Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na een druk 1e seizoen met de MM, komt er toch een einde aan. De resultaten in 2012 zijn alleszins bevredigend geweest en stimuleren doorgaan in 2013.

Een laatste blik voordat alles gerooid wordt wegens een verplaatsing naar het "noorden" van mijn tuin ( in het "zuiden" gaf een tuinschuurtje te veel schaduw) Grootse plannen voor 2013, de zaden zijn al besteld en de knoflook zit al in de grond.

sfg-11-8-

Geplaatst:

Ja ook bij mij vandaag einde seizoen, goede opbrengst gehad dit jaar. maar moet in 2013 nog beter kunnen,dus daar ben ik me nu in het verdiepen.de grond uit de mm,gaat er uit,net zoals in de koude kas,dat ga ik dinsdag doen. dan weer nieuwe potgrond er in bij mesten,en dan de knoflook er in en de vroege tuinbonen. die okt/nov in de koude kas kunnen. zo blijven we lekker bezig.

Geplaatst:

Beste Jeanne,

Waarom de MM-mix eruit? Voldeed/voldoet die niet?

Het enige gewas dat het bij mij niet goed doet is de, meerdere malen gezaaide, veldsla.(Grote Noordhollandse) Kennelijk doe ik iets niet zoals het zou moeten. De tuin is nog niet leeg. Sla groeit nog volop zolang er geen nachtvorst overheen is gegaan. De laatste venkel wordt voor de vorst nog geoogst. Weet jij eigenlijk of Chinese Kool vorst bestendig is?

De frambozen bloeien nu voor de tweede maal dit jaar en wel de "zomerframboos" Dat de gele framboos, als herfstframboos, het doet is normaal. Alhoewel die in de beschutting van het huis staat, weet ik niet of ik met dit weer nog rijpe vruchten kan verwachten.

Buiten de MM-bakken, breid ik in 2013 mijn areaal in de tuin uit met losse containers. BV. kleine stam erwtjes "Half pint" van Vreeken, met tomaatjes "Tiny Tim"van o.a. HobbyZaden en met pompoen Uchiki Kuri. Bij tuincentra zijn vaak gratis grote potten te krijgen van planten die ze zelf ompotten. Soms zijn bij bv. Lidl grote bouwemmers te koop voor een luttel bedrag, gaatje erin en planten maar.

Geplaatst:

Nu dan hoef ik geen rekening te houden met wissel teelt,gewoon weer nieuwe grond er in en klaar is Jeanne. en nee of die tegen vorst kunnen dat weet ik echt niet. Door de beperkte ruimte, staan er bij mij dan weer voor het tweede seizoen, op dezelfde plaats,en dat is niet goed. Het is alleen waar laat ik al die grond?

Geplaatst:
Nu dan hoef ik geen rekening te houden met wissel teelt,gewoon weer nieuwe grond er in en klaar is Jeanne. ?

Koop je ook telkens vermiculiet en turf etc? Dure hobby dan of niet?

Geplaatst:

Jeanne, gewoon de oude grond bij elkaar op een grote bult, komen de wurmen lekker doorheen wroeten en kun je er na de winter over beschikken.

Good things come in small packages

Geplaatst:

wat betekend mm in jullie stukje?? vierkante meter?

ik heb nog bloemkool staan waar er 1 al bijna groot genoeg van is om te oogsten, verder nog prei, broccoli, rode kool , enkele ijsbergslaplanten, nog oranje paprika's die al bijna oranje gekleurd zijn en dus klaar om geoogst te worden.

nu mijn vraag met de eventuele nachtvorst op komst: wat te doen om geen schade daarvan te hebben, kan de sla en de paprika de nachtvorst aan?? de kool en prei kan dit waarschijnlijk wel hebben.

Geplaatst:

MM wordt bedoeld makkelijke moestuin. Ik denk dat de sla er wel tegen een klein beetje vorst kan. Ik ben bang dat het de paprika niet zoveel goeds zal doen. Staat hij in de volle grond?

Geplaatst: (aangepast)

ok bedankt voor het antwoord,

ja alles staat nog in de volle grond,

ik wil de paprika's nog iets meer bij laten kleuren , de sla kan ik eventueel nog uitpitten en in potten doen en in de schuur zetten, dan staan ze vorstvrij.

aangepast door Gast
Geplaatst:

ja, dat is een idee. Zorg wel dat ze nog wel wat licht krijgen.

De paprika's kun je eventueel ook binnen verder laten kleuren. Het zou zonde zijn als ze bevriezen. Dan heb je niets;) Succes!

Geplaatst:

Beste Marco,

"MM"staat voor "Makkelijke moestuin. Een naam door Jelle Medema bedacht(?) voor SFG. Bij SFG gaat men uit van de standaard maat per vak van 30x30 cm. Meestal vakken van 120x120 cm. verdeeld in 16 vakken van 30x30. Andere afmetingen, met behoudt van die 30x30 cm. per vak, zijn ook mogelijk bv. 60x90cm of 90x150cm. De scheiding van de vakken is naar eigen keus: latjes, touw, plastic strips, ed.

Het grote voordeel van de MM-mix is dat het lichte "grond"is, goed water vasthouden, maar bij een hoosbui de grond niet doet dichtslaan.

Het enige dat je doet na de oogst uit een vak is bijvullen met compost, gesteld dat je de grond aan de wortels van de geoogst planten afklopt in dat vak.

Vermiculiet heb je dan eigenlijk niet nodig. Tuinturf (of kokosvezel) en compost haal je bij de eerste de beste supermarkt (hetzij die voor voedsel hetzij die voor planten).

Ik werk ermee en kan het van harte aanbevelen.

Tevreden met het antwoord?

Jean-Pierre.

Geplaatst:

Dat zou ik persoonlijk niet doen. Ik begrijp de wisselteelt, maar voor mij gevoel verander je de structuur behoorlijk en verspreid je alles. De met wat nieuw voeding moet de grond weer als vanouds zijn. Ook op de site van mm wordt het zo uitgelegd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...