Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

geen zuurdesembroodje wegens eigenwijs

(had een goed starter en een goed recept. deeg was wel erg kledderig dus maar meer meel toegevoegd met als resultaat een dikke harde korst met een binnenkant vol grote gaten en een grauwe broodkleur, smaak was niet slecht structruur was prut...lesso numero uno: volg het recept tot je weet wat je doet)

Geplaatst:

hier staat het maisbrood met veeeel pitten en zaden nu in de oven verschrikkelijk lekker te ruiken. (Gisteravond al klaargezet in de bakblikken) Daar gaat zo dadelijk eigengemaakte jam op of wat kaas met rucola en eigen mosterd.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

@appelvrouw ik ben een enorm verwend kreng als het gaat om mijn mosterd. Ik vind uitgesproken smaken lekker, en houd er niet van dat het te slijmerig is of vloeibaar zoals je het vaak koopt. DUS na het met de knullen kijken van een aflevering op het Klokhuis over mosterd, zelf aan de gang gegaan.

Geel mosterdzaad week ik in appelazijn meestal een nacht, soms wat langer als de zaden nog te hard zijn. Dan gaat het in de blender samen met de smaak toevoegingen voor het soort mosterd. ( Niet aan ruiken..mosterdgas is niet geen fabeltje..) Iig altijd zout, maar bv cranberries, honing, dille en dan draaien totdat ie de gewenste dikte heeft. In gesteriliseerde potjes doen en minimaal een week laten rijpen. Ik doe het wat nattig in de potjes daar het vaak nog wat indikt.

Wij eten vrij veel mosterd dus het zelf kweken van de zaden heb ik (nog) niet gedaan.

Geplaatst:

Ok dank voor de info..(ook over het mosterdgas, daar heb ik veel over gelezen..ik woon hier in een gebied waar dat is gebruikt in de 1e wereldoorlog, heel erg spul) wie weet ga ik de mosterd zelf ook ooit eens maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Er zit eigenlijk niet heel erg veel smaak aan Beetje flauw en zacht. Zeker niet bitter. Het is, gekookt, geen stevige groente.

Wie zaait zal oogsten

Geplaatst:

ok thanks.

Wij eten straks wok met snijbiet, knoflook, prei, ui. Rood pepertje erbij, want er moeten bacteriën uitgebrand worden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

andijvieslatje de laatste, eitje erop, sausje erbij, aardappeltje, rabarbertje, biefstukje

RobO-tje en vrouwtje weer helemaal toppietje

(1: lezen jullie hier nou ook andijvies-latje?

2: sorrytje hoor, moest net vreselijk lachen om een zojuist vernomen tutverhaaltjetjetje van een artikelschrijvertjetjetje...

...en dan te bedenken dat het favoriete Nederlandse woord van een Noorse collega het NL-oerwoord "dingetje" was...echt waar )

Geplaatst:

Gisteren pasta met veel paprika's uit de kas die nog steeds niet ophouden met vrucht geven! Paar preien , uien en een bol knoflook erdoor, geweckt tomatensausje erbij et voila!

Vandaag roerbak..maar weer paprika's, prei uien en knoflook en wat peultjes. Dat in een wrapje yumm

Geplaatst:

pomposoepje met pizza uit doos, we zijn aan het verbouwen nl

(17 uur: nog éven dit stukje afmaken...19 uur: wie kookt er vandaag schat?...Herkenbaar? )

Geplaatst:

Gisteren, gebakken pastinaakschijfjes met herbes de provence, verse spruitjes met nootmuskaat en lamsgehaktballetjes (van Jorieke) met munt en peterselie.

Vandaag restant van de spruitjes in kaassaus uit de oven met gekookte aardappeltjes en kaassoufflee met een kersensausje (lees: mislukte jam )

Geplaatst:

boerenkoolstamp (bkool uit de vriezer met frieslanders, beetje bouiilon, beetje boter en melk, beetje balsamico) met worst

Geplaatst:

borlottobonen met/in tomatensoep,

lekker wel, heerlijk neu...

(dat ging zo: bouillonnnetje getrokken en de bonen erin gekookt na 12 uur weken; 3 uur koken zei het recept...nou ja , na 3/4 uur waren de bonen al bijna uit elkaar gevallen, klaar was de RobO dus;

groentjes erbij, tomatenpassate en blokje fond uit de vriezer en wat kruiden erbij en smullen maar)

de borlotti smaakten goed, lekker vol, smeuiig, beetje als bruine boon, maar heerlijk? Of deed ik iets verkeerd misschien ... tips anyone??

verder las ik ergens dat er verschil is tussen kievits- en borlottobonen, klopt dat eigenlijk? kan je dat ook zien/proeven eigenlijk?

Geplaatst:

puree van aardappel/aardpeer/koolraap, allen gelijke delen, of misschien iets meer aardpeer, beetje melk, stukje boter, geraspte nootmuskaat en eitje en stampen maar.

Daarbij suddervlees uit de houtoven, met knoflook tomaat en paprika, yummie! Ohja en daarbij appelmoes natuurlijk want die potten moeten ook op.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...