:

okee, dat zal ik dan doen als ik er voldoende nieuwe heb, zo niet dan maak ik wel een hoekje met 1 jarige en 2 jarige,

mijn bedoeling is tenminste wel om dit jaar veel uitlopers te maken, en eventueel zelf de takjes onder aarde te leggen waardoor er nieuwe komen.

Letwel, dit soort heeft geen meeldraden dus er dienen nog wel andere soorten in de buurt te staan. Dit soort is goed te combineren met de Frambozenaardbei ( Mieze Schindler) en de Senga Sengana.

Dit lees ik over de ananas aardbei (staat los van vorige vraag) , Maakt het uit welke aardbei je er naast zet , of kan ik het gewoon naast de plantjes zetten die ik nu heb?

Geplaatst:

Ik heb me nu ook maar een keer aangemeld. Ik ben de Duivenvoorden waarover gesproken wordt. Wij bewaren de planten ingepakt bij -2 graden. Dit doen we om de winterrust na te bootsen en zodoende spreiding te krijgen met het kweken van de aardbeien.

De Nederlandse aardbei is tegenwoordig van eind Feb. t/m de kerst te krijgen. Dit komt allemaal door de vriescel.

Planten in het voorjaar geven gelijk de bloemen die zijn aangelegd. Dus planten in Maart is plukken in Juni. als de planten niet groot zijn( onder de 12mm) dan geven ze 1 tros. zijn ze groter A+( 2-3 trossen) of Wachtbed( 3 tot 5 trossen) per plant. Dit geldt voor planten bij ons uit de koelcel. Plant men in Juli/aug. van eigen stek dan geven ze hun aardbeien het jaar erop.

Dit is enkel over 1x dragende rassen.

Voor doordragers geldt een heel ander verhaal. Het beste is om die in het voorjaar te planten. Als ze geplant zijn na een week of 6 alle bloemen/trossen wegnemen. Dit zijn namelijk de oude bloemen van voor de winterperiode en daar wil de plant al zijn energie in steken. Als die weg zijn dan wat bijmesten en na een week of 3 komen er weer nieuwe bloemen.

BLOEMEN WEGNEMEN IS ALLEEN BIJ DOORDRAGERS!!!!

Kijk voor meer kweektips op http://www.kweduivenvoorden.nl

Op deze site staan ook alle leverbare rassen op dit moment waaronder de Ananas en Frambozenaardbei.

Ik hoop dat ik een beetje de tijd heb om deze site te blijven volgen want wat erop staat is wel erg leuk om te volgen.

Geplaatst:

Ja leuk dat je hier wat schrijft, je weet er tenslotte veel vanaf, ik heb nog tot half Maart plantjes bij je liggen mail je nog wel, maar eigenlijk door jouw site en je annanas en framboos aardbei, ga ik wat meer soortjes proberen/verzamelen ik krijg volgende week wat grappige soorten uit Frankrijk

de historische aardbei rassen zijn echt leuk en ik ben zeer benieuwd het verschil in smaak en ook de vorm.

Kun jij de volledige latijnse/soort naam van je annanas en framboos aardbei geven ?

Heb jij mischien nog historische aardbeirassen die niet op je site of speciaal voor verkoop zijn ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Op het moment heb ik geen aparte/gekke/rare of oude soorten in de verkoop. Ben wel bezig met een doordrager met roze bloemen.

Maar dan wel een soort die ook aardbeien geeft. Komt bij Fruitbomennet vandaan.

De Frambozenaardbei is "Mieze Schindler" en is sinds 1924 officieel op de markt. Is sinds een paar jaar weer virusvrij gemaakt.

Latijns is het een Fragaria x Ananassa zoals alle teeltaardbeien. Voor de witte ga ik nog op zoek.

Ik heb sinds kort ook wat pagina's gemaild gekregen van een boek uit 1880 met diverse soorten erin. Als je intresse hebt stuur dan even een gewoom mailtje naar [email protected] stuur ik ze door.

Vraagje van mijn kant. Het soort Brombach is dat bekent bij jou?

Geplaatst:
Op het moment heb ik geen aparte/gekke/rare of oude soorten in de verkoop. Ben wel bezig met een doordrager met roze bloemen.

Maar dan wel een soort die ook aardbeien geeft. Komt bij Fruitbomennet vandaan.

De Frambozenaardbei is "Mieze Schindler" en is sinds 1924 officieel op de markt. Is sinds een paar jaar weer virusvrij gemaakt.

Latijns is het een Fragaria x Ananassa zoals alle teeltaardbeien. Voor de witte ga ik nog op zoek.

Ik heb sinds kort ook wat pagina's gemaild gekregen van een boek uit 1880 met diverse soorten erin. Als je intresse hebt stuur dan even een gewoom mailtje naar [email protected] stuur ik ze door.

Vraagje van mijn kant. Het soort Brombach is dat bekent bij jou?

Nee brombach komt mij niet bekend voor, maar ik vindt varieteit namen bij aardbeien echt een zooitje

Ja heel graag wil ik dat lezen ik email je zo wel even, bedankt !!

Pas nog wel interesant artikeltje over de zwarte aardbei gevonden.

Als goed is krijg ik morgen een abrikoos aardbei uit Frankrijk, smaak en vorm is apart.

Kom je ooit een leuk oud apart soortje tegen dan hoor ik het graag van je, mischien kom ik maandag wel even bij je langs maar ik email dan nog wel even of je tijd hebt.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb de Elsanta bij garantzaden gekocht en begin februari op gronddoek in de moestuin gezet met vliesdoek eroverheen.

Na 3 dagen begonnen de uitlopers er al bij te komen dus dat gaat wel goed.

Geplaatst:

Uitlopers?? Nu al en na 3 dagen dat kan toch niet? Of wel? Volgens mij is dat ergens in Juni pas als ik het me goed herinner en mijn plantjes staan al vanaf vorig jaar op de plek.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

als een aardbeienplant de winter in gaat maakt hij kleine "hartbladeren". Die zitten dicht over het hart van de plant heen. Deze horen groen te blijven in een normale winter. Ze mogen ook niet verwijderd worden in of voor de winter. Het is namelijk zijn bescherming tegen de wind. In het voorjaar gebruikt hij deze bladeren weer om op gang te komen en gaat hij nieuw blad maken.

Uitlopers komen pas de plant uit als hij bijna vrucht gaat dragen. ongeveer begin juni.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Sjimmie Sjimmie toch, wa bende gij toch unne kleine draak!

Even a broken clock is right twice a day

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...