Borsalino Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Zat al een tijdje te broeden om vlak naast mijn IBC tank een waterput te boren.Nu moet ik iets van 100 meter overbruggen naar de bestaande waterput, deze is wel opgebouwd met betonnen ellementen en heeft volgens jaargetijde iets tussen de 1500 en 2500 liter per dag.Pomp plaatsen, waterslangen leggen en pompen en terug alles netjes oprollen en wegbergen was ik minstens 1 uur volop bezig. Heb vandaag de eerste proefboring gedaan met pvc buizen van 32mm.Zat zo na een 10 min al op 3 meter.De bedoeling is om eerst buizen van diameter 110 tot op 4 meter te steken.Hierin boor ik dan verder tot op 6 meter.Daar gaan dan buizen in van 90mm.De onderste aan de onderkant malsgemaakt met een brander en dichtgevouwen zodat er een soort punt ontstaat.Ook heb ik deze onderste buis van 3 meter ingezaagd vol met zaagsneetjes.Hierover gaat dan een filterkous om nog het fijnste zand tegen te houden. Daar waarschijnlijk het aantal liters niet zo hoog zal zijn per pompbeurt hang ik hierin een 12 volt dompelpompje, het zwaarste model uiteraard.Als ik dit middels een schakelklok 24 keer per dag 2 minuten laat lopen aan een geschatte opbrengst van 5 liter per minuut, vult er dagelijks automatisch 240 liter bij in de IBC tanks.Deze worden onderling verbonden zoals communicerende vaten. De stroomvoorziening komt van een zonnepaneeltje van 40W die een accu oplaad.De druppelaars worden dan met een doorlooppomp van 12 volt bediend, via Gardena automaten. Natuurlijk is deze wateropbrengst alleen in de zomermaanden nodig, in lente en hefst zal er minder water moeten opgepompt worden.En dan is er ook nog de natuurlijke regen die via dak serre en afdak de tanks vullen. Morgen gaat mijn fototoestel mee, dus fotokes volgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Waar blijven die fotokes Bors ?Ik ben hartstikke benieuwd. Dat boren doe je dat handmatig ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 15, 2012 Author Share Posted October 15, 2012 Batterijen waren leeg dus geen fotokes. Boren gewoon met de waterpomp op een 32mm pvc pijp en gewoon erin duwen en verlenging erop en verder gaan. Dan de buis passen en eventueel de zijkanten verder uitboren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Hoog tijd om die batterijen weer op te laden Bors Wat bedoel je met boren met de waterpomp ? Verkrijg je dat gat dan door uitspoelen met water ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 16, 2012 Author Share Posted October 16, 2012 Juist het water boort zich een weg naar beneden, het water komt naar boven en brengt verdunt het onderste gespoelde zand naar boven.Je ziet duidelijk aan de kleur in welke soort lagen je boort.Sommige lagen gaan trager en er zijn waar je doorgaat als boter, is natuurlijk streekafhankelijk. Water zit hier heden ten dage op 2,40 meter, in de zomer is dat iets dieper. De buis zit tot op 9 meter, het onderste stuk ingezaagd en er een filterkous over. In die buis hang je een pomp. De diepte is van belang hoeveel en hoe proper water je wilt oppompen.Maar voor de tuin is dit minder belangrijk, al kan je volgens de streek er wel ijzer in hebben, ik gelukkig niet. Op Youtube vind je een massa filmpjes over het boren van een waterput. De onderkant van de filterbuis van 9 meter. De gezaagde sneetjes van de onderste buis van totaal 9 meter filterbuis. De filterkous over het gedeelte met de gezaagde sneetjes. En toen waren de batterijen leeg, dus geen foto's van de boorbuis en het boren zelf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted October 16, 2012 Share Posted October 16, 2012 Gauw batterijen opladen zeg!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts