Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aubergines en bewatering van boven

Juul

Recommended Posts

Hallo,

De aubergineplanten deden het dit jaar slecht in de kas door bewatering van bovenaf. Weet iemand of er een aubergineras bestaat of variant welke bestand is tegen bewatering van bovenaf (sproeibuis).

Juul

Is het absoluut noodzakelijk om water te geven met zo'n sproeibuis? Wij hebben er in de kas ook al 10 jaar één hangen maar hebben hem nog nooit gebruikt. Vooral omdat het niet echt effectief water geven is voor de groente gewassen die wij in de kas telen. Meer als de helft van het water komt niet op de plek waar je het wilt hebben en ook het creeren van vochtige omstandigheden / nat blad is niet optimaal voor een aantal gewassen.

Voor een hele kas vol met bladgewassen zie ik nog wel nut van zo'n sproeibuis maar voor gewassen als komkommers, tomaat en aubergine zou ik gewoon effectief water geven aan de voet van de plant. Ik heb daarvoor een druppelsysteem zoals hier: https://www.moestuinforum.nl/druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht-t1390.html

Dat de aubergineplant dit jaar slecht groeiden kan ook een andere oorzaak hebben gehad, bijvoorbeeld de gemiddeld genomen koele zomer. Af en toe van bovenaf water geven hoeft namelijk niet direct nadelig te zijn voor de plant.

Ik vang hemelwater wat op ons huis en de kas valt. Dit gaat dan weer in een betonnen put onder de grond van 20.000 liter. De automaat regelt dan de bewatering in de kas.

Deze situatie wil ik het liefst zo houden en het bevalt me uitstekend. Aan water nooit geen gebrek en het maakt ook niet zoveel uit of het ietwat minder effectief is.

Misschien dat ik het volgend jaar met een tropische aubergine variant probeer. Misschien dat deze er beter tegen kunnen.