Mindless Posted October 7, 2012 Share Posted October 7, 2012 Hoi allen , Ik heb reeds 3 jaar geleden al deze Oleander verpot en bloeide nog heel mooi maar nu krijg ik dit van de boom al reeds midden de zomer al : is dit nu het einde van de oleander? of niet? ik moet zegen zijn schors lijkt me ook niet zo stevig en hard.... wel nog de hoofdstam. Ook heb ik dit fenomeen bij deze olijveboom : en deze is een witte bes struik is die dan al in "winterslaap" of is dit nog tevroeg? ik had hier dit jaar wel al veel vruchten van maar wel minder dan het jaar ervoor.: Weten jullie mss nog tips wat ik hieraan kan doen of veranderen voor een betere verzorging? Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted October 7, 2012 Share Posted October 7, 2012 Het lijkt erop dat je twee of drie planten laat zien? (eerste en laatste foto lijkt dezelfde). Ze zien er eerlijk gezegd behoorlijk dood uit. Hebben ze dit jaar nog blad gegeven? Volgens mij zijn oleanders niet winterhard. Heb je ze wel binnen/vorstvrij overwinterd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted October 8, 2012 Author Share Posted October 8, 2012 Ja die oleander heb ik altijd binnen gehouden maja mss wat te vroeg naar buiten gedaan? Het zijn inderdaad 3 struiken die kruisbes struik heeft wel nog blad verzen maar ja ik zal is kijke naar de uitkom wat hij doet zeker... Helaas van.my oleander want het was een mooie plant ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted October 8, 2012 Share Posted October 8, 2012 Die bessen struik, vorstschade kan soms raar zijn.Wij hadden hier een bepaalde struik welk kaal werd, weer blad,kreeg maar nu alweer voor de 3e keer op sommige plekken kaal valt. Waarschijnlijk dat dat wijst op wortelschade wat nog steeds moet herstellen waardoor er bij droog weer, warm weer kf veel wind bladverlies optreed? wellicht dat jouw bessen struik ook last heeft vn zoiets, nu al kaal is volgens mij vrij vroeg. hier begint het,blad net geel te kleuren. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 8, 2012 Share Posted October 8, 2012 Die Oleander ziet er erg zielig uit. Zeg maar dood ja. Ik weet niet wanneer je de pot buiten zette ? Zelf hou ik de oleanders zo lang mogelijk buiten ( net buiten de keukendeur, dus niet al te veel gesleep ) en 's winters aan de droge kant. Wat nachtvorst deert ze niet echt ( uit de wind en droog dus ) Bij grotere kou, of ook vorst overdag, gaan ze wel naar binnen, maar zo koel en licht mogelijk. Mijn Oleanders gaan na de vorsten weer definitief naar buiten en in maart ga ik weer iets water geven. eind maart pot ik ze om en begin voorzichtig met wat mesten. Mesten na augustus doe ik niet. Ook nú geef ik vrijwel geen water meer en gaan ze wat uit de wind.Die pot is trouwens wel aan de kleine kant hoor voor zo'n struik. Dat is eerder oleandertje pesten ps. Het lijkt me dat je die gewezen olijf wel kunt weggooien, Die Oleander ook dus. Van die bes kan ik dat moeilijk beoordelen, maar ziet er niet lekker uit nee ( krab es iets van de bast, is ie nog groen ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted October 8, 2012 Author Share Posted October 8, 2012 Ja die is nog groen inderdaad en staat nog goed hard,aleen de zijtakken zijn zwart en slap maja die zullen wel effectief dood zijn maar de hofodstam niet alee dan denk ik toch,zou het een goed idee zijn om die dode dingen nu af te kippen of nog mee te wachten ofzo? afknippen tot ik weer op een "gezond" stuk kom? thnx! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts