Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Posted

Wij hebben onze moestuin nu 3 1\2 jaar en ieder jaar hebben we alles bemest met paarden of koeienmest die we in de herfst aanbrachten en in het voorjaar onderspitten .Nu zegt mijn man dat dit niet ieder jaar hoeft en wil dit jaar overslaan en het volgend jaar weer doen .Zou dit als gevolg hebben dat de planten en groenten het minder goed doen volgend jaar ?

Het ligt er maar aan welke gewassen op de percelen gestaan hebben.Sommige soorten gebruiken meer voeding dan andere.Aan de hand van je teeltplan kun je zien waar wat gestaan heeft en kun je nagaan of je nog moet bemesten of niet.(hopelijk heb je dit bewaard/opgeslagen).Soms is het goed om een jaartje over te slaan.

m.v.g.

hansi

• Author

Dank je wel voor je antwoord als het goed is heeft mijn man dat opgeslagen in zijn pc ivb met iedere jaar wisselen en ik dacht ik heb nog mest staan en stukje bij beetje kan ik het zelf doen .

Oke,veel succes het komende seizoen!!

m.v.g.

hansi

Het zal denk ik ook afhangen van je grond ( veel of weinig humus zoals in zand bijvoorbeeld) en de hoeveelheid regen, want er spoelt best veel uit, ook al is het mest die nog verteert.

De bonen mesten wij niet, de kolen, mais en aardappels elk jaar, tuinboon en bladgroenten een beetje en als de planten niet lekker groeien door voedselgebrek doen we er een handje koemestkorrels bij gedurende het seizoen.

Bij hoge nood geven we wat bloedmeel of bladbemesting met smeerwortelthee.

• Author

Dank je Robo wij zitten op leemgrond (klei met zand ). Dan zou ik alleen bepaalde stukken grond kunnen bijmesten dat zou wel minder werk zijn voor me .

• 2 months later...

Bemesten moet maar niet teveel en ook niet te weinig. Het is net als bij mensen. Als je te weinig eet krijg je honger, eet je te veel krijg je pijn. Laat anders eens een grond monster nemen door bvb blgg agroxpertus postbus 170 6700ad wagenigen 0888761010 Het kost wel ongeveer 83 euro maar dan weet je wat. groet keesie

bemestingschema hangt inderdaad nauw samen met wisselteelt schema.

*(Peul)vruchten geen mest (1-2 jaar overslaan, wel kali voor betere vruchtvorming)

*Wortel en ui wel mest maar geen verse mest (najaarsbemesting

*Aardappelen najaarsbemesting evt, aangevuld met kali in het voorjaar

*Bladgewassen normale voorjaarsbemesting (meer stikstof)

*Koolgewassen extra bemesting (grote stikstofvraag)

Tomaten en pepers paprika lijken wat soort betreft het meeste op de aardappelen.

Maak voor jezelf een soort schema wat aansluit bij het wissel schema. Kijk eens op google (b.v. Dianas mooie moestuin) voor wat specifieker info vwb stikstof Kali kalk etc.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !